تبیان، دستیار زندگی
سید جواد هاشمی کارگردان فیلم «پیشونی سفید ۲» تاکید کرد لیلا اوتادی بهترین گزینه برای نقش پیشونی طلا بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوتادی گزینه ما برای پیشونی طلا

سید جواد هاشمی کارگردان فیلم «پیشونی سفید ۲» تاکید کرد لیلا اوتادی بهترین گزینه برای نقش پیشونی طلا بود.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
جوادهاشمی

صبح امروز سه شنبه ۱۴ شهریور نشست خبری «پیشونی سفید ۲» با حضور سید جواد هاشمی، امیر غفارمنش، ترلان پروانه، منوچهر اکبرلو و امیررضا احمدی در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید جواد هاشمی گفت: «آهوی پیشونی سفید ۱» آرزوی یک معلم آموزش و پرورش بود و دغدغه من ساخت چنین فیلمی بود که بتوانم مفهوم مهمی را از خوبی و بدی به کودکان منتقل کنم. متاسفانه ۳۰ سال است که بچه ها را نادیده گرفته ایم و فراموش کرده ایم که آنها به آشنایی با فرهنگ و هنر کشورمان  نیاز دارند. بچه های ما از دست رفته اند و ما هیچ کاری برای آنها نکرده ایم.

وی ادامه داد: ادعا می کنم «آهوی پیشونی سفید» ۱و ۲ و ۳ پرهزینه ترین فیلم در تاریخ سینمای کودک و نوجوان در ایران است، ما برای این فیلم ها بازیگران خوبی انتخاب کرده ایم که این نشان می دهد بچه ها را جدی گرفته ایم. در زمینه جذب سرمایه بسیاری از خانواده ها از من می خواستند که قسمت ۲ فیلم را بسازم، تا بخشی از هزینه ها را پرداخت کنند. معتقدم برای بچه ها باید بسیار هزینه کرد، برای بچه ها طی این سال ها کارهای دمه دستی ساختند حتی فیلم هایی ساخته شده است که نوستالژی دهه ۶۰ بوده و بچه های امروز با آن ارتباط برقرار نکردند.

این بازیگر و کارگردان توضیح داد: من برای این کار خانه و دفترم را فروختم و زمانی که پول به دستم آمد سرمایه گذار پیدا شد. البته باید بگویم به فکر برگشت سرمایه نیستم و به سرمایه گذاران هم گفته ام ما تنها با عشق برای بچه ها کار می کنیم. در دوره ای از ادوار مدیریتی در فارابی موقع تدوین پول کم آوردم و به فارابی التماس کردم و ۲۰ میلیون تومان پول گرفتم، این درحالی است که برای برگشت آن به پای زندان هم رفته ام. این درحالی است که من بخشی از پول اکران بخش اول این فیلم را که در سینما فرهنگ اکران شده بود دریافت نکرده ام. منتظر هستم تا ببینم چه زمانی می خواهند برای ۲۰ میلیون تومانی که به من داده اند، به زندان بیاندازند، تاکید می کنم که به غیر از این ۲۰ میلیون تومان هیچ پولی از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده ام.

فیلم درباره کودک نباید به جشنواره کودک وارد شود حتی کسانی برای داوری انتخاب می شوند که هیچ ربطی به کودک و نوجوان ندارد. مانند جمال شورجه که دوست قدیمی من است اما فیلم من را نفهمید.

وی در بخش دیگری درباره مخاطب شناسی لازم برای فیلم تاکید کرد: نمی توانم بگویم مخاطب شناسی ام دقیق بوده اما من با بچه ها کار کرده ام و هنوز بچه های ۸ تا ۳۰ ساله را به اردو می برم. به همین دلیل می توانم بگویم با بچه ها زندگی کرده ام و بزرگ شده ام. بی شک مخاطب شناسی کامل امکان ندارد اما من یک کار فانتزی می سازم. به عنوان مثال بچه ها دوست دارند با حیوانات حرف بزنند و گریم های باور پذیر به این طرح کمک می کند، علاوه بر آن موضوع این فیلم یک موضوع خیر و شر است و سعی کرده ام تازه حرف بزنم.

هاشمی گفت: در «پیشونی سفید ۲» بسیاری از بازیگران قسمت اول حضور ندارند که از آن جمله می توان به امین زندگانی اشاره کرد. این بازیگر هر چند در قسمت ۲ حضور ندارد اما همیشه اصرار داشت که این فیلم ساخته شود.

وی تاکید کرد: دوست دارم عروسک های این فیلم ساخته شود و دنبال چنین کاری هستیم.

این کارگردان در بخشی دیگر از صحبت های خود در پاسخ به این پرسش که چرا مهناز افشار به عنوان پیشونی طلا در فیلم بازی نمی کند، توضیح داد: افشار گفته بود دوست دارم در «پیشونی سفید ۲» و در نقش پیشونی طلا بازی کنم اما بازی نکردن این بازیگر در این فیلم هیچ دلیل خاصی نداشت. من در ذهن خود کاراکترها را بر اساس برداشت های روحی و روانی خود انتخاب می کنم. برای بازی در نقش پیشونی طلا، لیلا اوتادی انتخاب شد چون به این نقش نزدیک تر بود. برای انتخاب ها روحیات بچه ها و به خصوص خانواده ها را مدنظر گرفتیم.

هاشمی بیان کرد: فیلم درباره کودک نباید به جشنواره کودک وارد شود حتی کسانی برای داوری انتخاب می شوند که هیچ ربطی به کودک و نوجوان ندارد. مانند جمال شورجه که دوست قدیمی من است اما فیلم من را نفهمید.

ترلان پروانه در ادامه این نشست بیان کرد: با توجه به بازخورد نقش در بین مخاطبان نسبت به آن بسیار تعصب دارم. احساس می کنم من و همه عوامل این پروژه نسبت به کودکان و نوجوانان مسئول هستیم.

پروانه درباره حواشی که پیش از این برای او و یکی از بازیگران فیلم بوجود آمده بود بیان کرد: چند سالی از حاشیه ها می گذرد، پیشنهاد بازی من و بازیگر مورد نظر، از طرف آقای هاشمی صورت گرفت و این پیشنهاد نشان می دهد که مساله ای خاصی وجود ندارد.

امیررضا احمدی نیز بیان کرد: من «پیشونی سفید ۱» را دیده ام و آن را خیلی دوست داشتم و خوشحالم در این نقش بازی کنم.

در پایان این نشست، بهنام صبوحی آهنگساز فیلم نیز گفت: ۱۲ ترانه برای فیلم در نظر گرفته شده که در حال آماده شدن است.

منبع: مهر