تبیان، دستیار زندگی
ست رییس دانشگاه تهران در چهارمین همایش هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه، جنبش علمی در غرب را پایه گذاری شده بر اساس مبانی لائیك ارزیابی کرد و گفت: نهضتی كه اكنون در جهان اسلام، آغاز شده، صبح بسیار روشنی را در پیش روی ملتی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانكداری اسلامی، از ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه و رهایی دهنده ما از بانكداری ربوی غربی است

رییس دانشگاه تهران در چهارمین همایش هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه، جنبش علمی در غرب را پایه گذاری شده بر اساس مبانی لائیك ارزیابی کرد و گفت: نهضتی كه اكنون در جهان اسلام، آغاز شده، صبح بسیار روشنی را در پیش روی ملتی قرار می‌دهد كه سختی‌های بسیاری كشیده است.
به گزارش رسا، آیت الله عباسعلی عمید زنجانی به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد شهادت آیت‌الله دكتر مفتح، امروز دوشنبه در چهارمین همایش هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران، تأثیر وحدت حوزه و دانشگاه را در پیشرفت دانش و دین بسیار مهم ارزیابی كرد.
وی با گرامی‌داشت خاطره شهید آیت الله مفتح اظهار داشت: دكتر مفتح، پس از پیروزی انقلاب اسلامی از بنیان‌گذاران دانشكده الاهیات بود كه در حوزه كاری خود شماری از دانشجویان را گرد هم آورد تا در مورد انقلاب فرهنگی به فعالیت بپردازند. پس از مدتی به همت این شهید، ستاد انقلاب فرهنگی راه اندازی شد.
رییس دانشگاه تهران، معنای اول وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت در هدف برشمرد و تصریح كرد: البته باید در آثار و عملكرد هم وحدت وجود داشته باشد.
وی یادآور شد: بین جمهوریت و اسلام، تركیبی اندماجی وجود دارد كه تمام مظاهر جمهوریت در اسلام هست و بالعكس. این تركیب نیز از نتایج پیوند حوزه و دانشگاه در سال‌های پیروزی انقلاب بوده است.
 آیت الله عمید زنجانی  همچنین با بیان كه حوزه و دانشگاه تاکنون راه زیادی را برای وحدت طی كرده‌اند، تأكید كرد: این راه، هنوز هم برای رسیدن به هدف نهایی ادامه دارد و بركات زیادی از این وحدت، نصیب حوزه و دانشگاه شده است كه یكی از آنها، بانكداری اسلامی است كه ما را از بانكداری ربوی غربی نجات می‌دهد.
وی جنبش علمی جهان اسلام را با جنبش علمی غرب متفاوت ارزیابی کرد و افزود: جنبش علمی در غرب بر اساس مبانی لائیك پایه گذاری شده ، و نهضتی كه اكنون در جهان اسلام، آغاز شده، صبح بسیار روشنی را در پیش روی ملتی قرار می‌دهد كه سختی‌های بسیاری كشیده است.
رییس دانشگاه تهران، در پایان تصریح كرد: ایران در گذشته پرچمدار علم و تمدن اسلامی بوده كه این پرچمداری، با وحدت حوزه و دانشگاه هنوز هم ادامه دارد. امیدواریم خدای متعال به پاس زحمات و سختی‌هایی كه مردم ایران برای زنده نگه داشتن مفاهیم اسلامی از آغاز انقلاب تاكنون متحمل شده‌اند، افتخار احیای تمدن اسلامی را به آنان عنایت فرماید.