تبیان، دستیار زندگی
دوازدهمین دوره از اجلاس سالیانه مجمع راهبردی بلِد (BSF) به عنوان یک همایش پیشرو در منطقه مرکز و جنوب شرق اروپا، بعد از ظهر دوشنبه 13 شهریور 1396 با شعار «حقیقتی نو» آغاز به کار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور سفیر ایران در اسلوونی در دوازدهمین اجلاس مجمع راهبردی بلِد

دوازدهمین دوره از اجلاس سالیانه مجمع راهبردی بلِد (BSF) به عنوان یک همایش پیشرو در منطقه مرکز و جنوب شرق اروپا، بعد از ظهر دوشنبه 13 شهریور 1396 با شعار «حقیقتی نو» آغاز به کار کرد.

بخش سیاست تبیان

سفیر ایران در اسلوونی

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، اجلاس امسال با حضور بیش از 1000 شرکت ‌کننده شامل سران کشورها و دولت‌ها، وزراء، دیپلمات‌ها، نمایندگان پارلمان، مسئولین سازمانهای منطقه‌ای و بین‌المللی و نمایندگان حوزه کسب و کار و کارشناسان بیش از 70 کشور جهان به مدت دو روز در حال برگزاری است.

در مراسم افتتاحیه این اجلاس، بروت پاخور رئیس جمهوری، میرو سرار نخست وزیر و کارل اریاوتس وزیر امور خارجه اسلوونی سخنرانی کردند. هر سه مقام اسلوونیایی ضمن اشاره به چالش‌های پیش روی جهان در حال تغییر از جمله تغییرات اقلیمی و تهدیدات امنیتی، آینده اتحادیه اروپایی و نیز لزوم همگرایی، بر اهمیت احترام و اجرای حکم دادگاه بین المللی داوری مرزی بین اسلوونی و کرواسی تأکید کردند.

اولین پنل این اجلاس، پنل سران بود که با حضور آنا برنابیچ نخست وزیر صربستان، آنخل گوریا دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، فرانس تیمرمانس معاون اول کمیسیون اروپایی و دکتر دانیلو تورک رئیس جمهوری سابق اسلوونی برگزار گردید. حاضرین در این پنل در خصوص اتحادیه اروپایی و آینده آن، نقش جوانان و روند پیوستن صربستان به اتحادیه اروپایی بحث و تبادل نظر کردند.

اولین پنل این اجلاس، پنل سران بود که با حضور آنا برنابیچ نخست وزیر صربستان، آنخل گوریا دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، فرانس تیمرمانس معاون اول کمیسیون اروپایی و دکتر دانیلو تورک رئیس جمهوری سابق اسلوونی برگزار گردید. حاضرین در این پنل در خصوص اتحادیه اروپایی و آینده آن، نقش جوانان و روند پیوستن صربستان به اتحادیه اروپایی بحث و تبادل نظر کردند. پس از این پنل، فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور سیاست خارجی و امنیتی پیرامون آخرین وضعیت اتحادیه اروپایی، مسأله کره شمالی و مواضع اتحادیه در این باره و همچنین پیوستن کشورهای بالکان غربی و ترکیه به اتحادیه اروپایی سخنرانی کرد. سپس، پنل ویژه‌ای با حضور وزیران امور خارجه ترکیه، هند، مجارستان، واتیکان، معاون وزیر امور خارجه روسیه و معاون وزیر امور خارجه کلمبیا برگزار شد. موضوعات اصلی مورد بحث و گفتگو در این پنل شامل: موضوع مهاجرت، بحران سوریه، روابط هند و چین، افراط‌گرایی، تروریزم، روابط اروپا و روسیه و موضوع فارک در کلمبیا بود.

در ادامه، میروسلاو لایچاک وزیر امور خارجه اسلواکی و رئیس منتخب هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی سخنانی بر لزوم تلاش بیشتر جامعه جهانی جهت پرهیز از درگیری تأکید کرد. مرتضی درزی رامندی سفیر کشورمان نیز در این اجلاس حضور داشت و در حاشیه آن با برخی از مقامات شرکت کننده، تجار و صاحبان صنایع و محققین کانون های اندیشه پیرامون روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

دومین روز از اجلاس مزبور، روز سه شنبه 14 شهریور 96 در 9 پنل تخصصی برگزار می‌شود. بخش مربوط به کسب و کار مجمع راهبردی بلِد نیز در شش پنل جداگانه برگزار خواهد شد.

اجلاس مجمع راهبردی بلِد به عنوان بزرگترین رویداد دیپلماتیک در اسلوونی، هر ساله با حضور مقامات عالی رتبه کشورها، شخصیت های بین المللی، تجار و صاحبان صنایع و محققین کانون های اندیشه، در شهر بلد برگزار می شود.

منبع: ایسنا