تبیان، دستیار زندگی
غدیر که از راه می رسد، اهمیت فضیلت وفای به عهد یادآوری می شود.و یادمان می افتد که اگر وفای به عهد رعایت می شد، اکنون سرنوشت دنیا طور دیگری رقم خورده بود. اینک غدیر گذشته و آنچه باقی مانده ما هستیم که باید از غدیر درس بگیری
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وفای به عهد از کودکی تا همیشه

غدیر که از راه می رسد، اهمیت فضیلت وفای به عهد یادآوری می شود.و یادمان می افتد که اگر وفای به عهد رعایت می شد، اکنون سرنوشت دنیا طور دیگری رقم خورده بود. اینک غدیر گذشته و آنچه باقی مانده ما  هستیم که باید از غدیر درس بگیریم. اگر بخواهیم جامعه و بلکه خانواده‌ای متعهد و وفادار داشته باشیم باید کودکانمان را متعهد تربیت کنیم.

انسی نوش آبادی- بخش خانواده ایرانی تبیان
وفای به عهد، کودک، حسن نیت، اعتماد به نفس، بیماری

ضرورت و فواید وفای به عهد را بدانیم

کسی که وفادار به عهد و پیمان و گفته خویش نیست قابل اعتماد و معتبر نیست. چنین اشخاصی از شخصیت ضعیف و سستی برخوردارند و در معرض بیماری‌های روحی روانی قرار دارند. برای آنکه کودکانی با شخصیت‌های قوی و سالم به لحاظ معیارهای روانشناسی و قرآنی تربیت کنیم، یکی از مهمترین چیزهایی که باید رعایت و آموخته شود وفای به عهد است. وفای به عهد، موجب قوام شخصیت و پایه گذار اعتمادی عمیق خواهد بود. شرکت های بزرگ که دارای برندهای بنام و معتبر هستند این اصل را در درون سیستم خود آموزش داده و روی آن مانور می دهند. شرکت‌های ضعیف برای تبلیغات خود فقط

اگر می خواهید اعتماد یک غریبه را در کمترین زمان ممکن به دست آورید خوب است با او پیمانی ببندید و به آن پیمان عمل کنید

روی جنبه های ظاهری تاکید دارند اما شرکت های بزرگ و باهوش به جای هزینه‌های بیهوده، روی اصل وفای به عهد تمرکز کرده و با استفاده از این فرمول جای محصولات خود را در جامعه برای همیشه باز می کنند. آنها می‌دانند وفای به عهد موجب اعتماد و خوش‌بینی در جامعه خواهد شد و از وسواس مردم در انتخاب می‌کاهد.

از فرمول وفای به عهد برای حل مشکلات استفاده کنید

اگر می خواهید اعتماد یک غریبه را در کمترین زمان ممکن به دست آورید خوب است با او پیمانی ببندید و به آن پیمان عمل کنید. در این صورت محکمترین پله ها را برای ارتباط ایجاد کرده‌اید. شیوه بعضی از کلاهبردارها برای جلب اعتماد طعمه‌های خود این است که ابتدا در وفای به عهد بسیار تلاش می کنند برای مثال چندین بار اجناس چکی می خرند و سر تاریخ چک خود را پاس می کنند تا اعتماد طرف مقابل را به خوبی جلب کنند بعد از آنکه به اندازه کافی معتبر شدند، بزرگترین رقم را درخواست می کنند.

بنابراین فرمول وفای به عهد یک فرمول کلی است و هر کسی با هر نیتی می تواند از آن بهره ببرد. چرا که در هر حال اعتماد آفرین و شخصیت‌ساز است. به همین جهت یکی از مهمترین شاخصه های تربیتی آموزش وفای به عهد به کودکان است. اگر وفای به عهد را در کودکی به فرزندانمان بیاموزیم، آینده قابل اعتمادتری را برای خودمان هم رقم زده ایم.

وفای به عهد را در تربیت  جدی بگیریم

برای آنکه مورد بی وفایی و خیانت فرزندانتان قرار نگیرید و برای آنکه کودکانی درست‌کار تربیت کنید مسائل مختلفی را باید رعایت کنید تا فرزندانی وفادار داشته باشید. از جمه آنکه خودتان افراد وفاداری باشید و به آنچه می گویید و عهد می کنید عمل کنید.

اگر در حضور کودکان به کسی وعده دادید، سعی کنید در حضور کودکان هم به وعده خود وفا کنید. از حسن وفاداری دیگران در حضور کودکان تعریف و تقدیر و تشکر کنید

روانشناسان می گویند: «فرزندت را به من بنما تا بگویم تو کیستی». الگوگیری فرزندان از والدین ایجاب می‌کند که والدین در حضور فرزندان از هر گونه تخلف در مساله وفای به عهد بپرهیزند. گاهی برای انکه خلاف وعده عمل نکنید لازم است از دادن وعده های دروغین که برای ساکت و آرام کردن کودکان به آنها داده می شود، بپرهیزید. لازم است کمی حوصله و قاطعیت داشته باشید اما دروغ نگویید و کودکان را فریب ندهید.

اگر در حضور کودکان به کسی وعده دادید، سعی کنید در حضور کودکان هم به وعده خود وفا کنید. از حسن وفاداری دیگران در حضور کودکان تعریف و تقدیر و تشکر کنید. اما زیاد از بی‌وفایی ها و نامردی‌ها سخن نگویید.

وفای به عهد پایه‌گذار اعتماد به نفس است

کودکی که مورد فریب و بی وفایی قرار می گیرد، احساس بی ارزشی خواهد کرد. او می فهمد که والدین او را جدی نمی گیرند. پس او شخصیت موجهی ندارد. اگر شخصیت وی مهم بود از سوی والدین مورد اهمیت قرار می گرفت. نهادینه کردن اینگونه احساسات در مورد ارزشیابی وی از خود، پایه گذار میزان اعتماد به نفس وی و رفتارهای ثابت او خواهد بود. باوفای به عهد و جدی گرفتن شخصیت کودکان، خود ارزشمندی برای آنها خواهیم ساخت. بنابراین وفای به عهد یکی از ستون‌های تربیت و شخصیت‌سازی محسوب می‌شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.