تبیان، دستیار زندگی
وبسایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای انتقادی با عنوان «گمشده در هیاهوی شهر» به بررسی محتوای سریال تلویزیونی این روزهای رسانه ملی پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقد تبیانی: گمشده در هیاهوی شهر

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در مقاله ای انتقادی با عنوان «گمشده در هیاهوی شهر» به بررسی محتوای سریال تلویزیونی این روزهای رسانه ملی پرداخت.

هومن بهلولی- روابط عمومی

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش سینما و تلویزیون موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را در نقد سریال «گمشدگان» تهیه و منتشر کرده است.

زهرا فرآورده در این مقاله می نویسد:«در جامعه امروز رفتن سراغ آسیب های اجتماعی در آثار نمایشی به یک امر بدیهی و ناگزیر تبدیل شده، اما به همان اندازه که ضرورت پرداختن به این موضوعات لازم است، اگر یک اثر نتواند رسالتش را در درست رساندن پیام به سرانجام برساند حاصلی جز یک محصول ابتر و بیهوده نخواهد داشت. این شب ها سریال «گمشدگان» به کارگردانی رضا کریمی از شبکه دو سیما درحال پخش است؛ داستانی با مضمونی اجتماعی که «اعتیاد» مسئله اصلی آن است. «گمشدگان» سرنوشت خانواده‌ای را به تصویر می‌کشد که به دام اعتیاد افتاده و

مسیر زندگی را برای اعضای خانواده دستخوش تغییر کرده است. قهرمان قصه دختری است به نام ترنج (روشنک گرامی) که همراه خانواده در شیراز زندگی می‌کند، او همراه برادرش برای رهایی از پدری معتاد و شرایطی که روال عادی زندگی را برهم زده از خانه فرار می‌کند. ترنج دختر جوانی است که در رشته عکاسی تحصیل کرده، یک برادر شش/ هفت ساله دارد، مادرش را از دست داده و پدرش درگیر اعتیاد است. او از شرایطی که به سبب اعتیاد پدرش در خانه وجود دارد خسته شده و تصمیم می‌گیرد برای در امان ماندن خود و برادرش از این وضعیت راهی تهران شود. پدر (بهنام تشکر) از رفتن ترنج مطلع می‌شود اما تلاشی برای ماندن آنها نمی کند. پسرخاله ترنج تنها کسی است که در جریان فرار او قرار دارد، با هم در تهران قرار می گذارند اما خبری از پسرخاله نمی شود. ترنج و برادرش در تهران بدون جا و مکان و فردی مطمئن که کمک شان کند سرگردان به دنبال سرپناه می گردند و...؛ تا اینجای سریال درجهت به تصویر کشیدن فضای کلی داستان و معرفی شخصیت اصلی است، اما آنچه قصه به

دنبالش بوده از اینجا شروع می‌شود؛ بیان آسیب های اجتماعی که خانواده فرد معتاد را درگیر می‌کند و معلوم نیست چه سرنوشتی را به همراه داشته باشد. قهرمان داستان (ترنج) برای تغییر شرایط زندگی مسیر تازه ای را انتخاب کرده که این انتخاب اتفاقات زیادی را سر راهش قرار می دهد و او باید تلاش کند تا مشکلات را یکی پس از دیگری هموار کند. ترنج هنوز نتوانسته موقعیت ثابتی برای خود و برادرش فراهم کند که طاها(برادرش) گم می‌شود. با وجود تمام مشکلاتی که سر راه یک دختر جوان و تنها قرار دارد، تلاشی که از طرف ترنج دیده می‌شود تحسین قهرمان داستان را به دنبال دارد اما در جاهایی بی منطقی و کِش دار می‌شود. «گمشدگان» علاوه بر لوکشین های متعدد به دلیل شخصیت های مختلف حاضر در داستان از حضور تعداد زیادی بازیگر بهره می برد که هرکدام می توانند قوتی برای سیر داستان باشند. این سریال یک بازیگر اصلی دارد که از ابتدا تا پایان به طور مداوم حاضر است، بقیه بازیگران مهمان هستند و به فراخور نقشی که دارند، در داستان حضور پیدا می‌کنند. »

متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.