تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: کره شمالی با آزمایش بمب هیدروژنی اخیر خود از یک تهدید منطقه ای به یک تهدید جهانی تبیدل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمانو: کره شمالی یک تهدید جهانی شده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: کره شمالی با آزمایش بمب هیدروژنی اخیر خود از یک تهدید منطقه‌ای به یک تهدید جهانی تبیدل شده است.

بخش سیاست تبیان

یوکیا آمانو

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان به سوالاتی درباره آزمایش بمب هیدروژنی اخیر کره شمالی که قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای این کشور تاکنون به شمار می‌آید پاسخ داد. آمانو با بیان این‌که «کره شمالی اکنون از یک تهدید منطقه‌ای به یک تهدید جهانی تبدیل شده است»، گفت: ادعای پیونگ یانگ درباره اینکه یک بمب هیدروژنی را روز یکشنبه آزمایش کرده، ابعاد جدیدی از تهدید را به نمایش گذاشته است.

به گزارش سی‌ان‌ان، پس از آزمایش جدید هسته‌ای پیونگ یانگ، تنش‌ها در شبه جزیره کره افزایش زیادی داشته است. کره جنوبی در پی وقوع این حادثه یکسری تمرین‌های نظامی را آغاز کرده و توسعه سامانه دفاعی ـ موشکی بحث‌برانگیز تاد را که ساخت آمریکاست افزایش داده است.

آمانو در ادامه تصریح کرد: از نظر من تهدید کره شمالی اکنون جهانی شده است. در گذشته مردم فکر می‌کردند که یک تهدید منطقه‌ای است اما مساله دیگر اینگونه نیست. این دیگر یک تهدید جهانی است و تسلیحات هسته‌ای را با موشک‌ها در آمیخته است.

آمانو در ادامه تصریح کرد: از نظر من تهدید کره شمالی اکنون جهانی شده است. در گذشته مردم فکر می‌کردند که یک تهدید منطقه‌ای است اما مساله دیگر اینگونه نیست. این دیگر یک تهدید جهانی است و تسلیحات هسته‌ای را با موشک‌ها در آمیخته است. لاسینازربو رییس سازمان معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای که زمین بر لرزه‌های ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای در جهان نظارت می‌کند، گفت: آزمایش اخیر پیونگ یانگ یکی از بزرگ‌ترین لرزه‌ها را که تاکنون توسط سازمان به ثبت رسیده داشته است.

وی ادامه داد: ما درباره یک زلزله حدود شش ریشتر صحبت می‌کنیم که بالاترین میزانی است که تاکنون به ثبت رسانده‌ایم و این یک نشانه بارز مبنی بر این است که برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی کاملا به سطح جدیدی رسیده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین به سی‌ان‌ان، گفت که اگرچه نمی‌تواند به طور قطع تایید کند که این انفجار ناشی از ازمایش یک بمب هیدروژنی بوده است اما حاصل این آزمایش اخیر نشان می‌دهد که کره شمالی پیشرفت قابل توجهی یافته است.

یک گروه مستقر در نروژ که آزمایش‌های هسته‌ای را ارزیابی می‌کند تخمین زده است که یک انفجار عملکرد انفجار 120 کیلو تن اتفاق افتاده که به معنی قدرتی برابر با 120 هزار تن تی‌ان تی است.

کارشناسان کره جنوبی ارزیابی کمتری ارائه داده و گفته‌اند که قدرت آن 50 کیلو تن بوده است. آمانو تاکید کرد که آن‌ها ظرفیت تعیین و تایید اینکه آزمایش کره شمالی بمب هیدروژنی بوده است یا نه را ندارند.

منبع: ایسنا