تبیان، دستیار زندگی
ترس و نگرانی اولین واکنش به شنیدن اسم «کیست» است، اما آیا کیست ها به اندازه اسم شان ترسناکند؟ تقریبا در تمام اعضای بدن ممکن است ضایعه ای به نام کیست به وجود بیاید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم‌ترین کیست‌های بدن

ترس و نگرانی اولین واکنش به شنیدن اسم «کیست» است، اما آیا کیست ها به اندازه اسم شان ترسناکند؟ تقریبا در تمام اعضای بدن ممکن است ضایعه ای به نام کیست به وجود بیاید. کیست ها در واقع کیسه های توپی شکلی هستند که درون آنها پر از آب، خون و حتی بافت هایی از بدن، مثل ناخن، مو و پوست است.

بخش سلامت تبیان

کیست گردن

تقریبا در همه جای بدن تان ممکن است کیست به وجود بیاید، اما در بعضی از اندام ها وجود کیست ها شایع تر است. در ادامه مهم ترین اندام هایی را که ممکن است کیستی شوند لیست کرده ایم.

کیست پستان؛ سرطان نیست

* چطور به وجود می آید: وقتی که غده ها و بافت همبند سینه، زیادی رشد کنند، مجراهای شیری بسته می شوند، در نتیجه بافت ها بزرگ و پر آب می شوند.

* عوارض: درد تنها عارضه این نوع کیست هاست. باید توجه داشته باشید که کیست های سینه نمی تواند خطری داشته باشد، بنابراین اگر کیست دارید، هوا برتان ندارد. با کیست های ساده به سرطان سینه مبتلا نمی شوید.

* درمان: در صورت ابتلا به کیست پستان، پزشکان معمولا قرص های ویتامین E و شربت عصاره کل مغربی تجویز می کنند.

* در چه سنی شایع تر است: در سنین باروری، یعنی پانزده تا چهل و پنج سالگی، احتمال دچار شدن به کیست بیشتر است.

* جنسیت چه نقشی دارد: آقایان به هیچ عنوان به کیست پستان مبتلا نمی شوند چون فقط بافت های شیردهی مستعد کیست است.

کیست تخمدان؛ خطر ترکیدن

* چطور به وجود می آید: توده های تخمدانی معمولا خوش خیم اند که اغلب از نسج تخمدان تولید می شود. ممکن است کیست های تخمدانی از فولیکول های سطح تخمدان سرچشمه بگیرد. استرس، استفاده بی رویه از داروهای ضد باروری و تغییرات هورمونی از دلایل به وجود آمدن کیست ها هستند.

* عوارض: درد و تغییرات غیر عادی در سیکل ماهانه از عوارض مبتلا شدن به کیست های تخمدان است.

اگر به سر ضربه ای وارد شود یا سابقه سکته مغزی در شخص وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به کیست مغزی بیشتر است

* درمان: پزشک احتمالا داروهای تنظیم هورمونی تجویز می کند. هر چند که این کیست ها در بازه یک ماه تا سه ماهه از بین می رود اما اگر کیست بترکد احتمالا کار به جراحی کشیده می شود.

* در چه سنی شایع تر است: کیست تخمدان هم درست مثل سن کیست پستان است، احتمال دارد در بازه سنی پانزده تا چهل و پنج سال کیست تخمدان سراغ افراد بیاید.

* جنسیت چه نقشی دارد: کیست تخمدان مخصوص خانم هاست.

کیست کلیه؛ مواظب جیب تان باشید

* چطور به وجود می آید: تجمع ادرار در بخش هایی از کلیه باعث به وجود آمدن کیست کلیه می شود.

* عوارض: تقریبا هیچ عوارضی ندارد مگر این که پهلودرد به سراغ تان بیاید که البته این موضوع خیلی نادر است. کیست های کلیه زندگی شما را مختل نمی کنند پس کاری به کارشان نداشته باشید.

* درمان: هیچ درمانی برای کیست کلیه وجود ندارد. قاعدتا درمان هم نمی شوند چرا کهت بی اهمیت هستند. اگر دیدید اورولوژیستی به شما پیشنهاد داد که با روش های نوین پزشکی مثل سوزن زدن کیست، درمان تان کند، بدانید که فقط می خواهد جیب تان را خالی کند. البته در موارد نادر مثل وجود درد و بزرگ شدن می توانید از این روش درمانی استفاده کنید.

* در چه سنی شایع تر است: کیست کلیه، کیست کهولت سن است. افراد بالای 40 سال بیشتر در معرض این بیماری هستند.

* جنسیت چه نقشی دارد: هم خانم ها و هم آقایان به کیست کلیه مبتلا می شوند اما کیست کلیه در آقایان بیشتر است.

کیست مغز؛ سرتو بدزد رفیق

* چطور به وجود می آید: اگر به سر ضربه ای وارد شود یا سابقه سکته مغزی در شخص وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به کیست مغزی بیشتر است. به جز همه اینها ممکن است کیست مغزی مادرزادی باشد و از بدو تولد آن بالا، لانه کرده باشد اما یکی دیگر از دلایل وجود کیست مغزی، عفونت و وجود انگل در مغز است.

* عوارض: هیچ عوارضی ندارد و تا زمانی که سی تی اسکن و ام آر آی انجام نشود فرد نمی فهمد که در مغز کیستی جا خوش کرده است.

* درمان: کیست های مغزی درمان ندارند و عموما هم جراحی نمی شوند چون خیلی نگران کننده نیستند. تنها کیست هایی که می توانند نگران کننده باشند، کیست های عفونی و انگلی هستند. اگر کسی به این نوع از کیست ها مبتلا شود، حال عمومی اش به هم می ریزد و تنها راه چاره هم جراحی است. بقیه کیست های مغزی خوش خیم هستند.

* در چه سنی شایع تر است: در همه سنین ممکن است.

* جنسیت چه نقشی دارد: زنان و مردان به یک نسبت به کیست مغزی مبتلا می شوند.


منبع: هفته نامه همشهری جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.