تبیان، دستیار زندگی

در طرح تعالی مدیریت، باید فرهنگ مطالبه كیفیت مبنای كار مدارس قرار گیرد

18 هزار و 588 مدرسه مجری طرح تعالی مدیریت در سال جدید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
در طرح تعالی مدیریت، باید فرهنگ مطالبه كیفیت مبنای كار مدارس قرار گیرد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه هدف اصلی طرح تعالی مدیریت، تبدیل مدرسه به سازمان یادگیرنده است، گفت: مدارس دراین طرح باید، فرهنگ مطالبه كیفیت را مبنا و سرلوحه كار خود قرار دهند.

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز علی زرافشان در نشست خبری درخصوص برنامه تعالی مدیریت مدرسه در ساختمان شهید بهشتی، با اشاره به سانحه دلخراش اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی در چند روز گذشته، اظهار كرد: امید است، با برنامه ریزی هایی كه دستگاه های مختلف درخصوص سفرهای اردویی انجام می دهند، شاهد این گونه حوادث تلخ نباشیم.

وی كیفیت بخشی را از برنامه های مهم آموزش وپرورش منطبق بر هدف عملیاتی شماره 19 سند تحول بنیادین عنوان كرد و ادامه داد: استقرار نظام ارزشیابی، تعیین شاخص های كیفیت و ایجاد سازوكار قانونی برای سنجش ارزشیابی از برنامه های آموزش و پرورش، بخشی از راهكارهای پیش بینی شده در این هدف تعیین شده است.

زرافشان اضافه كرد: بر مبنای این هدف عملیاتی، مدرسه در افق چشم انداز سند، باید دارای قدرت تصمیم گیری،‌ برنامه ریزی، خودارزیابی، اصلاح روش و ارزیابی بیرونی باشد و بتواند با استفاده از ظرفیت همه اركان مدرسه، به جایگاه اصلی برنامه های آموزش و پرورش متناسب با اهداف سند، دست پیدا كند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه طرح تعالی مدیریت را در راستای اجرای هدف عملیاتی شماره 19 سند از سال گذشته كلید زدیم، گفت: در سال تحصیلی 96_95، بیش از 11هزار مدرسه مجری طرح تعالی بودند كه از این تعداد 4106 مدرسه در دوره اول متوسطه، 2535 مدرسه دوره دوم، 830 مدرسه فنی و حرفه ای و كاردانش و 3871 مدرسه در دوره ابتدایی بودند.

وی درخصوص ارزیابی مدارس طرح تعالی درسال گذشته، خاطرنشان كرد: با ارزیابی30 تیم ارزیابی استانی 554 مدرسه توسط استان ها حائز رتبه برتر شدند كه با ارزیابی كشوری 55 مدرسه به عنوان رتبه برگزیده كشوری در این طرح، موردتقدیر قرار خواهند گرفت.

زرافشان با اشاره به همكاری سازمان ملی استاندارد با وزارت آموزش وپرورش، گفت: هر ساله سازمان ملی استاندارد مراسم جایزه كیفیت را برای همه دستگاه ها برگزار می كند كه در سال جدید مقرر شده تا مدارس مجری طرح تعالی مدیریت نیز در این مراسم شركت كنند، امسال با همكاری سازمان استاندارد، نظام نامه كیفیت آموزش و پرورش تنظیم شده است و مدارس براساس این نظام نامه و مدل ارزیابی كیفیت موردداوری قرار خواهند گرفت.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش  به ارزیابی جایزه ملی كیفیت اشاره و اظهار كرد: اطلاعات ارزیابان ملی طرح تعالی مدیریت در آموزش و پرورش، در بانك ارزیابان سازمان ملی استاندارد ثبت می شود و علاوه بر دریافت گواهی نامه ارزیابی ملی، در مواقع لزوم نیز برای ارزیابی كیفیت در دیگر دستگاه ها نیز مورداستفاده قرار خواهند گرفت.

وی بابیان این كه امسال شمار مجریان طرح تعالی به 18 هزار و 588 مدرسه افزایش می ‌یابد، گفت: در واقع 7 هزار مدرسه جدید اضافه م ی‌شوند، ما تربیت ارزیابان و مشاوران برنامه طرح تعالی را داشتیم و مدیران و كادر آموزشی 7 هزار مدرسه جدید تحت آموزش قرار می گیرند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه ما برای تربیت مدرسان فراخوانی از بین مدیران مدارس و كسانی كه دارای رشته تخصصی مدیریت هستند را ارائه كردیم ،گفت: اگر مدرسان ما كلاس ضمن خدمت تشكیل دهند همانند باقی مدرسان ضمن خدمت حق الزحمه دریافت می كنند.

زرافشان ادامه داد: پس از آموزش، تیم تعالی مدرسه تشكیل خواهد شد و مدیر مدرسه تحت عنوان رهبر مدرسه انجام وظیفه می‌كند. تدوین، اجرای برنامه، ارزیابی، اصلاح و نهایتا دسترسی به اهداف برنامه در طول سال براساس برنامه صورت می‌گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه چندسالی است كه آموزش و پرورش پای در مسیر كیفیت بخشی گذاشته و امیدواریم شاهد ارتقای كیفیت در مدارس در سال های آینده باشیم، گفت: تعالی متوقف نمی‌شود و حتی مدارس متعالی موفق باز هم الگوهایی برای تعالی بیشتر خواهند داشت.

وی ادامه داد: در اجرای این برنامه نقدهایی به برنامه تعالی صورت می‌گیرد. ما به شكل آزمایشی این برنامه را اجرا كرده بودیم و سعی كردیم از تجارب موفق جهانی استفاده و آن را بومی سازی كنیم.

زرافشان با بیان اینكه دانش آموز باید از برنامه های با كیفیت آموزشی برخوردار باشد، گفت: این برنامه ها را برای افزایش كیفیت آموزش شروع كرده‌ایم و به ویژه برای مناطق محروم طرح‌هایی با مشاركت نهادهای دیگر اعم از طرح جهاد علمی را انجام می دهیم.

وی با بیان اینكه تمام دستگاه های حمایتی در كمیته مناطق محروم آموزش و پرورش عضو هستند،گفت: پنج استان هدف انتخاب شده و برنامه هایی برای آنها داریم. علاوه بر این100 منطقه هدف را هم تعیین كردیم كه عملكرد شان از میانگین استان پایین تر است و در حال برنامه ریزی ارتقای كیفیت برای این 100 منطقه هستیم. استان های سیستان و بلوچستان، جنوب كرمان، آذربایجان غربی، هرمزگان و خوزستان پنج استان مورد توجه اند. این 100 منطقه عمدتا در همین استانها قرار دارند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تاكید كرد: باید برای مدارس لازم التوجه برنامه خاص داشته باشیم.

زرافشان با اشاره به اینكه به ارتقای كیفیت و بهبود سبك زندگی دانش آموزان هم توجه می كنیم، عنوان كرد: به عنوان نمونه اقداماتی با كمك وزارت بهداشت برای ارتقای بهداشت مدارس شبانه روزی صورت گرفت.

وی با اشاره به بحث آموزش مهارت گفت: امروز صبح در همین زمینه جلسه ای با حضور نماینده ستاد نیروهای مسلح، وزارت كار و حجت الاسلام قرائتی داشتیم. موج خوبی برای مهارت آفرینی ایجاد شده است. در این جلسه مواردی چون مهارت آموزی سربازان مطرح شد. تقاضای ما این است كه فارغ التحصیلان رشته های فنی ما در رشته تخصصی خود مشغول به خدمت شوند. مواردی چون كسر خدمت سربازی هم مطرح شد كه امیدواریم به نتیجه برسد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مباحث جدی طی یكسال اخیر برای اشتغال در دولت مطرح شده است. بر اساس تكلیف دولت و برنامه ششم، برنامه پنجساله توسعه آموزش های فنی وحرفه ‌ای و كاردانش را تدوین كردیم كه مراحل نهایی خود را طی می كند.

زرافشان با اشاره به استقرار پایه یازدهم اظهاركرد: نیاز سنجی‌ها برای ایجاد هفت رشته جدید در كاردانش و هفت رشته جدید در فنی و حرفه ای انجام شده است. برنامه این14رشته آماده شده و امیدواریم برای پاسخگویی به نیازهای جامعه به سیستم اضافه شود.

وی افزود: دستورالعملی برای استفاده هنرجویان از ظرفیت شهرك‌ های صنعتی آماده شده و امیدواریم یادگیری در محیط واقعی كار فراهم شود.

زرافشان با بیان اینكه برای سال تحصیلی آینده منابعی كه برای تجهیز هنرستان ها در نظر گرفتیم 54 میلیارد تومان است كه اعتبار آن ابلاغ شده گفت: اگر بودجه برسد استان ها می‌توانند تجهیرات مورد نیاز را خریداری كنند. 37 میلیارد تومان از محل خرید گاز درنظر گرفتیم كه آن هم در حال تامین است. 30 میلیارد تومان هم برای كیفیت بخشی مدارس، 200 میلیارد تومان تسهیلات بانكی برای خرید تحهیزات در بودجه دیده شده كه مقدمات آن در حال انجام است.

وی افزود : امسال میزان قبولی دبیرستانی ها 84.63 درصد در خرداد بوده كه 0.12 درصد افزایش را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد. میانگین نمرات نهایی نیز 12.89 درصد بوده كه نسبت به سال گذشته 0.43 درصد افزایش پیدا كرده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه پوشش واقعی تحصیلی در دوره اول متوسطه را به 94 درصد رساندیم، گفت: در كنار شاخص "پوشش واقعی "، شاخص " پوشش گروه سنی " نیز وجود دارد. نرخ پوشش گروه سنی بررسی می كند كه از دانش آموزان 12 تا 14 ساله چه كسانی در مدرسه حضور دارند كه می‌توانند به علت تحصیل جهشی در دوره دوم متوسطه باشند؟ یا به علت تاخیر و بازماندگی در دوره ابتدایی مشغول باشند و فقط دوره اول متوسطه را در برنمی گیرد.

زرافشان ادامه داد: بر این اساس پوشش گروه سنی دانش آموزان 12تا 14 ساله در دوره اول متوسطه به 97 درصد رسیده است. در واقع 97 درصد از افراد 12 تا 14 ساله در مدرسه حضور دارند.

وی افزود: نرخ پوشش واقعی در دوره متوسطه دوم نیز 82 درصد و نرخ پوشش گروه سنی 15 تا 17 ساله ها 87 درصد است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه باید برای تكمیل پوشش نرخ تحصیلی متوسطه اول پیگیری اسمی انجام دهیم، گفت: اینكه در مدرسه بنشینیم تا همه بیایند ثبت نام كنند دیگر كار نیست و باید خودمان به سراغ بازماندگان برویم. طرح مشتركی با بهزیستی در این خصوص داریم.

زرافشان با اشاره به 548هزار دانش آموز در شاخه نظری عنوان كرد: از این تعداد 120 هزار دانش آموز از پایه نهم شاخه نظری به دوره پیش دانشگاهی نرفتند و به این معناست كه نخواسته‌اند دانشگاه بروند و وارد بازار كار شده‌اند. علاوه بر این 300هزار محصل دوره فنی و كاردانش داریم و یك جامعه هدف400هزار نفری برای رشته های مهارتی و اشتغال داریم كه باید روی آن سرمایه گذاری كنیم.

وی ادامه داد: تا كنون اطلاعات200هزار دانش آموز وارد سیستم سناد نشده است اما تا كنون آمار ثبت نام در شاخه های فنی به 29.7 درصد رسیده است.

 

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش