تبیان، دستیار زندگی
یادواره جانشینی نبی خدا که از دیرباز مرسوم بوده و علاوه بر آداب مذهبی خود، از آداب اجتماعی مخصوصی برخوردار است. در این میان کودکان و شادی آن ها سهم به سزایی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکارهای ساده شادتر شدن عید غدیر برای کودکان

یادواره جانشینی نبی خدا که از دیرباز مرسوم بوده و علاوه بر آداب مذهبی خود، از آداب اجتماعی مخصوصی برخوردار است. در این میان کودکان و شادی آن‌ها سهم به‌سزایی دارند.

بخش خانواده ایرانی تبیان
عید غدیر، کودکان،اعیاد، شادی

هر سال در سرتاسر دنیا، جشن‌های متعددی برگزار می‌شود. جشن‌های دینی، ملی و غیره. از عید پاک تا کریسمس و جشن‌های استقلال کشورها. کشور ما نیز از مناسبت‌های مختلفی برخوردار است. عید غدیر در این میان، جایگاه ویژه‌ای دارد. یادواره جانشینی نبی خدا که از دیرباز مرسوم بوده و علاوه بر آداب مذهبی خود، از آداب اجتماعی مخصوصی نظیر دیدار سادات بهره‌مند است. همواره اعیاد و به‌ویژه اعیاد مذهبی در جامعه اسلامی مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند و فرصت خوبی برای پایه‌گذاری سنت‌های حسنه هستند. ناگفته نماند که در همه اعیاد اعم از ملی و مذهبی، کودکان و شادی آن‌ها سهم به‌سزایی را دارا هستند.

در این نوشتار سعی داریم تا با ارائه راهکارهایی ساده، به برگزاری باشکوه‌تر این عید خصوصاً برای کودکان بپردازیم. چه برای کودکانی که سادات هستند و عیدی می‌دهند و چه برای کودکانی که غیر سادات هستند و عیدی می‌گیرند.

۱. تعریف واقعه تاریخی غدیر

به اقتضای سن کودکان، با تعاریفی مناسب به معرفی غدیر خم بپردازید. می‌توانید با زبان قصه‌گویی برای کودکان اقدام کنید

برای کودکان عیدی جدا بگذارید و پیشنهاد کنید به روشی که دوست دارند آن را تزئین کنند. فضایی ایجاد کنید تا حس کنند عیدی دادن آن‌ها هم به قدر شما با اهمیت است

و برای سنین بالاتر که می‌توانند بخوانند یا تازه یاد گرفته‌اند، کتاب‌های ساده‌ای با این مضمون تهیه کنید. زبان قصه، به جرات کارآمدترین نوع زبان برای ارتباط با کودک است.

۲. جشن بگیرید

یادتان باشد که بچه‌ها از جشن و بازی لذت می‌برند. هر چیزی که بتواند چند ساعتی شادی را مهمان دل‌های کوچکشان کند. پس این عید را جشن بگیرید و شادی را به خانه بیاورید.

۳. نظرخواهی کنید

کودکان دوست دارند در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند. این‌که برای چگونگی برگزاری روز عید، نظرخواهی کنید تا به میل آن‌ها عمل کنید، احساس اهمیت را زنده می‌کند و بسیار اثرگذار است.

۴. عیدی درست کنید

اگر از سادات هستید، بهتر است به فکر عیدی‌هایتان باشید. این کار باعث می‌شود تا کودکان سادات هم سنت حسنه عیدی دادن و احسان را یاد بگیرند. برای کودکانتان نیز توضیح بدهید که چرا عیدی می‌دهید.

۵. عیدی کودکان سید را جدا بگذارید

برای کودکان عیدی جدا بگذارید و پیشنهاد کنید به روشی که دوست دارند آن را تزئین کنند. فضایی ایجاد کنید تا حس کنند عیدی دادن آن‌ها هم به قدر شما با اهمیت است.

۶. خرید ویژه عید

درست مثل نوروز به خرید بروید. برای کودکانتان لباس نو بخرید تا عطر و بوی عید را به تمامی استشمام کنند. به هرحال نو شدن از مزایای هر عیدی‌ست.

۷. خودتان عیدی درست کنید

کاردستی همیشه ارزش معنوی زیادی دارد. می‌توانید روش‌های مختلفی را برای تزئین پول‌های عیدی به کار ببندید. به کودکان کمک کنید تا عیدی‌هایشان را تزئین کنند و از همه مهم‌تر رنگ غالب را سبز انتخاب کنید. عیدی درست کردن ضمن سرگرمی، علاقه کودکتان به این روز را بیشتر خواهد کرد. از نقاشی‌ کودکان به عنوان عیدی غافل نباشید که بسیار ارزشمند است.

۸. به سادات عیدی بدهید

یادتان باشد از قدیم‌الایام رسم بر آن بوده که برای سادات هدیه می‌بردند و آن‌ها هم در جواب هدیه، عیدی می‌دادند. بنابراین فراموش نکنید که عیدی دادن شما به سادات، به‌ویژه کودکان، اثری ماندگار خواهد داشت و احیای سنت حسنه دیرینه‌ای است.

۹. برای بچه ها عیدی بخرید

هدیه دادن، به‌ویژه برای کودکان بسیار مهم است. پس فارغ از سیادت کودکان، به آن‌ها هدیه بدهید. بهتر است برای بچه‌ها هدایای غیرنقدی مانند کتاب یا بازی در نظر بگیرید تا پذیرش بهتری داشته باشند.

۱۰. دیدن بزرگترها؛ اوجب واجبات

بهترین فرصت برای تازه کردن دیدار بزرگ‌ترهای خاندان، همین اعیاد است و بچه‌ها از روی عمل و رفتار الگو می‌گیرند. کودکان با این حرکت، احترام به بزرگ‌ترها را بهتر یاد خواهند گرفت. فریضه‌ای که در باب آن بسیار شنیده‌ایم.

۱۱. مهمانی دادن

دورهمی هرچند کوچک ترتیب دهید و بگذارید خانه شما، محل دیدارها باشد. فضای روحی مثبت ایجاد شده به کودکان کمک

هدیه دادن، به‌ویژه برای کودکان بسیار مهم است. پس فارغ از سیادت کودکان، به آن‌ها هدیه بدهید. بهتر است برای بچه‌ها هدایای غیرنقدی مانند کتاب یا بازی در نظر بگیرید تا پذیرش بهتری داشته باشند

می‌کند تا علاوه بر شادی و بازی، بیشتر در جمع خویشان حضور داشته باشند و پیوندها عمیق‌تر شود.

۱۲. شیرینی و شکلات مخصوص

می‌توانید طرح‌های ویژه عید غدیر را برای انواع شیرینی‌ها و شکلات‌ها درنظر داشته باشید. شاید خوب باشد به قنادی محل سر بزنید و کوکی‌ها و شکلات‌هایی با مضامین ویژه غدیر سفارش بدهید. به هر حال، این عید با بقیه اعیاد اندک فرقی دارد و بچه‌ها طرفدار تنقلات اینچنینی هستند.

۱۳. تزئین خانه

شمع‌، تور، بادکنک‌ها، نقل و مروارید، آویزها، روبان و پارچه های ساتن سبز، کمک‌ بزرگی به تغییر حال وهوای خانه شما برای عید غدیر خواهند کرد پس آن‌ها را جدی بگیرید و سلیقه کودکان را اعمال کنید.

۱۴. تبریک نوشتاری، کارت‌های عیدانه

می‌توانید برای یادبود این عید بزرگ، کارت‌های سبز کوچکی تهیه کنید و با جملاتی از طرف کودکان یا برای کودکان، خاطراتی دلپذیر بسازید. اعیاد می‌آیند و می‌روند اما سال‌ها بعد، بچه‌ها به خاطر خواهند داشت که یادبودهای شما، عید غدیر هر سال را جاودانه کرده است. عید شما مبارک.


منبع : فردا نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.