تبیان، دستیار زندگی
اگر سید هستید حتما به خاطر داشته باشید عیدی هایی كه می دهید از لحاظ مادی زیاد نباشد تا جنبه و نگاه معنوی با بركت بودن آن حفظ شود. اگر دوست دارید ارزش بیشتری به عیدی خودتان بدهید، سعی كنید ارزش معنوی عیدی تان را با كارهایی ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیدی های شگفت انگیز هدیه دهید

اگر سید هستید حتما به‌خاطر داشته باشید عیدی‌هایی كه می‌دهید از لحاظ مادی زیاد نباشد تا جنبه و نگاه معنوی با بركت‌بودن آن حفظ شود. اگر دوست دارید ارزش بیشتری به عیدی‌ خودتان بدهید، سعی كنید ارزش معنوی عیدی‌تان را با كارهایی از قبیل تزیینات ساده، نوشتن چند حدیث كوتاه و روایات روی كارت و... بالا ببرید نه اینكه لزوما پول بیشتری به اطرافیان‌تان بدهید

فرآوری: پاک نهاد - بخش زیبایی تبیان
عید غدیر، عیدی، سادات، اسکناس، گیف

بعضی‌ها به عیدی‌ای که سادات در روز عیدغدیر به دیگران می‌دهند، اصطلاحا «ته‌کیسه‌ای» می‌گویند.

كاربرد این اصطلاح به این دلیل است كه سكه‌های عیدی روزغدیر، فارغ از ارزش مادی آن بسیار با‌ارزش و گرانبهاست و باید همیشه در ته كیسه شما بابت بركت مال و اموال‌تان بماند. پس اگر سید هستید حتما به‌خاطر داشته باشید عیدی‌هایی كه می‌دهید از لحاظ مادی زیاد نباشد تا جنبه و نگاه معنوی با بركت‌بودن آن حفظ شود. اگر دوست دارید ارزش بیشتری به عیدی‌ خودتان بدهید، سعی كنید ارزش معنوی عیدی‌تان را با كارهایی از قبیل تزیینات ساده، نوشتن چند حدیث كوتاه و روایات روی كارت و... بالا ببرید نه اینكه لزوما پول بیشتری به اطرافیان‌تان بدهید. همچنین ما پیشنهاد می‌كنیم برای درست كردن و تزیین سكه‌ها یا اسكناس‌هایتان دور هم جمع شوید و این كار را به‌صورت دسته‌جمعی انجام دهید. این كارها اگر به‌صورت مشاركتی انجام شود، هم خستگی كمتری دارد و هم باعث خلق ایده‌های متفاوت و بیشتری می‌شود و هم به‌خودتان خوش می‌گذرد و خاطره‌ای زیبا و جذاب از شب عید می‌سازید. در دنیای امروز كه مشغله ما آدم‌ها بیشتر از گذشته شده و زمان زیادی را هم در دنیای مجازی سپری می‌كنیم، این فرصت‌ها، غنیمت خوبی برای دورهمی‌های دوستانه یا فامیلانه است كه می‌توانیم از آن نهایت استفاده را ببریم. به بیان بهتر و راحت‌تر، تلاش كنید عیدغدیر را باشكوه و عالی برگزار كنید. اما لطفا برگزاری باشكوه عیدغدیر را با تجملاتی برگزار كردن آن اشتباه نگیرید!

از عیدغدیر یك خاطره ماندنی بسازید

«همیشه وقتی حال و هوای عیدغدیر می‌پیچد توی سرم، پرت می‌شوم به دوران كودكی؛ زمان‌هایی كه از یك هفته قبل یا حتی بیشتر با دخترعموها به صرافت درست كردن و تزیین عیدی‌های مادربزرگ می‌افتادیم و هر سال تمام تلاش‌مان را می‌كردیم تا خلاقیت بیشتری به خرج بدهیم كه عیدی‌های مادربزرگ تكراری نباشد، زیباتر از سال قبل باشد و درنهایت، لبخند رضایت را بر صورت مادربزرگ سادات‌مان بنشاند. از طرف دیگر همیشه حواس‌مان بوده كه در عین زیبایی و ابتكار، هزینه كمی صرف این تزیینات شود، طوری كه فقط جنبه خوش‌سلیقه بودن این كار به چشم بیاید و تبدیل به یك اتفاق تجملاتی نشود. یادم می‌آید از چند شب قبل با دخترعموها و دخترعمه‌ها دور هم جمع می‌شدیم و ایده‌های خودمان را درباره تزیین سكه‌های عیدی امسال مادربزرگ به اشتراك می‌گذاشتیم.

پس از تصویب طرح، مواداولیه‌ای را كه برای درست كردن عیدی‌ها لازم داشتیم، در لیست خرید می‌نوشتیم.

2نفر مسئول خرید و تهیه ابزاركار می‌شدند. 3-2 شب مانده به عید غدیر، دورهم جمع می‌شدیم و تقریبا تا حوالی اذان صبح، سكه‌ها یا اسكناس‌های نو و تا نخورده را كه پدر به نیت عیدی‌دادن تهیه كرده‌بود تزیین می‌كردیم. 2 نفر به سكه‌ها چسب می‌زدند. یكی از ما داوطلب بریدن مقواهای رنگی می‌شد. نفر بعد جمله یا حدیثی را انتخاب می‌كرد برای نوشتن روی كارت‌ها و یكی‌دو نفر هم جمله‌ها را با خط خوش روی كارت‌های آماده شده و برش‌خورده می‌نوشتند. لحظه‌های خوش آن شب‌ها هیچ وقت از یاد هیچ كدام‌مان نمی‌رود؛ لحظه‌هایی كه وسط كارها و بین مقواهای رنگی و قیچی و چسب و روبان و... چای و شیرینی می‌خوردیم و می‌خندیدیم. همان شب با هم سفره سبز مادربزرگ را پهن می‌كردیم و شیرینی و شكلات و میوه و عیدی‌ها را با سلیقه روی سفره می‌چیدیم تا صبح عید، همه‌‌چیز برای پذیرایی از مهمان‌های عزیز مادربزرگ آماده باشد.»

احتمالا شما هم با شنیدن این خاطره‌ها از شب عیدغدیر به وجد آمده‌اید حتی اگر آن را تجربه نكرده باشید. پس اگر خودتان از خانواده سادات هستید یا یكی از اقوام‌، دوستان و یا آشنایان‌تان سید هستند می‌توانید از همین لحظه به ساختن چنین خاطره مشابهی برای اطرافیان خود فكر كنید و جرقه‌های ذهنی خودتان را درباره این موضوع جدی بگیرید. البته فكر كردن به پیشنهادهای ما هم می‌تواند خلاقیت شما را تحریك كند.

چند پیشنهاد ساده و زیبا برای تزیین عیدی‌ها

مقواهای رنگی‌رنگی

یك راه آسان، ساده و كم‌هزینه این است كه روی مقواهای رنگی طرح‌های یكسانی بكشید و سپس آنها را ببرید. این طرح‌ها كاملا بسته به نوع سلیقه شما می‌تواند متفاوت باشد. مثلا می‌شود از طرح‌های هندسی مانند مربع، دایره‌های تودرتو، مستطیل و... استفاده كنید یا اینكه از طرح‌های طبیعی مانند برگ درختان استفاده كنید. برای نمونه برگ درخت انگور ایده خوبی برای این كار است. به این ترتیب كه یك برگ درخت انگور را روی مقوا گذاشته، از روی آن طرح می‌كشید و با قیچی دور آن را می‌برید. سپس گوشه هر كدام از این برگ‌های مقوایی، یك سكه می‌چسبانید. برای اجرای این ایده شما فقط به چند مقوای رنگی نیاز دارید و یك قیچی و یك قوطی چسب مایع. در قسمت خالی باقی‌مانده می‌توانید یك حدیث و یا روایت درباره غدیر بنویسید. یا اینكه عید را تبریك بگویید. مثلا به این شكل: «عیدغدیر بر شما مبارك باد». همچنین می‌توانید سال و فصل عیدغدیر را زیر برگ‌های مقوایی با خط ریزتری بنویسید. مثلا: تابستان/ 1396.

نقل و تور و روبان

راه بعدی برای تزیین عیدی‌هایتان، استفاده از نقل، روبان و تورهای رنگی است كه احتمالا همین الان در گوشه كمد خانه شما پیدا می‌شود. به این شكل كه تورهای رنگی را به‌صورت مربع‌های كوچكی برش می‌زنید سپس سكه را وسط آن قرار می‌دهید و مقداری نقل رنگی و شكلات روی این مربع‌های كوچك توری می‌گذارید. گوشه‌های تور را به سمت بالا جمع می‌كنید و با روبان سر آن را می‌بندید. می‌توانید از گره‌های پاپیونی كمك بگیرید. به این ترتیب عیدی زیبایی به دوستان‌ و اقوام می‌دهید.

اسکناس هایی در طرح های متنوع

طرح فرفره

مواد لازم:

یک عدد اسکناس

چسب نواری

یک عدد ن

اسکناس را به شکل بادبزن تا بزنید و آن را مانند تصویر از وسط تا کنید.

عید غدیر، عیدی، سادات، اسکناس، گیف

با چسب نواری دو طرف اسکناس را به هم بچسبانید تا شبیه یک دایره بشود.

عید غدیر، عیدی، سادات، اسکناس، گیف

در مرحله بعد نی را با چسب نواری به پشت اسکناس بچسبانید و آن را مانند یک گل در جعبه هدیه قرار دهید.

عید غدیر، عیدی، سادات، اسکناس، گیف

طرح پروانه‌

مواد لازم:

سیم مفتولی نازک

سیم‌چین

دو عدد اسکناس

اسکناس‌ را مانند تصویر زیر تا کنید. سپس اسکناس را به صورت بادبزنی تا کنید.

عید غدیر، عیدی، سادات، اسکناس، گیف

اسکناس دوم را مانند تصویر زیر به صورت بادبزن تا کنید.

عید غدیر، عیدی، سادات، اسکناس، گیف

و در آخر هر دو اسکناس را از وسط تا کنید و با سیم مفتول به‌هم متصل کنید.

عید غدیر، عیدی، سادات، اسکناس، گیف
عید غدیر، عیدی، سادات، اسکناس، گیف

گیفت های نمدی جدید و زیبا

انواع مختلف گیفت عید غدیر تنوع بالایی دارد و می توان آنها را به صورت آماده از بازار خریداری نمود و یا با ایده و خلاقیت خود اقدام به ساخت آنها نمود. گیفت های عید غدیر اغلب به صورت نمدی و مقوایی تهیه می‌شوند و ساخت آنها بسیار ساده و جذاب است. در صورتی که قصد تزیین عیدی برای عید غدیر را دارید می‌توانید از این گیفت های زیبا استفاده نمایید. در ادامه چند نمونه گیفت مقوایی با طرح های زیبا و ایده هایی برای تزیین پول با روبان و تور را ارائه می دهیم که هر یک از این مدل های زیبا الگویی برای تزیینات شما عزیزان محسوب می گردند.

عید غدیر، عیدی، سادات، اسکناس، گیف
عید غدیر، عیدی، سادات، اسکناس، گیف
عید غدیر، عیدی، سادات، اسکناس، گیف


منابع : هنر در خانه / همشهری / وبلاگ ورچین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.