تبیان، دستیار زندگی
گفته می شود که انسان ها تنها از 10 درصد قدرت فکر خود استفاده می کنند و تفاوت بین نوابغ و افراد معمولی تا حد زیادی به این مسآله برمی گردد.با به کارگیری روشی هایی که در ذیل شرح داده شده می توانید میزان یادگیری خود را چند برابر کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکنیک های یادگیری سریع

گفته می‌شود که انسان‌ها تنها از 10 درصد قدرت فکر خود استفاده می‌کنند و تفاوت بین نوابغ و افراد معمولی تا حد زیادی به این مسآله برمی‌گردد.با به‌کارگیری روشی هایی که در ذیل شرح داده شده می‌توانید میزان یادگیری خود را چند برابر کنید. توصیه می‌شود این روش‌ها را با فونت بزرگ چاپ کرده و روی دیوار اتاق‌اتان نصب کنید طوری که هر روز آن‌ را ببینید.

فرآوری: پاک نهاد – بخش خانواده ایرانی تبیان
یادگیری، مطالعه،افسردگی، استراحت، انرژی ذهنی،

1-هنگام مطالعه پای خود را حرکت دهید

در طول مطالعه و نشستن در یک مکان برای مدت طولانی، پای خود را هر چند وقت یک‌بار به سمت بالا و پایین تکان دهید. این کار موجب افزایش جریان خون شده و یادگیری و تمرکز را افزایش می‌دهد.

2-از اضطراب و افسردگی به دور باشید

استرس و ناراحتی باعث کاهش یادآوری اطلاعات می‌شود و از این رو کاهش قدرت یادگیری می‌شود. گاهی اتاق روشن‌تر و خوردن غذاهای طبیعی بیش‌تر باعث افزایش شادابی و آرامش می‌شود.

3-بین مطالعه استراحت کنید

تغییر وضعیت روحی و جسمی باعث مشخص شدن استرس‌هایی می‌شود که در حال مطالعه بر ما حکم فرما شده‌اند و ما از

تجزیه و تحلیل مطالب جدید و تقسیم آنها به بخشهای معنی دار یادگیری را آسان تر می کند

آن‌ها بی‌خبریم. مطالعه همراه با استراحت‌های هرچند کوتاه بسیار مفیدتر از مطالعه‌ی طولانی بی‌وقفه است. برای این منظور، به ازای هر 90 دقیقه مطالعه، 20 دقیقه استراحت داشته باشید.

4-اطلاعات را دسته بندی کنید

در مطالعه ای که در دانشگاه «استنفورد» انجام شد از دانش آموزان خواسته شد که ۱۲ کلمه را به خاطر بسپارند . این کلمات شامل اسامی حیوانات ،اقلام مختلف پوشاک ،انواع وسایل نقلیه و مشاغل بودند . برای یک گروه کلمه ها را به ۴ دسته تقسیم بندی کردند . برای گروه دیگر ، کلمات را به صورت تصادفی فهرست کردند . گروهی که مطالب را دسته بندی شده مطالعه کردند همیشه بهتر از گروه دیگر بودند و ۲ تا ۳ برابر کلمات بیشتری را به یاد آوردند .

«توماس تراباسو»استاد دانشگاه شیکاگو می گوید : هضم اطلاعات جدید آن هم یکجا بسیار سخت و دشوار است. تجزیه و تحلیل مطالب جدید و تقسیم آنها به بخشهای معنی دار یادگیری را آسان تر می کند .

بنابراین با مرتب کردن مطالب سخت و پیچیده در قالب دسته بندی های منطقی می توانید روشی دائمی برای ذخیره و نگهداری اطلاعات بوجود آورید .

5-توجه خود را متمرکز کنید

دفعه بعد با مطالب جدیدی مواجه می شوید که باید آنها را ملکه ذهن خود کنید از خود بپرسید : من از خواندن این مطلب چه می خواهم بیاموزم ؟ و از دانشی که بدست می آورم چه بهره ای خواهم برد؟ گفتن این مطلب – یادگیری برای ما چه خواهد کرد ؟ از مقاومت ما در برابر مطالعه می کاهد و ما خواننده بهتری می شویم . در ذیل به ۴ روش دیگر برای بهبود تمرکز اشاره شده است :

1-زمان و مکانی را برای یادگیری اختصاص دهید . تلفن را از پریز بکشید و در را ببنید، با نظم بخشیدن به محیط اطراف خود این انتظار در شما بوجود می آید که خواهید آموخت .

2-خود را از عواملی که باعث حواس پرتی می شوند دور نگاه دارید از آویزان کردن تابلوی «مزاحم نشوید» روی در اتاقتان خجالت نکشید . شما اختیار وقتتان را دارید .

3-روشهای مختلف یادگیری را امتحان کنید . روشهای مطالعه از قبیل کشیدن نمودار، یادداشت برداری خلاصه برداری یا حتی ضبط مطالب روی نوار، می توانند تمرکز شما را افزایش دهند . برای مهارت در مطالعه فنونی را بکار ببرید که بیشتر با آنها احساس راحتی می کنید . خلاق باشید .

4-ترقی و پیشرفت خود را نشان دهید. گرفتار بودن همیشه به منزله پر ثمر بودن نیست. گهگاه توقف کنید و از خود بپرسید : آیا من هم اکنون به هدف یادگیری ام کمک می کنم . اگر پاسختان مثبت است فعالیت خود را ادامه دهید اگر پاسختان منفی است از خودتان علت را جویا شوید. اگر شما به دلیل خستگی و اضطراب در کار خود پیشرفت نمی کنید بدون احساس گناه به خود استراحت بدهید وقفه های منظم می توانند روند یادگیری را بهبود بخشد .

6-مسائل سخت را در شروع روز یاد بگیرید

تحقیقات نشان می‌دهد که قدرت اراده محدود است. ما بسیاری از آن را در شروع صبح داریم، اما وقتی که تصمیم می‌گیریم و در مقابل هوس‌ها می‌ایستیم به تدریج ارادۀ ما کاهش می‌یابد. (به همین دلیل است که خرید کردن شما را از پا می‌اندازد.) بنابراین اگر که یک زبان، یک ساز یا هر چیز پیچیدۀ دیگری را یاد می‌گیرید، برنامه‌ریزی کرده تا در ابتدای روز آن را شروع کنید، زیرا بیشترین انرژی ذهنی را در این زمان دارید.

7-تکرار،تکرار، تکرار

مساله این نیست که تمرین شما را بهترین می‌کند؛ مساله اینجاست که تمرین باعث می‌شود سریعتر یاد بگیرید. زیرا وقتی که یک کار را دوباره و دوباره انجام می‌دهید – به یاد بیاورید که چگونه حروف الفبا را تکرار می‌کردید – شما ارتباط میان سلول‌های مغز خود را قوی می‌کنید. یک دانشجوی پزشکی اینگونه به ما گفت “تکرار باعث به وجود آمدن یک سیناپسی شرطی می‌گردد. ذهن انسان انعطاف‌پذیر است و تمرین اجازه می‌دهد مسیر‌های عصبی شما سریع‌تر عمل کنند. به همین

گاهی آزادی و راحتی زیاد باعث هرج و مرج می‌شود. برای یادگیری بهتر مطالب، فرجه‌ی زمانی مشخص کنید

دلیل تکرار در طولانی‌مدت باعث می‌شود در لحظه چیزی را به یاد آورید – به همین دلیل است که حروف الفبا و اعداد را می‌تواند از بر بخوانید. اما تلاش کنید الفبا را برعکس نام ببرید و سختی کار برایتان بیشتر می‌شود.

8- تندخوانی کنید

خیلی‌ها عقیده دارند که تندخوانی باعث از قلم افتادن مطالب مهم شود. واقعیت این است که تندخوانی باعث فیلتر شدن مطالب بی ربط و فرعی شده و به درک ایده‌های اصلی نوشتار کمک می‌کند. کندخوانی فقط برای مطالب جدید و تخصصی پیشنهاد می‌شود.

9-به خود نمره بدهید

اگر شما ذهنتان را روی نتیجه‌‌ی مورد نظر متمرکز کنید ایده‌های بهتر را شناسایی خواهید کرد. یکی از معمول‌ترین و قابل دسترس‌ترین انگیزه‌ها گرفتن نمره‌ی بهتر است.

10- خود را محدود کنید

گاهی آزادی و راحتی زیاد باعث هرج و مرج می‌شود. برای یادگیری بهتر مطالب، فرجه‌ی زمانی مشخص کنید. داشتن چارچوب برای انجام کارها باعث نتیجه‌گیری بهتر و سریعتر می‌شود.


منابع : آفتاب/ عصر ایران / آلامتو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.