تبیان، دستیار زندگی
افرادی که سرمایه ای برای خرید خودرو فراهم یا پس انداز کرده اند همیشه برای خرید خودرو با دغدغه خودروی دست دوم یا خودروی نو مواجه می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید تیبا دست دوم یا خرید پراید صفر؟

افرادی که سرمایه‌ای برای خرید خودرو فراهم یا پس‌انداز کرده‌اند همیشه برای خرید خودرو با دغدغه‌ خودروی دست دوم یا خودروی نو مواجه می‌شوند.
خرید تیبا دست دوم یا خرید پراید صفر؟

به گزارش تبیان به نقل از اقتصاد نیوز، خرید خودروی کارکرده یا صفر یکی از تصمیماتی که باید با تفکر بسیار و توجه به معیارهای مدنظر انجام شود و نباید این تصمیم باعجله و بدون منطق باشد چون می‌توان دردسرها و رضایتمند نبودن را برای شما در بر داشته باشد.

افرادی که سرمایه‌ای برای خرید خودرو فراهم یا پس‌انداز کرده‌اند همیشه برای خرید خودرو با دغدغه‌ خودروی دست دوم یا خودروی نو مواجه می‌شوند.

خرید خودروی کارکرده یا صفر یکی از تصمیماتی که باید با تفکر بسیار و توجه به معیارهای مدنظر انجام شود و نباید این تصمیم باعجله و بدون منطق باشد چون می‌توان دردسرها و رضایتمند نبودن را برای شما در بر داشته باشد.

البته جوانان نیز به دلیل قدرت بیشتر موتور و به ‌روز بودن ظاهر تیبا، خرید این خودرو را به پراید ترجیح می‌دهند.

یکی از رایج‌ترین خریدهای خودرو در حال حاضر خرید خودرویی با بودجه‌ای حدود ۲۰ میلیون تومان است. تهیه این مبلغ راحت است و به دلیل کم خرج بودن خودروهایی که در این رده قیمت قرار دارند، قشرهای زیادی از مردم به سمت خرید ماشین نو یا کارکرده در این بازه می‌روند.

اگر نخواهیم به سمت خرید خودروهای کارکرده با قدمت بالا برویم، در بازه ۲۰ میلیون تومانی می‌توانیم تیبا دست دوم یا پراید صفر خریداری کنیم. یعنی تصمیمی که باید برای خرید گرفته شود تصمیم میان خرید تیبا دست دوم یا خرید پراید صفر است.

خرید این دو خودرو نقاط مشترک و تفاوت‌هایی دارد که با بررسی کردن آن‌ها می‌توانیم تصمیم بهتری نسبت به شرایط مالی و برنامه زندگی خود داشته باشیم.

ما این موارد را در معیارهای زیر با هم بررسی می‌کنیم:

۱- کیفیت تولید: با توجه به اینکه هر دو خودرو را گروه خودروسازی سایپا تولید می‌کند، کیفیت ساخت دو خودرو حدوداً شبیه هم است و تفاوت چندانی ندارد. در آمارهای ماهانه اعلامی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)‌ نیز دیده می‌شود که هر دو خودرو امتیاز پایین کیفیت یک ستاره را دریافت کرده‌اند. در این معیار هر دو خودرو با هم تفاوت چندانی ندارند.

۲- خدمات پس از فروش: خدمات پس از فروش هر دو خودرو نیز با توجه به یکسان بودن تولید کننده و عرضه‌کننده خدمات یکسان است و تفاوتی بین ارائه این خدمات پس از فروش وجود ندارد.

۳- قطعات و لوازم جانبی: قطعات و لوازم جانبی این دو خودرو نیز در بازار به فراوانی یافت می‌شود و با توجه به یکسان بودن تولید کننده در بیشتر قطعات، تأمین کننده قطعات نیز یکسان است. از سویی در برخی موارد نیز برخی قطعات میان دو خودرو مشترک است.

۴- پیشرانه: پیشرانه(یا همان به اصطلاح موتور) تیبا هم پر توان‌تر و هم باظرفیت‌تر از پراید است. تیبا موتوری ۱۵۰۰ سی‌سی با توان ۸۷ اسب بخاری دارد در حالی که موتور پرایدهای امروزی ۱۳۰۰ سی‌سی با توان ۷۱ اسب بخار است. البته دقت کنید که تیبا کارکرده می‌تواند پیشرانه‌ای امتحان پس داده داشته باشد، در حالی که پراید صفر شاید با مشکلاتی در پیشرانه و انژکتور روبرو شود.

۵- ظاهر: هر چند تیبا از طراحی‌ ظاهری جدیدتر و زیباتری نسبت به پراید برخوردار است اما باید توجه داشت که تیبای کارکرده می‌تواند در ظاهر با نقص‌هایی به دلیل تصادف روبرو باشد و شما را از ظاهرش دلسر کند. از طرفی به دلیل اندازه کوچک‌تر طول پراید، برای پارک کردن این خودرو در شهری مانند تهران با مشکل کم‌تری روبرو خواهید شد.

۶- مقاومت بدنه: مقاومت بدنه‌ هر دو خودرو هرچند نسبت به خودروهای دیگر کم‌تر باشد، اما مقاومت تیبا هر چند دسته دو نسبت به پراید صفر بیشتر است و از بدنه مقاوم‌تر برخوردار است.

۷- آمار تصادفات: آمار تصادفات و خسارات بر جا مانده پراید در کشور ما بسیار بالاست. یکی از این دلایل در اختیار داشتن سهم بیشتر از بازار خودروی کشور است. هر چند که پراید خودرویی با ایمنی پایین‌است که بارها از مقامات مسئول استاندارد و پلیس اخطارهایی برای تولید گرفته است.

۸- کاربرد: تیبا دست دوم با توجه به اندازه و راحتی بیشتر صندلی‌ها، برای خانواده‌ها بهتر است. البته جوانان نیز به دلیل قدرت بیشتر موتور و به ‌روز بودن ظاهر تیبا، خرید این خودرو را به پراید ترجیح می‌دهند.

۹- زمان و شرایط خرید: هر چند خرید خودروی دست دوم سریع‌تر می‌تواند رخ دهد، اما نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد و می‌تواند بعد از خرید دردسرهایی را به همراه داشته باشد. خرید پراید صفر هر چند با تأخیرهای رایج تحویل روبرو است اما می‌تواند انتخاب رنگ، پرداخت اقساطی، انتخاب آپشن و لذت نو بودن را برای شما به همراه داشته باشد.


منبع: اقتصاد نیوز