سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
تذکرات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در خطابه ی غدیر، به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم شدند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سپاسگزاری ولایت علوی ، شیوه نبوی

تذکرات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در خطابه ی غدیر، به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم شدند .

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
غدیر

تذکرات غیر مستقیم در سه گروه طبقه بندی گردید، که به جهت  تذکر، گروه ها و مثال هایی را در این درس بازگو می کنیم :

1. تذکرات غیر مستقیم در توحید  ؛ ایشان در قسمت توحید با ذکر صفات مشترک بین انسان و خداوند متعال ، مردم را توصیه نموده که به منظور تخلق به اخلاق الله این صفات را در خود پیاده نمائید . مثلا حلم ، کرم و...

2. تذکراتی راجع به خود ، که غیر مستقیم تذکراخلاقی است – مثلا "حَذَراً مِنْ أَنْ لَا أَفْعَلَ فَتَحُلَّ بِی مِنْهُ قَارِعَةٌ لَا یَدْفَعُهَا عَنِّی أَحَدٌ..."

باید امر خدا را انجام دهم (خدا ترسی ) ،که در صورت عدم اجرای فرمان عذابی مرا در خواهد گرفت . پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم با وجود عصمت کبری و مقام معصومیت در اجرای اوامر خداوند درنگ نمی کند . ما باید در این امر تلاش بیشتر کرده و دستورات خداوند را بدون هیچ تاملی به اجرا در آورده و در  امتثال آنها کوتاهی نكنیم.

3. معرفی امیرالمومنین علیه السلام و بیان صفات ایشان ؛ حضرت درابتدا معرفی امیرالمومنین علیه السلام را به طور شایسته انجام داده اند و به معرفی صفات ایشان می پردازند. در میان صفات ایشان ، صفات اختصاصی برای ما قابل تقلید نیست مثلا "إِنَّهُ أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ و رَسُولِهِ" اول ایمان آورنده به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله است. و یا علم امیرالمومنین علیه السلام  نیز به همین ترتیب است .  ولی یک دسته از صفات برای ما قابل تقلید است  مثلِ "فَهُوَ الَّذِی یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ وَ یَعْمَلُ بِه" و یا "لَا تَأْخُذُهُ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِم"  . پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  با بیان این صفات بطور غیر مستقیم می فرمایند ، امام شما دارای این ویژگی ها است ، که شما باید آنها را دانسته و در خود پیاده نمائید .

یکی دیگر از تذکرات غیر مستقیم اخلاقی در باره شخصیت امیرالمومنین  علیه السلام در صفحه ی 30 به شرح زیر آمده است :

"مَعَاشِرَ النَّاس حَبَانِی اللَّهُ بِهَذِهِ الْفَضِیلَةِ مَنّاً مِنْهُ عَلَیَّ و..."

یعنی خداوند متعال این فصیلت را به من هدیه داده  ، که امیرالمومنین  علیه السلام  جانشین من شود و ایشان را معرفی کنم . (خداوند به من منت گذاشته و احسان کرده است ). این مطلب دارای دو نکته اخلاقی است ؛ ابتدا اینکه چون خدا این منت را بر من گذاشته و علی علیه السلام را جانشین من قرار داده ، من پیامبر باید ثناگوی الهی باشم . من اشرفِ مخلوقات به جانشینی علی علیه السلام سپاسگزارم . شما که بشر معمولی هستید و علی علیه السلام امام شماست ، چگونه باید تشکر کنید ؟ لذا به ما دستور داده اند که در ثناگویی خدا نسبت به ولایت امیرالمومنین علیه السلام این عبارت را بگوئیم : الحمد الله الذی جعلنا من المتمسكین بولایه امیرالمومنین علی ابن ابی طالب ...

حال این سپاسگزاری و شکر دو گونه است . یکی حمد لفظی است و دیگری حمد عملی.

اما حمد عملی این است که امروز ولایت امیرالمومنین علیه السلام و محبت ایشان را قدر دانسته و اعمالی را که باعث شادی روح آن بزرگوار و فرزند معصومش امام عصر علیه السلام می شود، انجام داده و از کارهایی که موجب نا خشنودی ایشان است پرهیز کنیم .


منبع: خطابه ی غدیر

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .