تبیان، دستیار زندگی
هدف از پژوهش حاضر این است که با استفاده از مواد بازیافتی، دوستدار محیط زیست و قابلیت مقاومت در برابر عبور گرما از خود کامپوزیتی تهیه کرده که بتواند تحولی در صنایع عایق سازی ایجاد کرده است ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثربخشی کامپوزیت ساخته شده برای عایق گرمایی ساختمان

هدف از پژوهش حاضر این است که با استفاده از مواد بازیافتی، دوستدار محیط زیست و قابلیت مقاومت در برابر عبور گرما از خود کامپوزیتی تهیه کرده که بتواند تحولی در صنایع عایق سازی ایجاد کرده و باعث شود که علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی، به دولت ها در کاهش هزینه انرژی کمک کرده و آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: اثربخشی کامپوزیت ساخته شده برای عایق گرمایی ساختمان

نام ارائه دهنده/دهند گان: زهرا بقراط پور و یکتا سامانی

زمینه و نوع پروژه: زیست، معماری

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مجتمع آموزشی صبا

مقدمه

عایق سازی بهینه رویکردی در طراحی، ساخت، تقویت و مقاوم‌سازی ساختمان است که به نحو چشم گیری از اتلاف گرما می‌کاهد و با استفاده از مقادیر زیاد عایق سازی و مقاوم‌ سازی در برابر ورود هوا بیش از مقدار عادی در انرژی صرفه جویی می‌ نماید. عایق سازی بهینه یکی از اجداد رویکرد منزل کنش پذیر است. هیچ تعریف مدونی درباره عایق سازی بهینه وجود ندارد. اما ساختمان ‌هایی که به طور بهینه عایق سازی شده ‌اند، عموماً شامل ویژگی ‌های زیر هستند:

1. مقدار بسیار زیاد عایق سازی

2. حصول اطمینان از ادامه عایق کاری در محل اتصال دیوارها به سقف، فونداسیون‌ ها و سایر دیوارها

3. نفوذ ناپذیر ساختن هوا به ویژه در اطراف درها و پنجره ‌ها

4. داشتن سیستم تهویه بازیافت گرما برای فراهم کردن هوای تازه

5. عدم وجود پنجره‌ های بزرگ در هر جهت

6. ایجاد سیستم عادی گرمایش بسیار کوچک تر از انواع عادی آن، گاهی فقط یک بخاری پشتیبان کوچک

نیسون و دات (۱۹۸۵) پیشنهاد کردند که اگر هزینه گرمایش فضا کمتر از هزینه گرمایش آب باشد، منزل می‌ تواند به صورت عایق سازی بهینه توصیف گردد. عایق سازی مساکن به ویژه ساختمان های مسکونی و جلوگیری از هدر رفتن انرژی از مهم ترین مسائلی است که سازنده ها و مهندسان عمران به آن دقت کرده و سعی دارند به بهترین نحو ممکن آن را اجرا کنند.

هدف

هدف از پژوهش حاضر این است که با استفاده از مواد بازیافتی، دوستدار محیط زیست و قابلیت مقاومت در برابر عبور گرما از خود کامپوزیتی تهیه کرده که بتواند تحولی در صنایع عایق سازی ایجاد کرده و باعث شود که علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی، به دولت ها در کاهش هزینه انرژی کمک کرده و آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

روش

دانش آموزان جهت دستیابی به اهداف پژوهش در ابتدا پارچه ها و کاغذها را به تکه های کوچک خرد کرده سپس درون بشر ریخته. آب جهت نرم شدن مواد و گچ جهت استحکام ماده زمینه نهایی به آن اضافه کردند (عکس شماره یک). پس از تهیه کامپوزیت، به سراغ تهیه وسیله ای برای آزمایش عایق یا عدم عایق بودن مواد رفته و آ ن را ساختند.

برای ساخت در ابتدا یک مکعب مستطیل چوبی ساخته و تمام درزهای آن را با چسب حرارتی پوشانده تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود. سپس لامپ صد واتی را دقیقاً در وسط و در کف جعبه قرار داده و از طریق سیمی آن را به دو شاخه برق وصل کردند. تمام دیواره های جعبه را توسط پوششی مانند تلق یا سلفون پوشاندند به طوری که برای هر آزمایش قابلیت این وجود داشته باشد که آن را تعویض کنند.

دماسنج را به یکی از دیواره های آن وصل کردند به طوری که از بالا قابل دیدن باشد. (عکس شماره 2). در مرحله بعد مواد را در کف جعبه ریخته و دمای جعبه را قبل از شروع کار اندازه گیری کردند و لامپ را روشن و همزمان تایمر را فعال کردند. دمای دماسنج باید به 30 درجه بالای دمای معمول اتاق (همان که اندازه گیری شده است) برسد. پس از این اتفاق لامپ را خاموش کرده و زمان را یادداشت کردند. دوباره تایمر را از صفر فعال کرده و تا زمانی که 25 درجه کاهش پیدا می کند صبر کردند. نتایج هر آزمایش جداگانه مورد بررسی قرار گرفت.

اثربخشی کامپوزیت ساخته شده برای عایق گرمایی ساختمان

عکس شماره یک                                عکس شماره دو

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تهیه کننده: مهدی رحمانی

تنظیم کننده: محبوبه همت