تبیان، دستیار زندگی
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: کاهش نرخ سود سپرده و به طبع آن کاهش نرخ سود تسهیلات تاثیر قابل توجهی بر شرکتهای خودروسازی نخواهد داشت اما در حوزه لیزینگ و فروش اقساطی خودرو می تواند باعث افزایش تقاضا در این بخش شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال رشد تقاضای اقساطی خودرو با کاهش نرخ سود

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: کاهش نرخ سود سپرده و به طبع آن کاهش نرخ سود تسهیلات تاثیر قابل توجهی بر شرکتهای خودروسازی نخواهد داشت اما در حوزه لیزینگ و فروش اقساطی خودرو می‌تواند باعث افزایش تقاضا در این بخش شود.
احتمال رشد تقاضای اقساطی خودرو با کاهش نرخ سود

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، اظهار کرد: تمرکز خودروسازان داخلی در سالهای اخیر بر تامین منابع از مشتریان و بازار غیر رسمی پول و نه شبکه بانکی بوده است.

وی با بیان اینکه در این سالها خودروسازان چند درصد بالاتر از نرخ سود شبکه بانکی، سود مشارکت به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که خودروسازان در دریافت تسهیلات از شبکه بانکی دچار مشکل هستند و به ناچار به جذب منابع از مشتریان روی آورده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی از جمله بدهی‌های معوق گذشته به شبکه بانکی، زیان انباشته و بالا بودن ریسک داشته باشد که باعث می‌شود بانکها تمایلی به پرداخت تسهیلات به خودروسازان نداشته باشند.

وی افزود: بنابراین در این شرایط کاهش نرخ سود سپرده و به طبع آن کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی تاثیر خاصی بر کاهش قیمت تمام شده پول برای خودروسازان نخواهد داشت.

زاوه با بیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده و کاهش بهره تسهیلات تنها می‌تواند تاثیر مثبتی بر شرکتهای لیزینگ خودرو داشته باشد، تصریح کرد: اگر متناسب با کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی، شرکتهای لیزینگ خودرو نیز نرخ بهره تسهیلات پرداختی به مشتریان را کاهش دهند این موضوع می‌تواند باعث بهبود قدرت خرید مردم و رشد تقاضا در این بخش شود.

به گزارش ایسنا، اخیرا بانک مرکزی با هدف مدیریت نقدینگی و سرمایه در اقتصاد ملی نرخ سود سپرده در شبکه بانکی را به یک ساله ۱۵ درصد و روزشمار ۱۰ درصد کاهش داد و مقرر کرد تمام بانکها و موسسات مالی و اعتباری نرخ سود سپرده‌ را به این میزان کاهش دهند.


منبع: ایسنا