تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان در این تحقیق با استفاده از لکه هایی که بر روی خورشید قرار دارد به محاسبه سرعت چرخش خورشید به دور خود پرداختند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محاسبه سرعت چرخش خورشید به دور خود

دانش آموزان در این تحقیق با استفاده از لکه هایی که بر روی خورشید قرار دارد به محاسبه سرعت چرخش خورشید به دور خود پرداختند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

محاسبه سرعت چرخش خورشید به دور خود

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: محاسبه سرعت چرخش خورشید به دور خود

نام ارائه دهنده/دهند گان: رعنا میرزاخانی، رها میرمیثاقی و بهار خرازیان

زمینه و نوع پروژه: نجوم

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مجتمع آموزشی دخترانه صبا

مقدمه

خورشید منبع اصلی نور و انرژی برای ما انسان ها است و فواید بسیاری برای ما دارد از این رو تحقیقات و مطالعات زیادی برای بررسی شناخت ویژگی های آن انجام شده است. تا چندین سال پیش بشر فکر می کرد که زمین ثابت و خورشید به دور آن می چرخد و این حرکت را حرکت ظاهری نامیدند اما بعدها به گردش زمین به دور خورشید و همچنین خورشید به دور خودش پی بردند و به بررسی و شناخت آن پرداختند. لكه های خورشیدی اغلب دایره ای شكل هستند. لكه های خورشیدی در سطح خورشیدند و سرد و تاریك تر از قسمت های دیگرند و بعد از چند روز یا چند هفته از بین می روند.

هدف

از آن جایی که خورشید بسیار برای انسان اهمیت دارد و منبع اصلی نور برای زمین است دانش آموزان تصمیم گرفتند تا با بررسی خورشید به شناخت بهتر آن دست پیدا کنند. همچنین دانش آموزان در این تحقیق با استفاده از لکه هایی که بر روی خورشید قرار دارد به محاسبه سرعت چرخش خورشید به دور خود پرداختند.

روش

دانش آموزان در گام اول اقدام به بررسی و محاسبه سرعت حرکت لکه ای خورشیدی به دور خورشید بود تا به این وسیله سرعت چرخش خورشید به دور خود را محاسبه کنند. برای این کار دانش آموزان 4 لکه خورشیدی را بر روی خورشید در نظر گرفتند و بعد عکس های حرکت لکه ها را بررسی کردند. در ادامه دریافتند که لکه های خورشیدی در چه مدت از زمان توانسته اند یک محدوده از سطح خورشید را طی کنند. سپس دایره ای را رسم کردند و آن را به 18 قسمت طولی تقسیم کردند که هرکدام از این قسمت ها 10 درجه را به خود اختصاص می دادند و در قدم بعدی لکه های خورشیدی را بر روی دایره قرار دادند تا مشخص شود که لکه های خورشیدی چند قسمت از 18 بخش روی دایره را در حین مدت زمان خاص طی کرده اند. پس از انجام محاسبات در قدم بعدی آن ها را در فرمول قرار داده و سرعت حرکت لکه ها را به دست آوردند و سپس به سرعت چرخش خورشید به دور خود در عرض های مختلف خورشید پی بردند.

محاسبه سرعت چرخش خورشید به دور خود

محاسبه سرعت چرخش خورشید به دور خود

فرمول محاسبه سرعت چرخش خورشید به دور خود

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت