تبیان، دستیار زندگی
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کود پوست میوه ها بر روی رشد گیاه بود و همچنین مقایسه میان ورمی کمپوست و کود حاصل از پوست میوه بود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوست کودهای میوه ای ارزشمند

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کود پوست میوه ها بر روی رشد گیاه بود و همچنین مقایسه میان ورمی کمپوست و کود حاصل از پوست میوه بود.

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: پوست کودهای میوه ای ارزشمند

نام ارائه دهنده/دهند گان: آندریا همتی و مهرناز حسینی

زمینه و نوع پروژه: زیست

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرزانگان 2

مقدمه

افزایش جمعیت و پدیده شهرنشینی دو مقوله پیش روی کشورهای در حال توسعه جهان است. مدیریت پیامدهای حاصل از این دو مقوله از جمله مدیریت ضایعات تولیدی شهری در برنامه ریزی های توسعه ای هر کشوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مرکز مطالعات و خدمات تخصصی شهری و روستایی بیان می کند که میزان ضایعات تولیدی توسط شهروندان شهری حدود هفت هزار تن در روز است که هزینه سالانه جمع آوری آن تقریباً پنجاه میلیارد تومان است. این مرکز مطالعاتی نشان داد که میزان مواد آلی موجود در مواد زائد جامد در زباله های شهر تهران در مقایسه با زباله های کشور های اروپایی بسیار بالاتر است.

در مطالعه دیگری توسط مرکز پژوهش و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار، نتایج نشان داد ایران با محاسبه 800 گرم زباله سرانه هر روز بالغ بر پنجاه هزار تن مواد زائد جامد تولید می شود که در مقایسه با سایر کشورهای جهان با 292 کیلوگرم زباله، هر نفر در هر سال در حد متعادلی قرار گرفته است. ولی ازدیاد جمعیت و توسعه صنعت موجبات ازدیاد مواد زائد جامد در آینده خواهد شد. این مرکز بیان می کند که روزانه حدود 20 درصد بودجه شهرداری ها برای جمع آوری و دفع زباله ها هزینه می گردد.

منوری و همکاران در پژوهشی به عنوان ارزشیابی اقتصادی بازیافت پسماند خانگی منطقه 20 شهرداری تهران نشان دادند که در منطقه 20 تهران با جمعیتی بالغ بر 800 هزار نفر سالیانه در حدود 175 هزار تن زباله تولید می کند که بازیافت این مواد منجر به کاهش 570 میلیون ریال در هزینه های ناشی از دفع و حدود 1 میلیارد و 90 میلیون ریال درآمد خالص از محل بازیافت پسماند به دست آمده است.

هدف

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کود پوست میوه ها بر روی رشد گیاه بود و همچنین مقایسه میان ورمی کمپوست و کود حاصل از پوست میوه بود.

روش

روش پژوهش حاضر به صورت آزمایشی و علی-معلولی بود. یعنی برای به دست آوردن نتیجه باید آزمایشی طراحی کرد و اثر متغیر مستقل که کود پوست میوه ها است را بر روی رشد گیاه که متغیری وابسته است، بررسی کرده و از روش مقایسه ای نیز استفاده کرد تا فواید یا معایب آن را نسبت به ورمی کمپوست به دست آورد.

آزمایش به این شرح است:

ابتدا باید پوست میوه ها جمع آوری و خشک شده و پس از خشک شدن آن ها را خرد کرده تا ریز شوند. در شکل 6 و 7 به ترتیب بخشی از میوه های جمع آوری شده و سپس خرد شده نشان داده شده اند.

پوست کودهای میوه ای ارزشمند

شکل 6- پوست میوه ها و سبزیجات

پوست کودهای میوه ای ارزشمند

شکل 7- پوست میوه ها و سبزیجات خرد شده

از قبل 9 گلدان هم اندازه آماده کرده، در 3 گلدان تا حد مشخص و یکسانی خاک ریخته در 3 گلدان دیگر از مخلوط همان خاک با مقدار معینی ورمی کمپوست استفاده می شود و نهایتا در 3 گلدان باقی مانده هم، خاک به همان اندازه ولی با پوست های خشک شده و پودر شده میوه ها مخلوط کرده، ریخته می شود. در شکل های 8 قلمه های آگلونما نشان داده شده اند.

پوست کودهای میوه ای ارزشمند

شکل 8- قلمه های آگلونما

در هر گلدان 1 قلمه گیاه آگلونما قرار داده و در طی گذشت زمان رشد آن ها را اندازه گیری کرده، پس از جمع آوری اطلاعات در فواصل زمانی معین، میانگین هر گروه را به دست آورده و آن ها را با یک دیگر به کمک نرم افزار spss مقایسه نموده تا با استفاده از اطلاعاتی که در حین انجام آزمایش به دست آمده است؛ جواب سوال های ارائه شود. نتایج نشان داد که کود میوه ای در مقایسه با کود ورمی کمپوست و گلدان شاهد تاثیر بیشتری بر رشد گیاه آگلونما دارد.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تهیه کننده: مهدی رحمانی

تنظیم کننده: محبوبه همت