تبیان، دستیار زندگی
پیش گرفتن میانه روی و اعتدال در انجام هر کاری، مقبول و پسندیده است. تماشای تلویزیون هم از این قاعده مستثنی نیست. ولی مشاهده بیش از حد آن می تواند برای سلامتی شما مشکلاتی را به وجود آورد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تماشای زیاد تلویزیون ضرر دارد

پیش گرفتن میانه روی و اعتدال در انجام هر کاری، مقبول و پسندیده است. تماشای تلویزیون هم از این قاعده مستثنی نیست. ولی مشاهده بیش از حد آن می تواند برای سلامتی شما مشکلاتی را به وجود آورد. در این مطلب، نتایج چند تحقیق را که در مورد خطرات تماشای زیاد تلویزیون انجام شده اند، بیان می کنیم.

فراوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

تماشای زیاد تلویزیون

ناتوانی در راه رفتن افراد مسن

محققان دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا هشدار می دهند افراد سالمندی که روزانه بیش از پنج ساعت تلویزیون تماشا می کنند و کل فعالیت فیزیکی شان در هفته سه ساعت یا کمتر است، سه برابر بیشتر در معرض ناتوانی در راه رفتن قرار دارند.

لورتا دی پیترو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نشستن و تماشای تلویزیون برای مدت زمان های طولانی (مخصوصا در شب) یکی از خطرناک ترین مواردی است که افراد مسن می توانند انجام دهند، چراکه آنها بسیار در مقابل صدمات ناشی از عدم فعالیت فیزیکی آسیب پذیر هستند.»

محققان در این مطالعه داده های مربوط به زنان و مردان ۵۰ تا ۷۱ ساله را بررسی کردند. همه شرکت کنندگان در شروع مطالعه سالم بودند. محققان در ابتدای تحقیق، میزان تماشای تلویزیون توسط شرکت کنندگان، ورزش یا باغبانی، کارهای خانه یا سایر فعالیت های فیزیکی را ثبت کردند و سپس آنها را حدود ۱۰ سال تحت نظر داشتند.

آنها در پایان مطالعه دریافتند حدود ۳۰ درصد افرادی که قبلا سالم بودند دچار معلولیت حرکتی، یعنی دشواری در راه رفتن یا عدم توانایی در راه رفتن، شده بودند.

به گفته محققان، تماشای تلویزیون احتمال بیماری قلبی و خطر مرگ را در افراد افزایش می دهد

محققان اذعان کردند شرکت کنندگانی که روزانه ۵ ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می کردند، در مقایسه با کسانی که حداقل میزان تلویزیون را تماشا می کردند، ۶۵ درصد بیشتر ریسک ناتوانی در حرکت را در پایان مطالعه گزارش کردند.

به گفته محققان، افزایش میزان کل نشستن و تماشای تلویزیون در کنار فعالیت های بدنی کم (سه ساعت در هفته یا کمتر) به شدت مضر بوده و موجب تسریع ریسک ناتوانی در راه رفتن می شود.

محققان توصیه می کنند افراد مسنی که می خواهند سلامت بدنی خود را حفظ کنند باید فعالیت فیزیکی روزانه بیشتری داشته باشند و مدت زمان نشستن شان را کاهش دهند.

خطر مرگ

به گفته محققان انگلیسی، تماشای تلویزیون احتمال بیماری قلبی و خطر مرگ را در افراد افزایش می دهد.

محققان ۱۳۱۹۷ زن و مرد میانسال را مورد بررسی قرار دادند دریافتند که مرگ ناشی از بیماری قلبی در هر ساعت تماشای تلویزیون، ۷ برابر افزایش می یابد و طی ۱۰ سال مطالعه روی این افراد، حدود ۳۷۳ مورد از آن ها بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست دادند.

ساعات تماشای تلویزیون در انگلستان به طور متوسط ۴ ساعت در روز است که همین تعداد ساعات، خطر بروز بیماری قلبی و مرگ ناشی از آن را تا ۲۸ برابر بالا می برد.

تحقیقات نشان می دهد که با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می توان از شمار بیماری های قلبی که سالانه جان حدود ۱۹۳ هزار نفر را می گیرد، کاهش داد.

چنانچه افراد ساعات تماشای تلویزیون خود را از ۴ ساعت به ۱ ساعت کاهش دهند، مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی تا ۸ درصد کم می شود.

نشانه ای از افسردگی

محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که تماشای طولانی مدت تلویزیون علاوه بر اینکه می تواند بسیار مضر باشد، می تواند از علائم مشکلات روحی نیز باشد.

در یک تحقیق معلوم شد افرادی که افسردگی داشتند و یا احساس تنهایی می کردند، میزان اعتیاد بیشتری به تلویزیون داشتند

تماشای تلویزیون به صورت طولانی مدت با افسردگی و احساس تنهایی مرتبط است. مطالعه ای که بر روی 300 نفر با رنج سنی 18 تا 29 سال انجام شد نشان داد که اعتیاد به تماشای تلویزیون علاوه بر ضررهایی که دارد می تواند علامت افسردگی و احساس تنهایی نیز باشد.

در این تحقیق افرادی که افسردگی داشتند و یا احساس تنهایی می کردند به صورت میانگین میزان اعتیاد بیشتری به تلویزیون داشتند. در واقع این افراد با تماشای تلویزیون احساسات منفی و ناخوشایند خود را سرکوب کرده و ذهن خود را از این دسته از افکار منحرف می کنند.

در این تحقیق مشخص شد که افرادی که اراده ی ضعیفی داشتند و قادر به کنترل رفتار های خود نبودند حتی بیشتر از سایر افراد تلویزیون می بینند. این افراد حتی در شرایطی که کار بسیار مهمی نیز داشتند باز به تماشای تلویزیون پرداختند. لذا می توان تماشای اعتیادی تلویزیون را علامتی برای این اختلال روانی نیز دانست.


منابع:

مهر

شفاجو

ایسکانیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.