تبیان، دستیار زندگی
«به جا آوردن مراسم و مناسک حج»، یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه ی ملی ایران است که در قالب تک برگی مصور از یک نسخه ی خطی است که در تالار صفوی بخش دوران اسلامی این موزه به نمایش درآمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مناسک حج»تصویری مینیاتوری در موزه ملی ایران

«به جا آوردن مراسم و مناسک حج»، یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه‌ی ملی ایران است که در قالب تک‌برگی مصور از یک نسخه‌ی خطی است که در تالار صفوی بخش دوران اسلامی این موزه به نمایش درآمده است.

بخش هنری تبیان
تصویری مینیاتوری مناسک حج

نگاره‌های این اثرِ باقی مانده از اواخر قرن نهم قمری که به شماره شناسایی ۴۶۱۴ در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود، شباهت زیادی به نگارگری‌های مکتب هرات دارد و فضای به تصویر کشیده شده شامل مسجدالحرام، کعبه، حجر اسماعیل، چاه زمزم، بازار و بیرون شهر مکه است. در مرکز نگاره‌نیز فضای درونی مسجد الحرام که کعبه در متن آن قرار دارد، مشاهده می‌شود.

روی کعبه را پرده سیاه رنگ کتیبه‌داری پوشانده است و کتیبه‌ای که بالای پرده کعبه را زینت داده و شامل قسمتی از آیه ۲۵۵ سوره بقره و با عبارت «الله لا اله [ الا] هو الحیُّ القَیُّوم» است.

همچنین اطراف کعبه افرادی با لباس احرام مشغول به جا آوردن مراسم هستند و در سمت چپ تصویر نیز چاه زمزم قرار دارد که دو نفر مشغول برداشتن آب از آن هستند. در قسمت بالای تصویر و بیرون از مسجدالحرام، فضای بازار شهر مکه به تصویر در آمده است و در گوشه چپ تصویر مراسم قربانی کردن به نمایش در آمده است.

براساس این گزارش؛ از ویژگی‌های شاخص این مینیاتورها در دوره‌ی صفوی، کاربرد نوشتار کلام الهی و اذکار و ادعیه است. حضور مستقیم آیات در نگاره‌های مکتب هرات در سطح گسترده‌ای رایج بوده، اما در مکاتب پس از هرات مانند تبریز، قزوین و مشهد این نکته به ندرت مشاهده می‌شود، اما آن در مکتب اصفهان تقریباً و به صورت کلی از بین می‌رود.

تصویری مینیاتوری مناسک حج


منبع: ایسنا