تبیان، دستیار زندگی

نشانه‌های زوال عقل

زوال عقل سندرمی است که معمولا ماهیت پیشرونده دارد و با فرسودگی عملکردهای شناختی مشخص می شود. ممکن است علائم ابتدایی زوال عقل کاملا عادی به نظر برسد، چون بسیار رایج هستند. اما باید چنین علائمی جدی گرفته شوند، چون ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی مانند زوال عقل باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

زوال عقل، انعکاس مغز،

با وجود بررسی های زیادی که شده است این بیماری همچنان هم برای بیماران و هم برای  متخصصان و همچنین اطرافیان بیمار یک مشکل مبهم است. براساس یافته های سازمان بهداشت جهانی، در سرتاسر جهان 47.5 میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و هر ساله 7.7 میلیون نفر نیز به این تعداد اضافه می شود. عملکردهای شناختی توانایی حافظه، هوش و قدرت انجام فعالیت های بیشمار زندگی روزمره را تضمین می کند. امروزه زوال عقل یکی از بیماری هایی است که بیشترین میزان ناتوانی را در بین افراد سالخورده ایجاد کرده و آنها به معنای واقعی وابسته به دیگران می کند.

مسئله نگران کننده این است که همچنان افراد زیادی هنوز این بیماری را نمی شناسند و نمی دانند زوال عقل چگونه پیشرفت می کند. بنابراین بهتر است علائم این بیماری را به خوبی بشناسید و هر چه سریع تر در خصوص آن اقدام کنید.

مشکل در انتخاب کلمات

یکی از علائم زودهنگام زوال عقل مشکل فرد در پیدا کردن کلمات دقیق برای بیان فکر و اندیشه های خود است. بیمارانی که در شرف ابتلا به این بیماری هستند ممکن است چند دقیقه زمان نیاز داشته باشند تا یک کلمه خاص را به خاطر بیاورند و حتی اگر آن کلمه را گفته باشند دوباره آن را فراموش کرده و به خاطر نمی آورند.

مشکلات حافظه کوتاه مدت بسیار رایج به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که همین فراموشی‌های ساده می‌تواند علامت زودهنگام فرسایشی باشد که مغز به دلیل زوال عقل از آن رنج می‌برد

 

مشکل در درک زمان

افرادی که با احتمال بیشتری در معرض ابتلا به بیماری زوال عقل فرار دارند مشکلات جدی در درک گذشته، حال و آینده دارند. در واقع این افراد در مواقعی که از زمان صحبت می‌کنند نمی تواند زمان ها را با هم قاطی کرده و اشتباه می گیرند و معنای واقعی زمان را گم می کنند. 

مشکل در حافظه کوتاه مدت

مشکلات حافظه کوتاه مدت بسیار رایج به نظر می رسد، اما واقعیت این است که همین فراموشی های ساده می تواند علامت زودهنگام فرسایشی باشد که مغز به دلیل زوال عقل از آن رنج می برد. عدم توانایی در به یادآوری اتفاقات مهم یا اتفاقاتی که چند ساعت یا چند روز پیش رخ داده است نشان می دهد که مشکلی در عملکردهای شناختی بروز کرده و چیزی درون مغز درست کار نمی کند. زمانیکه بیمار وارد اتاق یا مکانی می شود به خاطر نمی آورد که به چه منظوری به آنجا آمده است و این علامت خوبی نیست.

تغییر خلق و خوی فرد

به دلیل تغییراتی که با بروز زوال عقل در مغز رخ می دهد، افراد مبتلا به این مشکل خیلی زود دچار افسردگی و تحریک پذیری شده و به راحتی عصبانی می شوند. تغییرات ناگهانی در شخصیت فرد یا رفتارهای وی می تواند نشان دهنده این باشد که عملکردهای شناختی وی در حال تخریب و نابودی است.بنابراین اگر والدین و یا هر یک از اطرافیان تان با چنین مشکلاتی مواجه باشد حتما به وضعیت وی رسیدگی جدی کنید.

مشکل در انجام کارهای روزمره

یکی دیگر از علائم زودهنگام اینکه فردی دچار زوال عقل شد هاین است که نمی تواند کارها و وظایف روزمره و معمولی را که هر روز به خوبی انجام می داده است به درستی انجام دهد. زمانی که عملکردهای شناختی و مغزی شروع به تخریب می کنند قدرت فرد در انجام کارهای حرفه ای، رانندگی و حتی کارهای منزل نیز دچار مشکل شده و فرد برخلاف گذشته از عهده آنها بر نمی آید.

مشکل در شناخت مکان

هر چه زمان می گذرد و زوال عقل پیشرفت می کند، بیمار قدرت خود را برای بازشناسایی مکان هایی که همیشه در آن بوده ، از دست می دهد. در واقع حتی در داخل منزل خود نیز ممکن است احساس گم شدن داشته باشند و یا نتوانند مسیر خود را پیدا کنند. این افراد فراموش می کنند که چرا و چگونه به محل مورد نظر رسیده اند و حتی نمی دانند چه کجا هستند. تمام اینها از علائم زوال عقل است.

این افراد همانطور که در پیدا کردن کلمات و صحبت کردن دچار مشکل می‌شوند در نوشتن نیز ضعف پیدا کرده و مانند قبل نمی توانند قلم به دست گرفته و بنویسند

 

لتارژی یا گیجی و خواب آلودگی

 تخریب عملکردهای شناختی با مجموعه ای از واکنش های شیمیایی همراه است که روی خلق و خوی و همچنین قدرت برخی از فعالیت های فیزیکی تاثیر می گذارند. در نتیجه این افراد احساس خستگی بیش از حد نرمال دارند و برای انجام فعالیت هایی که قبلا مورد علاقه شان بوده است انگیزه ای ندارند.

مشکل در نوشتن

این افراد همانطور که در پیدا کردن کلمات و صحبت کردن دچار مشکل می شوند در نوشتن نیز ضعف پیدا  کرده و مانند قبل نمی توانند قلم به دست گرفته و بنویسند. تغییر در قدرت نوشتن و بیان منظور جزو علائم هشداردهنده و جدی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند. 

در اکثر موارد زوال عقل می تواند زودتر پیش بینی و تشخیص داده شود اما متاسفانه نمی توان آن را متوقف کرد. بهتر است نسبت به این علائم هوشیارتر باشید تا زودتر بتوان به درمان این بیماری و کنترل علائم آن پرداخت. هر چه این علائم زودتر شناسایی شوند امکان اینکه بیمار تحت درمان قرار گرفته و کیف زندگی بهتری داشته باشد بیشتر می شود.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.