تبیان، دستیار زندگی
زمان شروع غذاهای مکمل شیر مادر از شــیرگیری و یا به عبارتی صحیح تر تغییر رژیم غذایی کودک از شیر، تنها به شیر و غذاهای مکمل دیگر از حدود ماه های 5 و 6 می تواند آغاز شود. البته پزشک متخصص با توجه به وضعیت سلامت عمومی بدن کودک،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمان شروع غذاهای مکمل شیر مادر

زمان شروع غذاهای مکمل شیر مادر از شــیرگیری و یا به عبارتی صحیح تر تغییر رژیم غذایی کودک از شیر، تنها به شیر و غذاهای مکمل دیگر از حدود ماه های 5 و 6 می تواند آغاز شود. البته پزشک متخصص با توجه به وضعیت سلامت عمومی بدن کودک، نیازهای رشدی او و نیز نوع شیری که زمانی با آن تغذیه می شود، می‌تواند به طور دقیق تاریخ آن را مشخص نماید اما...

بخش تغذیه تبیان
شیر مادر، شیرگیری، آلرژی،ماده غذایی، کودک، تغذیه

زمان شروع غذاهای مکمل شیر مادر از شــیرگیری و یا به عبارتی صحیح تر تغییر رژیم غذایی کودک از شیر، تنها به شیر و غذاهای مکمل دیگر از حدود ماه های 5 و 6 می تواند آغاز شود. البته پزشک متخصص با توجه به وضعیت سلامت عمومی بدن کودک، نیازهای رشدی او و نیز نوع شیری که زمانی با آن تغذیه می شود، می‌تواند به طور دقیق تاریخ آن را مشخص نماید، اما معمولا که نوزاد وارد پنجمین ماه حیات خود می شود، شیر به تنهایی قادر به برطرف نمودن نیازهای رشدی، که دراین مرحله به شدت احساس می شود، نیست در این سن وزن کودک معمولا به دو برابر وزن هنگام تولد خود رسیده است. به دلیل این رشد سریع، متخصصان امور تغذیه اطفال، افزودن مواد غذایی جدید به برنامه غذایی کودک را همراه با رعایت

از دادن شیر گاو (شیر پاســتوریزه)، حتی به صورت رقیق شده آن با آب، تا قبل از یک سالگی به شدت خودداری نمایید، زیرا هضم آن برای کودک تا قبل از یک سالگی، بسیار سنگین بوده و می تواند سبب بروز آلرژی شود

اصول و نکات مربوط بــه آن توصیه می نمایند. تأخیر در این امر سبب آن می شود که نوزاد در اثر احساس گرســنگی دائما گریه کند. حتی شبهاً با فاصله کمی از شــیر خــوردن مرتبا بیدار شــده و بیقراری کنــد، اما هرگز نمــی تــوان زمــان دقیق و مشــخص را بــرای از شیرگیری همه کودکان به طور یکسان توصیه نمــود و ایــن امر برعهــده پزشــک متخصص است.

1.اگر کودک از شیر مادر تغذیه می کند، می توان حتی تا پایان 6 ماهگی برای تغییر نکات مهم برنامه غذایی او صبر کرد.

2 .در اولین ماه از شیرگیری، فقط یک وعده یعنی ناهار، به کودک غذا داده می شود و وعده های دیگر را طبق روال سابق، فقط شیر مادر و یا شیر خشک می خورد.

3 .از ماه بعد (ماه دوم از شیرگیری)، می‌توان در وعده شام نیز به او سوپ داد.

4 .یک کودک 5یا 6 ماهه، علاوه بر دو وعده شام و ناهار، روزانه به نیم لیتر شیر احتیاج دارد. او هنوز برای ارضاء نیازهای روحی روانی خود، به مکیدن عشق می ورزد.

5 .از دادن شیر گاو (شیر پاســتوریزه)، حتی به صورت رقیق شده آن با آب، تا قبل از یک سالگی به شدت خودداری نمایید، زیرا هضم آن برای کودک تا قبل از یک سالگی، بسیار سنگین بوده و می تواند سبب بروز آلرژی شود.

6 .اگر کودک بیمار است، از شــیرگیری و دادن سوپ به او را، به بعد از بهبودی کامل موکول کنید.

7 .هر بار فقط یک ماده غذایی را به ســوپ او اضافه کنید و پس از چند روز می توانید ماده غذایی دیگری را به غذای او بیافزایید. ابتدا از مقدار بســیار کم و در حد تمایل و خواست کودک شروع کرده و به تدریج به آرامی به مقدار آن بیافزایید.

8 .هرگز برای له کردن مواد داخل سوپ و یا غذای کودک از مخلوط کن برقی استفاده نکنید. زیرا این عمل سبب آن می شود که مقدار زیادی هوا به صورت حباب های بسیار ریزی وارد غذای کودک شده و باعث بروز دل درد در او گردد.

9 .به یاد داشته باشید که هیچ قانون خاصی را نمی توان در مورد همه کودکان به طور یکسان رعایت نمود. در مورد خوردن غذا نیز هرکودکی ذائقه مخصوص به خود را دارد. چه در مورد مزه و طعم و چه در خوردن مقدار غذا.

10 .از دادن غذاهای جامد و سفت به کودک خودداری نمایید، زیرا او هنوز قدرت جویدن و استفاده از تکنیک مخلوط کردن آب بزاق با غذا قبل از بلعیدن را به دست نیاورده است. به همین دلیل، اطفال در این سن، غذاهای آبکی و له شده را ترجیح می دهند.

تا یک سالگی غذا را بدون نمک به کودک بدهید. اضافه کردن نمک به غذای او، سبب وارد آوردن فشار به کلیه ها می گردد

11 .به هنگام استفاده از گندم در غذای کودک مراقب گلوتین که جزء پروتئین گندم است و به شدت برای کودکان زیر6 ماه سمی است، باشید و بنابراین استفاده از آن را به بعد از شش ماهگی به تعویق اندازید.

12 .جهت تهیه غذای کودک، کمتر از غذاهای آماده و بســته بندی شده که حاوی برخی مواد شیمیایی برای طولانی ترکردن مدت نگهداری آنها می باشد، استفاده نمایید. به هنگام خرید آنها، انواعی را انتخاب کنید که کمتر افزودنی های دیگر به آنها اضافه شده باشد. البته همیشه استفاده از مواد غذایی تازه و مرغوب ارجحیت دارد.

13 .تا یک سالگی غذا را بدون نمک به کودک بدهید. اضافه کردن نمک به غذای او، سبب وارد آوردن فشار به کلیه ها می گردد.

14 .مواد غذایی که ممکن است آلرژی زا باشند، مانند تخم مرغ و ماهی را بعد از 8 ماهگی بــه غذای کودک اضافه کنیــد. در کودکانی که در خانواده آنها مورد حساسیت وجود داشته است، دادن این نوع مواد غذایی را به بعد از یک سالگی موکول نمایید.

15 .ســعی نکنید تنها از یک ماده غذایی خاص همیشه استفاده کنید.


منبع : ماهنامه کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.