تبیان، دستیار زندگی
اگر همان زمان حج تمتع وموقع قربانی گوسفند شد،حاجی به اقوامش در ایران تماس بگیرد وانها به وکالت او در ایران گوسفندی را ذبح کنندصحیح است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قربانی حج تمتع در ایران

اگر همان زمان حج تمتع وموقع قربانی گوسفند شد،حاجی به اقوامش در ایران تماس بگیرد وانها به وکالت او در ایران گوسفندی را ذبح کنندصحیح است؟

بخش احکام اسلامی تبیان
قربانی حج تمتع در ایران

آیت الله خامنه ای : جایز نیست و باید در همان محل مخصوص قربانی نماید.

آیت الله مکارم شیرازی : در شرایط فعلی که مسؤولین حج می گویند گوشت قربانی ها توسّط دستگاههای خنک کننده مجهّز نگهداری و سپس به دست نیازمندان می رسد (ولی تمام قربانی ها در خارج از منی صورت می گیرد) حجّاج محترم مخیّرند آنجا قربانی کنند یا پول قربانی را کنار گذاشته و بقیّۀ اعمال را بجا آورند و در بازگشت در ماه ذی الحجه در وطنشان قربانی نمایند یا هماهنگی کنند که در روز عید در وطن برای آنها قربانی شود سپس تقصیر کنند.

آیت الله وحید خراسانی : خیر صحیح نیست باید خودش در همان جا قربانی کند

پنجمین واجب حجّ، قربانى كردن گوسفند یا گاو یا شتر در منى است، و معتبر است این عمل را به قصد قربانى كردن در حجّ و براى تقرّب به خداوند متعال انجام دهد، و معتبر است آن را در روز انجام دهد، و قربانى كردن در شب كفایت نمى كند اگرچه جاهل باشد.

بلى، براى خائف ـ كسى كه مى ترسد در روز قربانى كند ـ قربانى كردن در شب جایز است، و واجب است قربانى كردن بعد از رمى جمره عقبه باشد، ولى چنانچه از روى جهل یا فراموشى پیش از رمى قربانى نماید صحیح است.

و واجب است ذبح یا نحر در منى باشد، و در صورتى كه تا آخر روزهاى تشریق، روز یازدهم و دوازدهم و سیزدهم، نتواند ـ اگرچه به جهت تقیّه ـ در منى قربانى كند، یا قربانى كردن در آن جا براى او حرجى باشد، بنابر احتیاط واجب در «وادى محسَّر» قربانى كند، و همچنین احتیاط واجب آن است كه اگر از این هم متمكّن نباشد در مكّه قربانى كند، و اگر از این هم متمكّن نباشد یا حرجى باشد مى تواند در هر جاى حرم كه بخواهد قربانى كند.

آیت الله سیستانی : کافی نیست.

آیت الله نوری همدانی : در فرض سئوال صحیح نیست و قربانی باید در منی (وادی محصر) ذبح شود.


منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام / کانال نشر احکام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.