تبیان، دستیار زندگی
امروزه در ایران به علت تغییر فرهنگ در آداب رسوم و استفاده از انواع مواد غذایی که به علت عوامل مختلف سرطان زا و دارای چربی های فراوان می باشد، سکته قلبی به شدت افزایش یافته و همچنین به علت کمبود و یا عدم تحرک و ورزش در جامه شاخص توده بدنی (BMI) به بالای 27
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستگاه هشدار سکته قلبی در خواب، دستاورد برتر دوره دوم دبیرستان کمال در بخش غرفه

دستگاه هشدار سکته قلبی در خواب، دستاورد برتر دوره دوم دبیرستان کمال در بخش غرفه

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره تعداد 126 گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره دوم متوسطه

موضوع: دستگاه هشدار دهنده سکته قلبی در خواب

نام مدرسه: دبیرستان کمال

نام استاد: آقای بابک شمس

دانش آموزان: حسام ملک فرنود، مهدی رزاقی

چکیده:

امروزه در ایران به علت تغییر فرهنگ در آداب رسوم و استفاده از انواع مواد غذایی که به علت عوامل مختلف سرطان زا و دارای چربی های فراوان می باشد، سکته قلبی به شدت افزایش یافته و همچنین به علت کمبود و یا عدم تحرک و ورزش در جامه شاخص توده بدنی (BMI) به بالای 27 رسیده است که نشانه اضافه وزن و یا چاقی می باشد.

همچنین سکته قلبی می تواند در خواب نیز روی دهد زیرا بدن فرد در خواب مقاومت کمتری از خود نشان می دهد، بنابراین نجات این افراد در اولویت قرار دارد.

در ایران حدود 40 درصد افراد بالای پنجاه سال در معرض سکته قلبی قرار دارند که ممکن است در خواب نیز روی دهد بنابراین رسیدگی به این افراد ضروری می باشد.

دستگاه مورد نظر ما کوچک بوده و ضربان فرد را ثانیه به ثانیه اندازه می گیرد و اگر ضربان قلب کاهش محسوس داشت با بوق بلند هشدار می دهد تا به فرد رسیدگی شود و اگر پس از مدتی (حدود 10ثانیه) به فرد رسیدگی نشد و همچنان ضربان قلب پایین باشد این دستگاه به اورژانس تماس گرفته و با ارسال مشخصات فرد درخواست کمک می کند تا نیروی های امدادی وارد عمل شده و فرد بیمار را نجات دهند.

مقدمه:

سکته قلبی یکی از کشنده ترین عوامل در جهان می باشد که سالانه نزدیک 7 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند.

در ایران نیز به علت استفاده از مواد داری چربی بالا مانند کره و روغن و... و همچنین به علت استفاده از دخانیات 110000 نفر در سال جان خود را از دست می دهند.

عده ای از پژوهشگران در کشورمان پژوهشی درباره عوامل موثر در سکته قلبی و نوع تغدیه در این افراد و همچنین میانگین سن این افراد را انجام داده اند و به نتایجی دست یافتند.

اکثر افراد در سنین 11± 55 دچار سکته قلبی می شوند. مصرف دخانیات، آبمیوه های صنعتی (حاوی اسانس ) استفاده بیش ازحد از غذاهای حاوی چربی بالا و همچنین استرس 284088 از مهم ترین عوامل بروز سکته قلبی می باشند.

همچنین در افرادی که دچار عارضه قند (دیابت) بوده اند، در سنین 50 تا 70 سال سکته قلبی به شدت بالا رفته است، زیرا در این بیماری رگ های اصلی قلب تنگ می شوند و نمی توانند نیاز های مغذی قلب را برطرف کنند.

بنایراین به علت افزایش سکته قلبی در جهان که بسیاری از این موارد در خواب اتفاق می افتد باید چاره اندیشی شود.

افرادی که مشکل قلبی شدید دارند ممکن است اختلالات شدیدی در خواب مانند سندروم پاهای بی قرار یا خستگی و بی حالی بعد از بیدار شدن و... داشته باشند.

علت بروز سکته قلبی:

یکی از مهم ترین عوامل سکته قلبی تصلب شرایین می باشد که در این عارضه رگ های کرونر 309429 فرد تنگ و بسته می شوند و نمی توانند اکسیژن مورد نیاز را به قلب برساند و سلول های قلب از بین می روند و فرد سکته می کند که این بیماری ناشی استفاده از غذاهای چرب و پروتین بالا و دخانیات می باشد.

از دیگر عوامل موثر در بروز سکته، ضربه به قلب یا ایجاد لخته در قلب می باشد که باعث می شود سرخرگ و سیاهرگ های قلب بسته شوند و به همین علت فرد دچار آنفارکتوس می شود.

یک عامل مهم دیگر در بروز سکته قلبی، دیابت بالا می باشد که سرخرگ های فرد را تنگ می کند و نیازهای فرد برطرف نمی شود و به همین علت سلول های قلب می میرند و فرد سکته می کند.

اهداف پروژه:

• کاهش مرگ و میر ناشی از سکته قلبی

• شناسایی امراض ناگهانی قلب

• رسیدگی و اقدام سریع برای حالت اورژانسی فرد

اهمیت و ضرورت پروژه:

از اهمیت بالای این وسیله می توان به اندازه گیری ضربان قلب فرد در هر لحظه از شبانه روز اشاره کرد حتی زمانی که فرد در خواب نیز می باشد.

این وسیله با سنسورهای قوی و مدرن روز جهان تمام ایمپالس های قلب را اندازه گرفته و در یک وسیله مانند موبایل ذخیره می کند و زمانی که ضربان قلب فرد بیش از 10 ثانیه زیر 50 بود سریعا بوق هشدار راه انداخته تا به فرد کمکی شود و اگر بعد از 10 ثانیه بهبودی حاصل نشد این دستگاه سریعا با اورژانس تماس گرفته و یک فایل صوتی که حاوی اطلاعاتی چون نام و نام خانوادگی شخص، آدرس فرد، سن و..... را پخش می کند تا اورژانس سریعا به مکان مورد نظر اعزام شود. این وسیله همچنین دارای یک کد رهگیری مخصوص به خود می باشد تا در صورت استفاده غیرمجاز قابل رهگیری باشد و با شخص خاطی برخورد شود. سوتیتر

از لحاظ علمی بدن انسان در خواب به پایین ترین امنیت خود می رسد چون متابولیسم و سازوکارهای بدن به شدت پایین می آید. همچنین قلب به علت نیاز اکسیژن بالا و مواد مغذی زیاد ممکن است این نیازها برای قلب محیا نشود و فرد آماده سکته قلبی می شود. ولی این دستگاه با الگوریتم های مخصوص خود ضربان های غیر عادی قلب را شناسایی و ضبط می کند تا پزشک متخصص با بررسی این اعداد مشکل اساسی قلب را پیدا کند و در کمترین زمان سریعا اقدام کنند.

همچنین این دستگاه به علت کوچک بودن قابل حمل بوده و بیمار سنگینی یا چیز دیگری را حس نخواهد کرد و این وسیله فقط برای افراد که مستعد سکته قلبی هستند قابل استفاده نیست، بلکه این دستگاه به عنوان یک هشداردهنده قابل استفاده برای تمام افراد است.

اجزای فنی دستگاه و خلاصه کارکرد:

این دستگاه که برای هشدار سکته قلبی در خواب ساخته شده است، ضربان قلب را به صورت ثانیه ثانیه اندازه گرفته و زمانی که ضربان قلب به کمتر از 50 رسید به مدت 10 ثانیه بوق هشدار با صدای بلند پخش می کند و اگر ضربان به حالت عادی برنگشت با اورژانس تماس گرفته و تمامی مشخصات فرد که به صورت پیش فرض در دستگاه ذخیره شده بیان می کند تا نیروهای امدادی وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای فرد بیمار انجام دهند.

دستگاه هشدار سکته قلبی در خواب، دستاورد برتر دوره دوم دبیرستان کمال در بخش غرفه

ماژول بلوتوث sr 05

دستگاه هشدار سکته قلبی در خواب، دستاورد برتر دوره دوم دبیرستان کمال در بخش غرفه

Micro (CPU)

دستگاه هشدار سکته قلبی در خواب، دستاورد برتر دوره دوم دبیرستان کمال در بخش غرفه

Pulsesensor

همچنین این اساس اصلی این برنامه بر پایه برنامه نویسی می باشد. به طوری که اطلاعات این دستگاه مستقیما به گوشی وارد و ذخیره می شود و در موقع اضطراری سریعا به اورژانس تماس گرفته و اطلاعات را پخش می کند.

دستگاه هشدار سکته قلبی در خواب، دستاورد برتر دوره دوم دبیرستان کمال در بخش غرفه

همانطور که در شکل معلوم است، ابتدا ماژول ضربان قلب اطلاعات را به میکرو کنترلر می فرستد که برنامه آن توسط کد ویژن نوشته شده است.

سپس اطلاعات پردازش شده به ماژول بلوتوث فرستاده می شود و در آنجا اطلاعات توسط امواج پخش و توسط موبایل دریافت می شود و در زمان مناسب اقدام مناسب انجام می شود.

نتیجه گیری:

این دستگاه به علت اندازه کوچک قابلیت استفاده برای همه افراد را دارد و وزن آن بسیار کم است و فرد چیزی را احساس نمی کند. همچنین این دستگاه دقیق بوده و ضربان قلب را ثانیه به ثانیه اندازه گیری می کند و همچنین در ابتدا سعی می کند با بوق بلند هشدار دهد و اگر به حالت عادی برنگشت به اورژانس تماس گرفته و در خواست نیرو برای کمک به شخص می کند تا شخص نجات یابد.

در نتیجه این دستگاه برای همه افراد به خصوص کسانی که سابقه سکته قلبی دارند قابل استفاده است.

منابع:

(1). میرزاخانی سید محمد، محمد حسنی محمد رضا، صنعت کارفرما مهدی مجله دانشکده پزشکی : 1383، دوره 62، شماره 9، 1ز ص 785 تا ص 793.

(2). http://www.pezeshk.us/?p=24542

(3).میرزاخانی سید محمد، محمد حسنی محمد رضا، صنعت کارفرما مهدی، مجله دانشکده پزشکی : 1383، دوره 62، شماره 9، 1ز ص 785 تا ص 793

(4)عبادی سید رضا، تقدسی محسن، رایگان فریبا

بررسی ارتباط بین بیماری اختلال تحمل قند و سکته قلبی نشریه) فیض : بهار 1389، دوره 14، شماره 1 (پی در پی 53) : از صفحه 57 تا 61.

(5): http://www.yogadarma.com

(6):عبادی سید رضا، تقدسی محسن، رایگان فریبا

بررسی ارتباط بین بیماری اختلال تحمل قند و سکته قلبی نشریه) فیض : بهار 1389، دوره 14، شماره 1 (پی در پی 53) : از صفحه 57 تا

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نگار تجملیان- تنظیم: نسرین صادقی