تبیان، دستیار زندگی
دی " گرامی نامه استاد عطاردی" در 1296 صفحه و شمارگان 1200 نسخه در دو جلد منتشر شده است . این کتاب در دو جلد منتشر شده و به شرح فعالیتها و اقدامات استاد عطاردی، همراه با مقالات و سخنرانیهای آگاهان از زندگی وی اختصاص دارد ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سوی مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی منتشر شد: گرامی نامه استاد عطاردی


"گرامی نامه استاد عطاردی" در 1296 صفحه و شمارگان 1200 نسخه در دو جلد منتشر شده است .
این کتاب در دو جلد منتشر شده و به شرح فعالیتها و اقدامات استاد عطاردی، همراه با مقالات و سخنرانیهای آگاهان از زندگی وی اختصاص دارد .
استاد عزیزالله عطاردی از معدود عالمان حوزه دین است که در 8 زمینه علمی، تحقیق، تألیف و اثر علمی دارد. به همین دلیل و به پاس بیش از نیم قرن تلاش علمی در جهت اعتلای فرهنگ تشیع و ایران، روز پنجشنبه 9 آذر ماه، مراسم بزرگداشتی برای وی برگزار شد .
استاد عطاردی، یک شخصیت استثنایی است که برای رسیدن به هدف خود تلاشهای بسیاری داشته است . وی در سن 38 سالگی با دختر برادر شهید رجایی ازدواج می‌کند .

استاد از 25 سالگی به منظور مطالعه و تحقیق به کشورهای مختلف جهان از جمله لبنان، سوریه، مصر، روسیه، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، ایتالیا، انگلستان، آلمان، بلژیک، هندوستان سفر کرده‌ است . وی درباره‌ سفرهای خود گفته است : "من تمام این سفرها را با اتوبوس و ماشین و در بعضی موارد با کشتی طی می‌کردم و در مدت اقامتم به دلیل مشکلات مالی، مساجد، مدارس و مراکز اسلامی را برای اسکان انتخاب می‌کردم."
استاد عطاردی  2000 میکروفیلم ازنادرترین نسخه‌های نفیس خطی و نسخه‌های منحصر به فرد نهج‌البلاغه و متون قدیمی را از کتابخانه‌های معتبر جهان تهیه کرده‌ که متأسفانه سیاری از این کتب بعد از مراجعت وی ضایع شده و از بین رفته است .
وی از نتایج تحقیقات، مطالعات و فیش‌هایی که از این میکرو فیلم‌ها تهیه کرده، 100 کتاب تألیفی دارد که 54 جلد آن تاریخ خراسان است، اما از این تعداد، فقط 8 جلد آن به چاپ رسیده و چاپ مابقی به علت کمبود کاغذ فعلا متوقف شده است .
باب التفسیر القرآن بخشی از این مسانید ائمه اطهار(ع) است که تمام روایات تفسیری ائمه و احادیثی که معصومین درباره قرآن فرمود‌ه‌اند، در این باب جمع‌آوری شده است، احادیثی درباره فضل قرآن، ظاهر و باطن قرآن، آداب قرائت، ثواب قرائت قرآن، ترجیع قرآن، شفاعت قرآن، روایاتی در باب فضیلت سور، تخفیظ قرآن، باب حامل قرآن، قرآن تبیان لکل شیئی، قرآن حادث است یا عظیم، ناسخ و منسوخ قرآن، چگونگی جمع‌آوری قرآن و موارد بسیاری از جمله این عنواین هستند .
بیشترین دغدغه ذهنی استاد عطاردی که بیشترین اوقات عمر وی را به خود اختصاص داده است؛ یکی نگارش فرهنگ خراسان و دیگری تألیف مسند ائمه اطهار‌(ع) است .
 وی مسند علی (ع) تا امام عسگری را در 12 جلد نوشته‌ است .
وی تقریبا به تمام دنیا سفر کرده و هر کتابی را که احتمال می‌داده درآن سخنی از ائمه معصومین باشد به صورت علمی، فیش برداری می‌کرده، به همین دلیل احادیثی که در این مسانید، در بیان دیدگاه‌ها، نظرات، نامه‌ها، مناظرات، تفاسیر ائمه ذکر شده است، بسیار بیشتر از کتاب بحار الانوار و مجموعه‌هائی است که در دسترس ما قرار دارند .
حجت الاسلام نوراللهیان درباره استاد عطاردی گفته است : "این عالم بزرگ دینی در زی و لباس طلبگی در رشته تاریخ و با متد خاص خود و به منظور احیاء بخشی از تمدن بشری، درباره تاریخ شرق جهان مثل بلخ، هرات، قندهار، مرو، مطالعه و تحقیق می‌کنند. وی از قرن ششم و هفتم و هشتم میلادی که اوج این تمدن بوده، مطالعات خود را درباره این تمدن‌ها آغاز کرده و بهترین و دقیق‌ترین سندهای تاریخی ما را از معتبرترین کتابخانه‌های جهان جستجو و تمام اینها را در 54 جلد کتاب تاریخ خراسان جمع آوری کرده‌ است.
استاد در نگارش کتاب‌های تاریخی، ضمن استناد از کتب قدیمه، خودشان نیز مستند را به طور کامل بررسی می‌کرد. به عنوان مثال در کتب تاریخی ما از جمله «بحار الانوار»، مسیر امام رضا از مدینه به مشهد، به ترتیب بصره ، شوشتر، رامهرمز، طبس تا مشهد ذکر شده که ایشان چندین مقاله در رد این مطلب ارائه دادند، حتی خود به یزد رفتند و آن راهی که ذکر شده را کاملا بررسی کردند که آیا هزار سال پیش، این راه بوده است یا نه؟
و یا اینکه در کتب تاریخی ذکر شده که امام رضا(ع) از قم عبورکرده‌اند. در خیابان آذر قم و در مدرسه علمیه بزرگی به نام رضویه، چاهی است که مردم آن چاه را به عنوان اینکه امام رضا(ع) در این چاه وضو گرفته‌اند، متبرک می‌دانند. اما استاد بر اساس تحقیقاتی که داشته‌اند این مسأله را کاملا غلط می‌دانند و معتقدند آن چاه در نیشابور واقع است و اصلا امام رضا به قم نیامده‌اند.".
استاد عطاردی در حوزه نهج البلاغه 10 تألیف دارد. یکی از تألیفات وی در رد شبهاتی است که از سوی اهل سنت بر نهج البلاغه وارد می‌شود که استاد در این زمینه به صورت علمی بحث کرده‌ است. بررسی شروح نهج البلاغه از دیگر کارهای استاد در این زمینه است. وی بعضی از شروح نهج البلاغه از قرن 6 هجری را احیاء و تصحیح کرده‌ است ..
مسند عبدالعظیم حسنی» یکی دیگر از تألیفات استاد عطاردی است. وی  سال 42 که به نجف سفر کرده بود، این کتاب را به «حاج آقا بزرگ تهرانی» که در بین کتابشناسان جهان مثال زدنی و برجسته هستند، نشان داد. «حاج آقا بزرگ تهرانی» به وی می‌گویند:« شما در این کتاب سه کار مهم را انجام داده‌اید؛ اول اینکه همه روایاتی که حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از سه امام شنیده را از همه کتب جمع‌آوری کرده‌اید، دوم اینکه 25 نفر از مشایخ و اساتید او را به همراه 21 نفر از شاگردان عبدالعظیم را معرفی کرده‌اید و بعد هم شرح حال و بیوگرافی ایشان را نقل کردید .
تحقیق در شاهنامه حکیم «ابوالقاسم فردوسی»، یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت استاد «عطاردی» است که البته علاقمندی وی به شعر و ادبیات فارسی ریشه خانوادگی دارد .
استاد به اندازه‌ای بر شاهنامه فردوسی و فرهنگ لغات و اشارات آن تسلط دارد که حتی بر نام‌های تعویض شده شرح‌هایی که از 1000 سال پیش بر شاهنامه نوشته شده، تسلط کافی دارد .
در ادبیات عرب ایشان بهترین کار را کرده‌اند و تمام شخصیت‌ها، اعلام و لغات فارسی معرب شده کتاب «تاج العروس» که از قوی‌ترین متون ادب عربی است را استخراج و در کتابی به چاپ رسانده که این نشان دهنده حس ایران دوستی قوی در  وی است .
حجت الاسلام اسماعیل فردوسی پور، حجت الاسلام محمد رضا عطایی، حجت الاسلام دکتر سید محمود مرعشی، آیت الله رضا استادی و آیت الله جعفر سبحانی از شخصیتهایی هستند که مصاحبه های آنها در این گرامی نامه درج شده است .
خاطراتی از محمد حسین رجایی، حسین مؤذنی، نفیسه عطاردی، محسن شریعتمداری و فاطمه رجایی نیز در کتاب به چاپ رسیده است .