تبیان، دستیار زندگی
روایت حدیث میرامینی از نقش متفاوتش در سریال «در جستجوی آرامش». با این بازیگر درباره چگونگی خلق كاراكتر دختری معتاد ، تلاش برای نجات از افتادن در دام كلیشه و چند مساله دیگر داده گفت و گو كرده ایم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سعی كردم بازی نكنم

روایت حدیث میرامینی از نقش متفاوتش در سریال «در جستجوی آرامش». با این بازیگر درباره چگونگی خلق كاراكتر دختری معتاد ، تلاش برای نجات از افتادن در دام كلیشه و چند مساله دیگر داده گفت و گو كرده ایم

بخش سینما وتلویزیون تبیان
در جست جوی آرمش

گزیده و كار و بی حاشیه. این بخشی از ویژگی شخصیتی حدیث میرامینی است. بازیگری كه هر جا بوده گلیمش را بخوبی از آب بیرون كشیده و توانایی اش را به رخ كشیده. «در جستجوی آرامش» تازه ترین سریال اوست كه پنج شنبه ها و جمعه ها از شبكه تهران پخش می شود. میرامینی در این سریال شخصیتی چند وجهی دارد؛ ابتدا او را دختری كوشا با وجدان كاری بالا دیدیم و كمی بعد وجه دیگری از زندگی اش هویدا شد. همسرش درگیر اعتیاد و خودش هم آلوده می شود. حالا فصل جدایی رسیده و نگین در برابر پیشنهادهای  وسوسه انگیز مالی روی وجدان و اعتمادی كه دوست پدرش (مهدی هاشمی) به او دارد پا می گذارد. نكته ویژه در بازی حدیث میرامینی تلاش برای پرهیز از نمایش شمایل یك دختر معتاد است و بخوبی از پس آن برآمده.

اولین پرسش كه قاعدتا كلیشه است ولی لاجرم از پرسیدن هستیم، مواجه تان با نقش نگین و پیشنهادی است كه به شما شد. فیلمنامه كامل بود؟

بله؛ فقط 10 قسمت از آن باقی مانده بود. نقشی به من پیشنهاد شد كه خیلی عجیب و غریب بود و مدت ها انتظارش را می كشیدم. مدتی در تلویزیون كم كار شده و مشغول بازی در تئاتر بودم و منتظر همچین نقشی بودم كه بتواند من را به چالش بكشاند؛ نقشی كه احساس كنم می توانم برایش انرژی بگذارم و كاملا طبیعی است كه این پیشنهاد استقبال را بپذیرم.

خوبی نقش این است كه تا الان بالا و پایین زیاد داشته. نگین ابتدا دختری است پرانرژی و طالب پیشرفت اما ازدواج ناموفقی داشته، بچه اش سقط می شود، همسرش معتاد است، از او جدا می شود و خودش هم گرفتار اعتیاد. برای نمایش وجوه مختلف نقش چه كردید؟

به هر حال اتفاقاتی كه برای كاراكتر می افتد به قدری زیاد و متنوع است كه كافی است با آن زندگی كنی تا ناخودآگاه ری اكشن های این مدلی نشان دهی. یك سری چیزها تمرینی نیست ولی نیاز به تامل ، تمركز و گپ و گفت زیاد داشت. آقای سلطانی (كارگردان) این قدر بی نظیر هستند كه به اتفاق نظر درباره كاراكتر می رسیدیم و خروجی اش چیزی است كه می بینید.

بازی در نقش های معتاد سهل ممتنع است. در عین حال كه می توان آن را باورپذیر نشان داد خطر كلیشه شدن هم وجود دارد. تمهید شما برای فرار از این دام چه بود؟

بله این نگرانی وجود داشت و سعی كردم خیلی درونی بازی كنم و مساله اعتیاد نگین را بدون اغراق نشان دهم. با توجه به تحقیقاتی كه درباره این آدم ها كردم فكر می كنم شخصیت ام در سریال خیلی به واقعیت نزدیك باشد. موقع بازی از كارگردان و تهیه كننده و حالا  از بازخوردی كه سریال دارد،  فیدبك مثبت گرفته ام.كلا هم اهل بازی كردن نقش های ساده نیستم ؛ دوست دارم برای شان انرژی بگذارم.

و مهم ترین ویژگی نگین این است كه اعتیاد را درونی نشان می دهد نه با واكنش های تند بیرونی.

بله این ها دو شكل مختلف است؛ یك اعتیاد داریم كه سیامك درگیر آن است در رفتار و چهره اش می بینیم. یك نوع اعتیاد كه نگین دارد. فكر می كنم با مدیریت خوب آقای سلطانی همه چیز درست و نزدیك به واقعیت پیش رفت.

در قسمت اخیر كه نگین برای ترك اعتیاد مورد مشاوره قرار می گیرد؛ ظاهر حرف ها شعاری است اما ری اكشن كاراكتر باعث باورپذیر شدن اتمسر سكانس می شود. در ادامه شرایط همین منوال خواهد بود یا شعار غالب می شود؟

سعی كردم خیلی درونی بازی كنم و مساله اعتیاد نگین را بدون اغراق نشان دهم. با توجه به تحقیقاتی كه درباره این آدم ها كردم فكر می كنم شخصیت ام در سریال خیلی به واقعیت نزدیك باشد. موقع بازی از كارگردان و تهیه كننده و حالا  از بازخوردی كه سریال دارد،  فیدبك مثبت گرفته ام

ان شاء الله. وقتی به نظر شما سریال تا حالا خوب بوده امیدوارم در ادامه هم افت نكند. فیلمنامه این قدر خوب و پر از بالا و پایین است كه فكر نمی كنم از ریتم بیفتد و دعوت تان می كنم ادامه سریال را هم ببینید.

حجم زیادی از بازی تان با مهدی هاشمی است كه پیش تر تجربه همكاری داشتید و این جا هم بده بستان های تان موفق از آب درآمده. برای رسیدن به این شرایط تمرین و صحبت داشتید؟

ما یك گروه فیلمبردای هستیم و قاعدتا قبل از هر سكانس دورخوانی و تمرین داریم و برداشت می رویم. كنار آقای هاشمی بودن غنیمت است و من تمام سعیم را كردم تا از این فرصت بخوبی استفاده كنم . ایشان این قدر دوست داشتنی و كاربلد هستند كه مگر می شود كنار او بود و از این همه تسلط استفاده نكنم.

یك نكته جالب در سكانس طلاق شاهد بودیم كه درباره اش هم نوشتیم و آن نمایش واضح صیغه طلاق است. سریال خودسانسوری بی مورد نكرده و از آن سو ری اكشن شما بخوبی تصویر یك زن شكست خورده را منتقل كرد.  آن پشت چه اتفاقی رخ داد كه این سكانس تاثیرگذار و باورپذیر شد؟

یك جمله می گویم كه شما هم خیلی به زحمت نیفتید. تمام سعی مان را كردیم بازی نكنیم؛ تمام تلاش مان را كردیم نقش ها واقعی باشند و همه چیز را بفهمیم بعد عمل كنیم.

با این حال «درجستجوی آرامش» دیده نشده.

متاسفانه زمان خوبی برای پخش به سریال تعلق نگرفت .

دراوج حاشیه های فصل دوم «ستایش» مصاحبه ای كردید و گفتید نقش تان كوتاه شده. این دلخوری بین شما و سعید سطانی چطور برطرف شد ؟

من خیلی از این اتفاق دلخورم. آن موقع هم كه مصاحبه كردم اسمی از آقای سلطانی عزیز نیاوردم. تمام مشكلم هنوز كه هنوز است با تهیه كننده سریال است و آقای سلطانی خیلی از لطف هیچ چیز دیگر به من نداشت.برایم عجیب بود كه بعدا اسم ایشان به میان آمد. اقای سلطانی اصلا در جریان ماجرا نبود و غیر از لطف و محبت چیز دیگری به من نداشتند.

چه شد كه مدتی از تلویزیون فاصله گرفتید؟ خودخواسته بود یا پیشنهاد وجود نداشت؟

پیشنهاد داشتم ولی نقش ها تكراری بودند و دوست نداشتم بازی كنم.

كلا اهل هیاهو نیستید و فكر كنید برای بیشتر دیده شدن شلوغ بازی لازم باشد؟

من سیر و روند كاری و مدلم را نشان داده ام و نیاز نمی بینم در آن تغییر ایجاد كنم.

پیشنهادی سینمایی هم دارید؟

یك فیلم در نوبت نمایش دارم به نام «این یک رویاست» نمی دانم اكران می شود یا نه. پیشنهاد دارم دنبال این هستم نقش خوب بازی كنم.


منبع: هفت صبح / احمد رنجبر