تبیان، دستیار زندگی
احتیاج به خواب در انســان ها در سنین مختلف متفاوت است، به عنوان مثال به طور متوسط یك كودك دوازده ساله به 9 ساعت خواب و یك كودك چهار ساله به یازده و نیم ســاعت خواب احتیاج دارد، البته این مسئله بین كودكان با هم در یك سن فرق می كند. كو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیر خـــوابی کــودک!

احتیاج به خواب در انســان‌ها در سنین مختلف متفاوت است، به عنوان مثال به طور متوسط یك كودك دوازده ساله به 9 ساعت خواب و یك كودك چهار ساله به یازده و نیم ســاعت خواب احتیاج دارد، البته این مسئله بین كودكان با هم در یك سن فرق می كند. كودكی كه شــبها با آرامش و به حد كافی خوابیده، روز بعد به موقع از خواب بیدار می شــود و ا گر به حد كافی نخوابد، صبح روز بعد به علت كافی نبودن مقدار خواب، بهانه گیر و كج رفتار می شود و كمتر شاد به نظر می رسد و انرژی كمتری دارد.

بخش خانواده ایرانی تبیان
دیر خوابیدن، کودک، آرامش، خواب،

در بچه های بزرگتر، به اندازه نبودن خواب شب، آنها را خسته، كند و حساس می كند و نمی توانند بر روی درس تمركز كنند. والدیــن در خواباندن كــودك نقش مهمــی را ایفا مــی كنند، حتی عــده ای از كودكان تا زمانی كه یكی از والدین خصوصا مادر در كنارشــان نباشد به خواب فرو نمی روند. عواملی كه ســبب دیر به خواب رفتن در كودكان می شود ممكن است دلایل متعددی داشته باشد.

وقتی می بینید كودك شما در به خواب رفتن مشكل دارد بهتر است به موارد زیر توجه كنید:

1-آیا ساعتی مشخص و منظم برای رفتن كودك به رختخواب وجود دارد؟

2-آیا كودك در رختخواب خود احساس خوبی دارد؟ به عنوان مثال: محیط اتاق خواب برایش مطبوع است؟ خیلی روشن یا تاریك نیست؟ زیاد گرم یا سرد نیست؟

3-  آیا بچه های متعدد در یك اتاق می خوابند و همدیگر را بیدار نگه می دارند؟

برای كودك تان با مشــورت با خودش، "زمان خواب" تعیین كنید و وقتی به زمان خواب وی نزدیك اســت به كودك باید حتما فرا رسیدن زمان خواب را یاد آوری كنید.

4- آیا كودك شما در طول روز مسائلی داشته كه فكرش را به طور مداوم مشغول می دارد و وی را هیجان زده می كند و باعث اخلال درخواب او می شود؟

5- آیا ممكن است سر و صدا زیاد باشد و مانع خواب كودك شود؟

6- آیا میهمان آمده و كودك تمایل دارد ترجیحا بیدار بماند؟

7- آیا كودك در اتاق وقتی تنها است احساس ترس می كند؟

در كل دلایــل متفاوتی می توانــد باعث نرفتــن به موقع كــودك به طرف رختخواب خود شود. واقعیت این اســت كه برای خوابی راحت داشتن در شب برای كودك، تنها یك روش وجود ندارد، راه حل هــا و توصیه های گوناگونی در این زمینه وجود دارد كه چكیده ای از آنها به شرح زیر است:

- برای كودك تان با مشــورت با خودش، "زمان خواب" تعیین كنید و وقتی به زمان خواب وی نزدیك اســت به كودك باید حتما فرا رسیدن زمان خواب را یاد آوری كنید. آنها به برخورد قاطع شــما و یك قرار ثابت برای خواب نیاز دارند.

- ســعی كنید «برو به اتاق خوابت» مثل یك عمل تنبیهی به نظر نرســد و به جای آن می توانید به كــودك بگویید كه «لازم نیســت بخوابی، بلكه باید در رختخواب خودت اســتراحت كنی». وقتی جنبه اجبار برای خواب از بین برود، احساس آرامش و خواب خود به خود به وجود می آید.


منبع : ماهنامه کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.