تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که به بررسی ارتباط میان علائم خستگی و عوارض آن و مقایسه با عوامل و عوارض سندرم ساختمان بیمار بپردازند و برای حل ضررهای آن راهکار ارائه دهند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی سندرم ساختمان بیمار

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که به بررسی ارتباط میان علائم خستگی و عوارض آن و مقایسه با عوامل و عوارض سندرم ساختمان بیمار بپردازند و برای حل ضررهای آن راهکار ارائه دهند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی سندرم ساختمان بیمار

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی سندرم ساختمان بیمار

نام ارائه دهنده/دهند گان: کیانا حسیبی و ساینا نوروزیان

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: ادیب فرزانه

مقدمه

بیماری های ناشی از ساختمان گروهی از بیماری ها هستند که به علت شرایط فیزیکی و روانی محیط کار ایجاد می ‌شوند. یکی از این بیماری ها سندرم ساختمان بیمار است که شامل مجموعه ‌ای از علایم از جمله تحریک غشاهای مخاطی، سردرد، خستگی غیر معمول، خشکی و خارش پوست، و تهوع است که از نظر زمانی با حضور در یک ساختمان خاص ارتباط دارند.

سندروم ساختمان بیمار سندرومی است که در آن افراد شاغل در یک ساختمان حالات روحی و جسمی نامطلوبی را تجربه می کنند که به نظر می رسد این حالات با زمان حضور در ساختمان ارتباط داشته باشد در حالی که معمولا علت مشخصی برای آن یافت نمی شود علائم این بیماری در دو گروه علائم تنفسی و علائم سیستم عصبی مرکزی شامل سر درد تحریک گلو و بینی و چشم سرفه های خشک و خارش دار احساس سبکی سر تهوع و اختلال در تمرکز حواس و احساس بوی نامطبوع در محل کار می باشد و شایع ترین علامت بیماری در مطالعات مختلف متفاوت بوده است. در برخی منابع سردرد به عنوان فراوان ترین علامت مطرح شده است.

مشخصه این علائم ارتباط آن ها با محیط کار است به طوری که با ورود به ساختمان از بین می رود جهت تشخیص این سندروم حداقل 1 سال سابقه کار و وجود دو علامت به مدت 1 ماه لازم است. فراوانی این بیماری در مطالعات مختلف متفاوت گزارش شده باشد بر اساس گزارش فراوانی این بیماری در ساختمان های نوساز تا سی درصد برآورد شده است.

امروزه ارتقا کیفیت ساخت و ساز عایق سازی و بهینه سازی ساختمان ها باعث کاهش ورود هوای آزاد به داخل ساختمان و در نتیجه کاهش تبادل هوای داخل و خارج گردیده که مانع رقیق شدن هوا و افزایش غلظت آلودگی هوای داخل ساختمان می شود. از طرف دیگر به منظور استفاده بهینه از انرژی و افزایش بهره وری سیستم های تهویه مطبوعی سعی بر کاهش ارتباط هوای داخل ساختمان با هوای آزاد می شود که باعث تشدید مشکل خواهد شد.

آلودگی هوای داخل ساختمان به آلاینده های میکروبی شیمیایی و فیزیکی به عنوان یک مسئله بهداشتی جدی شناخته شده و عامل ایجاد بیماری وابسته به ساختمان و سندرم ساختمان بیمار بوده که عوارض و علائم زیادی را برای افراد در معرض تماس ایجاد می کند هوای با کیفیت بالا در یک محیط سر بسته دارای دمای برابر 25 درجه و رطوبت 3 درصد می باشد. بیش ترین عامل تاثیر گذار تهویه نامطبوع بوده و بیشترین نشانه احساس خستگی و بی حوصله بودن گزارش شده است.

بررسی سندرم ساختمان بیمار

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که به بررسی ارتباط میان علائم خستگی و عوارض آن و مقایسه با عوامل و عوارض سندرم ساختمان بیمار بپردازند و برای حل ضررهای آن راهکار ارائه دهند.

روش

پژوهش حاضر به صورت مقطعی روی دانش آموزان دهم دبیرستان ادیب فرزانه انجام شد و برای تعیین فراوانی سندروم ساختمان و ارتباطش با خستگی از 2 پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه اول مربوط به تشخیص وجود سندروم ساختمان بیمار در کلاس بود و پرسشنامه دوم مربوط به اندازه گیری میزان خستگی دانش آموزان بود که 40 برگه پشت و روی تست مربوط به خستگی و 40 برگه مربوط به وجود سندرم ساختمان بود. تست بین دانش آموزان دهم متوسطه دوم انجام شد.

پس از تشخیص این که آیا در کلاسی سندروم ساختمان بیمار وجود دارد و افراد آن خستگی مزمن دارند ویژگی های مشترک استخراج شد و مورد بررسی قرار گرفت. فراوانی سندروم ساختمان در دانش آموزان دبیرستان ادیب فرزانه 7/35 درصد بود. شایع ترین علامت ذکر شده پرسش شوندگان به ترتیب خستگی، سردرد و اختلال در تمرکز حواس و شایع ترین علت ایجاد علائم از سوی کارکنان سر و صدا فضای ناکافی و شلوغی محل کار عنوان شد.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت