تبیان، دستیار زندگی
در دوره بارداری، به علت تغییر میزان هورمون ها و فشار رحم روی روده ها، یبوست ایجاد می شود اما پیشگیری از یبوست برای مادران باردار بســیار مهم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلایل و راههای رفع یبوست در بارداری

در دوره بارداری، به علت تغییر میزان هورمون‌ها و فشار رحم روی روده‌ها، یبوست ایجاد می‌شود اما پیشگیری از یبوست برای مادران باردار بســیار مهم است.

بخش تغذیه تبیان
بارداری، یبوست ، رحم، گیاهان، مادران ،تغذیه

مصرف سوپ‌های رقیق با گوشت مرغ و کمی هویج رنده شــده با سبزی برای رفع یبوست زنان باردار مفید است. همچنین، بهتر است زنان باردار غذای خود را در چند وعده با حجم کم مصرف کنند و در صورت رفع نشدن یبوست با تجویز پزشک گلقند یا تمرهندی بخورند. در دوره بارداری، به علت تغییر میزان هورمون‌ها و فشار رحم روی روده‌ها، یبوست ایجاد می‌شود اما پیشگیری از یبوست برای مادران باردار بســیار مهم است. این یک قانون است که عنوان میشود «مادران باردار هرگز نباید یبوست داشته باشند.» باید توجه داشت که مصرف همه ی گیاهان و داروهای مسهل قوی همچنین مصرف سنا، صبر زرد (آلوئه ورا) و داروهایی که حاوی این گیاهان یا عصاره آنها هستند، برای مادران باردار ممنوع است. حتی حکمای پزشکی

مصرف شیر خشــت یا ترنجبین نیز برای رفع یبوست مادران باردار توصیه شده است

پارسی، برخی ملین‌ها مانند گل بنفشه، گل ختمی، و گل پنیرک را نیز برای مادران باردار منع کرده اند زیرا مصرف این گیاهان، به دلایلی حیض آور است و اثرات شل کنندگی رباطات نگهدارنده و عضلات دهانه ی  رحم، ممکن است موجب  سقط یا لغزیدن جنین شود. به ویژه بانوانی که در سن بالا باردار شدند یا سابقه ی سقط دارند، حتما باید از این گیاهان دوری کنند.

نخستین گام برای رفع یبوســت در زنان باردار، خوردن آش‌ها و سوپ‌های رقیق با گوشت مرغ جوان و کمی هویج رنده شــده نرم و ســبزیجات و ادویه ی معتدل (بدون طعم تند و تیز) که روغن بیشتری در پخت آنها به کار رفته باشــد، است. البته اگر مادر مبتلا به ریفلکس باشــد، باید این غذاها را در وعده های کم حجم تر میل کند، ولی اگر یبوســت برطرف نشد، می توان با رعایت شرایطی و زیر نظر پزشک متخصص، از تمرهندی، گلقند، فلوس، روغن بادام یا برگ گل ســرخ تازه ســائیده نیز بهره جست. مصرف شیر خشــت یا ترنجبین نیز برای رفع یبوست مادران باردار توصیه شده است. به این منظور میتوان حدود 25 تا 30 گرم شیر خشت یا ترنجبین را در یک لیوان آب ولرم همراه با دو قاشق غذا خــوری گالب توصیه کرد که بهتر است نیم تا یک ساعت پس از صبحانه نوشیده شود.


منبع : ماهنامه کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.