تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که راهی برای کاهش جذب روغن هنگام سرخ شدن مواد غذایی به وجود آورند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه پوشش برای کاهش جذب روغن در مواد غذایی هنگام سرخ شدن

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که راهی برای کاهش جذب روغن هنگام سرخ شدن مواد غذایی به وجود آورند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

تهیه پوشش برای کاهش جذب روغن در مواد غذایی هنگام سرخ شدن

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تهیه پوشش برای کاهش جذب روغن در مواد غذایی هنگام سرخ شدن

نام ارائه دهنده/دهند گان: حاجی احمدی

زمینه و نوع پروژه: ایده های برگرفته از طبیعت

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: روشنگران

مقدمه

روغن‌ های خوراکی را معمولاً از چربی ‌های نباتی یا حیوانی به دست می‌ آورند. چربی ‌های نباتی در دمای اتاق مایع اند. این نوع روغن ‌ها را اغلب از گیاهان، مغز میوه، دانه گیاه و... تهیه می ‌کنند. البته اغلب چربی ‌های حیوانی در دمای اتاق به حالت جامدند و بنابراین نمی‌ توان آن ها را جزو روغن به حساب آورد. اما برخی جانوران از جمله ماهی، وال و برخی از حیواناتی که در آب و هوای سرد زندگی می‌ کنند، چربی بدن شان به حالت روغن مایع می‌ باشد.

معمولاً از روغن برای سرخ کردن و پختن غذا استفاده می ‌شود. گاهی به منظور نگهداری از مواد غذایی هم به آن ها روغن می ‌زنند. یکی از عوامل بیماری زا مصرف مواد غذایی آماده به ویژه مواد غذایی سرخ شده می باشد که با توجه به بافت و عطر و طعم دل پذیر به عنوان محبوب ترین مواد غذایی مطرح می باشد. یکی از مشکلات مهم در رابطه با آن ها، میزان بالای جذب روغن است که منجر به ایجاد بیماری های متنوعی می شود.

تهیه پوشش برای کاهش جذب روغن در مواد غذایی هنگام سرخ شدن

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که راهی برای کاهش جذب روغن هنگام سرخ شدن مواد غذایی به وجود آورند.

روش

دانش آموزان ابتدا فرآیند جذب روغن را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که بر اثر حرارت رطوبت ماده غذایی تبخیر می شود و پس از سرد شدن از منافذ وارد ماده غذایی می شود. بنابراین تصمیم گرفتند پوشش خوراکی برای کاهش جذب روغن تهیه کنند. محلول های ژله ای خاصیت سدکنندگی خوبی نسبت به اکسیژن، دی اکسیدکربن و چربی نشان می دهند. بنابراین دانش آموزان محلول های ژل مانند از نشاسته، پکتین، آگار و ژلاتین را تهیه کردند و سیب زمینی های با وزن یکسان را در آن ها قرار دادند تا از طریق تشکیل فیلم هنگام سرخ شدن مانع حذف آب و جذب روغن شود. سیب زمینی ها را در شرایط یکسان زمان و دما سرخ کردند. سپس میزان روغن جذب شده به روش سوکسله اندازه گیری شد تا بررسی شود کدام محلول به عنوان پوشش خوراکی مناسب تر است.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت