تبیان، دستیار زندگی
کتاب «به دیوارها بخند!» نوشته سیدعلی شجاعی از سه گانه داستانی او برای مخاطبان کودک و نوجوان است که در آن به آموزش مهارت های زندگی پرداخته. در این جلد، تسلیم شرایط نشدن و ایجاد تغییر محور روایت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«به دیوارها بخند!» منتشر شد

کتاب «به دیوارها بخند!» نوشته سیدعلی شجاعی از سه‌گانه داستانی او برای مخاطبان کودک و نوجوان است که در آن به آموزش مهارت‌های زندگی پرداخته. در این جلد، تسلیم شرایط نشدن و ایجاد تغییر محور روایت است.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
به دیوارها بخند!

در معرفی این کتاب عنوان شده است: شجاعی پیش‌تر در دو مجلد دیگر این سه‌گانه با عنوان‌های «هیچ طوفانی راهش را عوض نمی‌کند» و «شاید دیگران از آسمان می‌آید» به دیگر مهارت‌های اساسی مورد نیاز گروه مخاطب پرداخته بود که شامل تقابل حرف و عمل و آغاز اصلاح جامعه از اصلاح خویش است. حالا در این کتاب داستانی را روایت می‌کند که در آن کودکان سردمدار اصلاح رویه‌هایی هستند که نه تنها نقشی در ایجاد آن ندارند که حتی ناچار از پذیرش شرایط تحمیل شده در آن نیز هستند.

«به دیوارها بخند!» قصه دیوارهایی است که زندگی کودکان را بدون اینکه خود بخواهند محصور کرده است. دیوارهایی از حرص و آز و طمع و در یک کلام هر آن چیزی که زندگی پیرامون آنها را ساخته و نزاع‌های بی‌دلیلی را پیرامون آنها خلق و به زندگی آنها تحمیل می‌کند.

نویسنده در این کتاب داستان مردمانی را روایت می‌کند که به بهانه‌های مختلف و به طور عمده واهی با یکدیگر درگیر هستند و این درگیری‌ها دیواری از خشم و کینه و نفرت را میان آنها ساخته است. کودکان‌شان اما به رسم کودکی و برای فرار از این موقعیت عجیب و ناراحت‌کننده برای خود شهری ساخته‌اند که تنها راه ورود به آن لبخند است و به دور ریختن کینه‌ها. شهر چنان باشکوه می‌شود که بعدها والدین آنها نیز وقتی از نزاع‌های روزانه خود دلزده می‌شوند برای رهایی و فراغت سری به آن می‌زنند تا بتوانند برای لحظاتی گذشته و آنچه را بر آنها می‌رود به فراموشی بسپارند.

سیدعلی شجاعی در این کتاب دنیای کودکان را به تصویر می‌کشد که برگرفته از ذات پاک آنهاست و در ورای ذهن تمامی‌شان، آرزوی در اختیار داشتنش را دارند. او نشان داده که کودکان در پس ظاهری از خود که گویی راهی به مناسبات والدین‌شان ندارد، معماران جهانی هستند که سال‌هاست گمشده والدین آنهاست و شاید نیافتن و نجستن آن بوده که دنیای فعلی آنها را چنین تیره و سیاه کرده است.

انتشارات کتاب نیستان «به دیوارها بخند!» را در ۳۲ صفحه و با قیمت ۲۶۰۰۰ تومان منتشر کرده است. تصویرگر این کتاب نازنین عباسی و طراح گرافیک آن نرگس زیّانی است.


منبع: ایسنا