تبیان، دستیار زندگی
عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه عزم جدی برای ایجاد شبکه رشد در آموزش و پرورش وجود ندارد، گفت: ورود تلفن همراه و شبکه های اجتماعی به مدارس، کیفیت آنها را پایین آورده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عزم جدی برای ایجاد «شبکه رشد» در آموزش و پرورش وجود ندارد

ورود «تلفن همراه و شبکه‌ های اجتماعی» باعث «افت کیفیت مدارس» شده است

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

عزم جدی برای ایجاد «شبکه رشد» در آموزش و پرورش وجود ندارد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در برنامه پرسشگر با اشاره به طرح هوشمندسازی مدارس، اظهار داشت: این پرسش مطرح است که با هوشمندسازی مدارس چه اتفاقی در مدارس شهرستان‌ها به وقوع پیوسته است و آیا با یک پروژکتور و تخته وایت‌بورد اتفاقی می‌افتد؟

وی ادامه داد: چقدر ازمایشگاه مدارس را هوشمند کرده‌ایم و یا آزمایشگاه‌ های مدارس به یک آزمایشگاه مرکزی با تجهیزات روز متصل شده است تا دانش ‌آموزان از راه دور آزمایشگاه‌های لازم را انجام دهند.

عضو شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: هوشمندسازی مدارس به‌ عنوان زیر ساخت نوین برای آموزش به مسیر دیگری رفت.

جلیلی متذکر شد: سال 1380 بحث شبکه رشد مطرح شد و اقدامات خوبی صورت گرفت و آنچه که امروز در این خصوص مطرح می‌شود، از آن سال شروع شد. اقدامات آن زمان لایه اول این طرح بود و باید امروز شبکه رشد 5 را داشته باشیم، اما این ‌طور نیست و فقط یک پیام‌رسان خارجی جای آن را گرفته است.

وی با ذکر مصداقی از بی برنامگی در ایجاد شبکه پیام رسان در آموزش و پرورش، عنوان کرد: برای نمونه برای اینکه مدارس منطقه 2 باهم تعامل داشته باشند، چه نیازی به شبکه اجتماعی بین ‌المللی داریم. ما برای یک مدرسه 100 تا 1000 دانش‌آموز صحبت می‌کنیم که در مجموع با والدین آن ها 3 تا 5 هزار نفر می‌شود، اما شبکه ‌های اجتماعی داخلی که داریم، در مرز 2 میلیون نفر گیر کرده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: به بهانه زیر ساخت آموزشی،‌ تلگرام وارد مدارس شد که نباید این ‌طور می ‌شد و آموزش و پرورش نباید به هیچ مدرسه ‌ای اجازه دهد تا از تلگرام برای ایجاد ارتباط دانش ‌آموز با اولیا و مدرسه استفاده کند؛ البته این بخشنامه شده و مصوبه شورای عالی فضای مجازی بوده است و به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ شده تا از شبکه تلگرام برای کارکردهای عمومی و دولتی استفاده نکنند و ممنوع است.

جلیلی تأکید کرد: در حال حاضر شبکه رشد زنده و فعال نیست و موضوع مهم این است که عزمی در آموزش و پرورش برای حل این مسئله وجود ندارد و ورود تلفن همراه و شبکه اجتماعی به مدارس  کیفیت مدارس را پایین آورده است. فضای خطرناک و حاوی مطالب مستهجن، باعث شده است تا اگر خانواده‌ها بدانند فرزندان شان آن ها این محتوا‌ها را دیده و شنیده‌اند، آنها را از مدرسه خارج کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی بیان داشت:‌ از 5 سال قبل برای رفع نیاز آموزش و پرورش، رسانه ارتباط داخلی داریم که ایجاد شده است، اما رسانه ارتباطی پیام ‌رسان چندده میلیون نفری نداریم و برای آموزش و پرورش رسانه ارتباطی چندده هزار نفری می‌خواهیم.

جلیلی گفت: دانش ‌آموز به بهانه ارائه تکالیف وارد شبکه تلگرام می ‌شود؛ در حالی که ما  سطوح مختلف پهنای باند در اینترنت نداریم و همان فضایی که در اختیار یک پزشک و یا یک سفارت وجود دارد، همان را به دانش ‌آموز داده ‌ایم.

وی در خصوص «تهیه زیرساخت نرم‌ افزاری برای دانش ‌آموزان»، خاطرنشان کرد: بنده به آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم فراخونی بدهد با این موضوع که کدام یک از کسب و کارهای موجود در فضای مجازی می‌توانند برای 5 سال خدمات رایگان پیام‌ رسانی بدهند؛ البته مطمئن هستم آن ها استقبال می‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس