تبیان، دستیار زندگی
رسانه های خبری از روزهای گذشته خبر سفر قریب الوقوع آیت الله هاشمی شاهرودی به کشور عراق را منتشر کردند؛ تا اینکه امروز و همزمان با روز عرفه رسما این سفر انجام گرفت. سفر آیت الله هاشمی شاهرودی از این جهت مورد توجه است که وی پس از فروپاشی حکومت بعث و در ۱۵ س
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر آیت الله هاشمی شاهرودی به عراق

رسانه‌های خبری از روزهای گذشته خبر سفر قریب‌الوقوع آیت الله هاشمی شاهرودی به کشور عراق را منتشر کردند؛ تا اینکه امروز و همزمان با روز عرفه رسما این سفر انجام گرفت. سفر آیت‌الله هاشمی شاهرودی از این جهت مورد توجه است که وی پس از فروپاشی حکومت بعث و در ۱۵ سال اخیر نخستین سفر را به موطن خود داشته است.

بخش سیاست تبیان
سفر آیت الله هاشمی شاهرودی به عراق

به گزارش تبیان به نقل از خبرفارسی، کشور عراق فراتر از موطن خاندان شاهرودی و البته ایرانی‌الاصل، مرکز اصلی فعالیت های سیدمحود هاشمی شاهرودی در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی بوده است تا اینکه با فشار دولت عراق و محکومیت سنگین اعدام برای بسیاری از نزدیکان از جمله سیدمحمود، وی مجبور به ترک عراق و عزیمت به ایران شد.جمعی از اعضای خانواده و برادرانش در این کشور زندانی و به شهادت رسیدند.

مجلس اعلای انقلاب با زعامت سیدمحمود سال‌های جنگ همراه دولت ایران بود تا اینکه در دهه هفتاد به افول گرائید.

اما پس از سرنگونی رژیم صدام عرصه برای فعالیت‌های آیت الله سیدمحمود هاشمی در عراق فراهم شد. اما اینبار وی در قامت مرجعیت اقدام به تاسیس دفاتری در نجف و کربلا نمود.

انتظار می‌رفت او در سال‌های اخیر سفرهای زیادی به عراق داشته باشد اما۱۵ سال از سرنگونی صدام می‌گذرد و او برای نخستین‌بار است که به عراق سفر می‌کند.

وی که هم‌اینک در قامت مرجعیت به این کشور سفر می‌کند قاعدتا مطابق با آداب حاکم بر این نهاد دیدارهای مختلفی با مراجع تقلید از جمله مرجع اعلای عراق آیت‌الله‌العظمی سیستانی خواهد داشت.انجام یا عدم انجام این دیدارها ممکن است معنادار و حاشیه‌های مختلفی داشته باشد.دیدار با آیت‌الله العظمی سیستانی نیز فارغ از آداب و رسوم حوزوی دیداری خانوادگی هم محسوب می‌شود.


منبع: خبرفارسی