تبیان، دستیار زندگی
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) گفت: امید است این مسابقه زمینه علاقه دانش آموزان را به علم آموزی ایجاد کرده باشد که به دنبال آن آرمان های علمی دانش آموزان رشد و متبلور شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دومین دوره مسابقات دانش آموزی نور برگزار شد

توانمندسازی دانش آموزان، نگاه عمده مسابقه نور است

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

دومین دوره مسابقات دانش آموزی نور برگزار شد

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) با اشاره به اختتامیه مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور یینگ گفت:  در دوره دوم برگزاری مسابقه دانش آموزی نور، بیش از ۵ هزار نفر شرکت کردند که در اختتامیه مسابقه در عید سعید قربان از ۲۳۱ برگزیده تقدیر شد.

شرکت بیش از ۵ هزار دانش آموز در مسابقه نور

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) تاکیدکرد: در این دوره ۵ هزار و ۱۰۹ نفر دانش آموز در قالب۲ هزار  ۱۹۴ گروه دو یا سه نفره ثبت نام کردند که در نهایت هزار و  ۹۹۴ فیلم به دبیرخانه مسابقه ارسال شده است.

مهدی صفاری نیا با اشاره به شاخص های داوری مسابقه دانش آموزی نور تصریح کرد: جذابیت نمایشی برای همگان، مهم ترین شاخص  ارزیابی آثار در بخش داوری مسابقه است. خلاقیت، دقت علمی بیان موضوع، کیفیت اجرای آزمایش یا ساخت ابزار، تاثیرگذاری بر مخاطب و ارزش آموزشی اثر، میزان تلاش و همکاری گروهی در ساخت اثر، قابلیت آموزش مفاهیم، ملاک ارزیابی آزمایش ها بوده و هم چنین کیفیت ساخت فیلم و قابلیت نمایشی بودن فیلم در برنامه تلویزیونی هم حائز اهمیت است.

به گفته دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) ، ۲۳۱ دانش  آموز در قالب ۱۰۵ گروه دانش  آموزی در این مسابقه منتخب شده اند که دو گروه از آن ها از کشور پاکستان و افغانستان هستند.

وی به منتخبین این مسابقه اشاره کرد و گفت: منتخبین این مسابقه از ۲۴ استان شامل تهران، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، سمنان، کرمان، فارس، آذربایجان شرقی، گلستان، مرکزی، کردستان، البرز، خراسان رضوی، خوزستان، قم، همدان، مازندران، یزد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد است.

برندگان مسابقه دانش آموزی نور در مراسم اختتامیه در ۱۰ شهریورماه مصادف با عید سعید قربان در محل تالار اندیشه حوزه هنری تهران تقدیر شدند. هم چنین نمایش آثار منتخب در برنامه تلویزیونی هفتگی این مسابقه و اهدای جوایز و تجهیزات علمی و آزمایشگاهی به مدارس و پژوهش سراهای با مشارکت بیشتر از دیگر برنامه های این اختتامیه بود.

مسابقه نور فضای سطح جامعه دانش آموزی را فرا گرفته است

دبیر مسابقه دانش آموزی نور گفت: وجه امتیاز مسابقه نور با سایر مسابقات دانش آموزی دیگر در این است که فضای این مسابقه نخبگانی نیست و همه آحاد جامعه دانش آموزی را هدف قرار داده است.

حاضم فری پور؛ دبیر مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ در نشست خبری این مسابقه گفت:  سومین دوره مسابقه دانش آموزی نور هم سال تحصیلی آینده با گرامیداشت الجزری برگزار می شود که این مسابقه در  دو بخش دانش آموزی و پژوهشسراها در حوزه رباتیک برگزار خواهد شد. الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک است و بدون شک بنیانگذار مکانیزم های مکانیکی در جهان بوده است.

وی افزود: در دور اول مسابقه دانش  آموزی نور،  سه هزار و ۹۰۰ دانش  آموز با هزار و ۶۰۰ فیلم شرکت کردند این درحالی است که در دور دوم پنج هزار و ۱۰۰ دانش آموز با حدود دو هزار فیلم مشارکت داشتند.

دبیر مسابقه دانش  آموزی نور اظهار داشت:  وجه امتیاز مسابقه نور با سایر مسابقات دانش آموزی دیگر در این است که فضای این مسابقه نخبگانی نیست و همه آحاد جامعه را هدف قرار داده است. آنچه که از دانش آموزان خواسته می شود اصل تلاش علمی مفید و واقعی و خود جوش به منظور ترویج علم است.

وی تصریح کرد: فعالیت ما گسترش سطح فعالیت ها در حوزه دانش آموزی است تا بتوان به افراد بیشتری شانس برجسته شدن در آینده را ارائه بدهیم که مقدمات این کار با انگیزه سازی ایجاد می شود.

فری پور با اشاره به بخش داوری مسابقه بیان داشت:  داوران ما شامل نماینده انجمن ترویج علم، نماینده مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، برنده جایزه سال ترویج علم، نماینده انجمن فیزیک ایران و سه معلم برجسته و نمونه به لحاظ روش تدریس هستند.

دومین دوره مسابقات دانش آموزی نور برگزار شد

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) گفت: امید است این مسابقه زمینه علاقه دانش آموزان را به علم آموزی ایجاد کرده باشد که به دنبال آن آرمان های علمی دانش آموزان رشد و متبلور شود.

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)؛ مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) در اختتامیه مسابقه دانش آموزی نور که عصر امروز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزارشد، گفت: کار علمی، کاری دفعی نیست و علاقمند شدن به آن نیازمند تمرین و تجربه است. دانش آموزان هم به تجربه، تمرین و حضور در رویدادهای علمی به ویژه در حوزه فیزیک و شیمی و علوم دیگر که به راحتی ملموس نیست، نیازمند هستند.

وی با اشاره به اینکه رویداد مسابقه دانش آموزی نور زمینه ساز آشنایی دانش آموزان با علوم مختلف است، اظهار داشت: در این رویداد دانش آموزی، دانش آموزان کار تیمی را یاد می گیرند که در نوع خود بسیار ارزشمند است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) در ادامه با بیان اینکه امیدوارم این مسابقه زمینه علاقه دانش آموزان را به علم آموزی ایجاد کرده باشد تصریح کرد: امیدوارم آرمان های علمی دانش آموزان رشد و متبلور شود و به دنبال آن، مطرح شدن، بن بست شکنی در حوزه های علمی، ارتقای مرزهای دانش در سنوات آینده و یاد شدن به عنوان دانشمندان جهان اسلام باشد.

دومین دوره مسابقات دانش آموزی نور برگزار شد

زرافشان در اختتامیه مسابقه دانش آموزی نور: مسابقه نور فرصتی برای ورود به فعالیت های علمی و پژوهشی دانش آموزان است

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: جایزه مصطفی (ص) به عنوان یک فعالیت علمی و بین المللی عرصه جدیدی است که دانش آموزان می توانند در آن حضور پیدا کرده و مقدمات ورود به فعالیت های علمی و پژوهشی آن ها فراهم شود.

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی (ص)؛ علی زرافشان معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ که عصر امروز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزارشد، با اشاره به اینکه مسابقه نور فرصتی است که دانش آموزان به عرصه ی فعالیت های علمی و پژوهشی ورود پیدا کنند گفت: جایزه مصطفی(ص) به عنوان یکفعالیت علمی و بین المللی عرصه جدیدی است که دانش آموزان می توانند در آن حضور پیدا کنند.

وی در ادامه با اشاره به نام گذاری این مسابقه به نام “نور” اظهار داشت: دو سال قبل، به تجلیل ازابن هیثم از دانشمندان برجسته جهان اسلام؛ “نور” عنوان سال جهانی نام گرفت. ابن هیثم دانشمندی است که بیشترین تحقیقات را بر روی نور داشته اما ویژگی ممتاز او این بود که بنیانگذار پژوهش تجربی است. او از روش تجربی برای تحقیقات علمی استفاده می کرد و از روش استقرایی بهره می برد.

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سخت کوشی و تلاش ابن هیثم و شکست ناپذیری او در مسیر علمی افزود: خانم جکی یینگ هم در سخنرانی دو سال گذشته خود اشاره کرده بود که همیشه به شاگردانش توصیه می کند که از شکست ها خسته نشوند چرا که شکست ها مقدمه پیروزی است.

وی به همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: با همکاری دکتر ستاری در طول ۴ سال گذشته سعی شده که بستر فعالیت های پژوهشی برای دانش آموزان فراهم شود.

زرافشان با ابراز امیدواری نسبت به درخشش دانش آموزان در عرصه بین المللی یادآور شد:  امروز بیش از ۶۲۸ پژوهشسرا در کشور فعالیت می کند که با همکاری ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آزمایشگاه های آن ها مجهز شده است، تا زمینه را برای فعالیت علمی شما دانش آموزان فراهم کند.

دومین دوره مسابقات دانش آموزی نور برگزار شد

منبع: http://mustafaprize.org