تبیان، دستیار زندگی
عاشورا در پاییز بوده، پس هوا گرم نبود و امکان استفاده از شیر شتر یا حفر چاه نیز ممکن بود و ...؟ علت، ریشه و پاسخ این شبهات چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاشورا در پاییز بوده، پس هوا گرم نبود؟!

عاشورا در پاییز بوده، پس هوا گرم نبود و امکان استفاده از شیر شتر یا حفر چاه نیز ممکن بود و ...؟ علت، ریشه و پاسخ این شبهات چیست؟

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
عاشورا

همه ساله از دو ماه مانده به محرم، سایت‌های ضد اسلام و ضد شیعه شروع به اشاعه‌ی شایعاتی از این قبیل می‌کنند و هر چه ایام به دهه نزدیک‌تر می‌گردد، شدت این ضد تبلیغ علیه «عاشورای حسینی، ع» تشدید می‌گردد. بدیهی است که این هجمه بی‌دلیل نیست. یکی از همت‌ها و عزم‌های راسخ ظالمین در طول تاریخ و هم اکنون، تحریف یا حتی حذف تاریخ است.

الف - عاشورا، میدان تجلی انسان کامل «ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام» و تأسی کنندگان به او از یک سو و «حیوان انسان‌نما» که در قرآن کریم به «کالانعام بل هم اضل» از آنها یاد شده است، از سوی دیگر می‌باشد. حیواناتی که خود را به شکل انسان‌ها درآورده و گاهی بسیار فاخر راه می‌روند، می‌پوشند، حرف می‌زنند، تحلیل و تفسیر ارائه می‌دهند و خلاصه ادای انسان را در می‌آورند، تا بقیه را فریب داده و مورد حمله و بهره‌وری قرار دهند. حیواناتی که گاه به شکل انسان‌های فهیم و مدافع انسانیت و حقوق‌بشر نیز در می‌آیند. مثل سران ظلم در امریکا، انگلیس، اسرائیل و اروپای امروز. وقتی ظاهر آنان را می‌بینی، گمان می‌کنی که بسیار عاقل، عالم، فهیم و انسان‌های درجه‌ی یکی هستند، اما واقع این است که چون تابع هوای نفس اماره‌ی خویش هستند و حاضرند جهان را به خاطر متامع نفسانی به آتش بکشند و انسان‌های بی‌شماری را بدرند، حیوانی بیش نیستند. خالق‌شان می‌فرماید:

«أَ رَءَیْتَ مَنِ اتخََّذَ إِلَهَهُ هَوَئهُ أَ فَأَنتَ تَكُونُ عَلَیْهِ وَكِیلاً * أَمْ تحَْسَبُ أَنَّ أَكْثرََهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ  إِنْ هُمْ إِلَّا كاَلْأَنْعَامِ  بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً» (الفرقان، 43 و 44)

ترجمه: آیا كسى را كه هوس خویش را خداى خویش گرفته ندیدى؟ مگر تو كارگذار او هستى [مگر می‌توانی وکیل او باشی و او را برهی]؟ * آیا مى‏پندارى بیشترشان مى‏شنوند یا مى‏فهمند؟ كه آنها جز به مانند حیوانات نیستند بلكه روش آنان گمراهانه‏تر است‏.

ب – عاشورا، واقعه‌ای است که از سویی حقانیت آل محمد (ص) و امامت، ولایت و حکومت حقه را و از سویی دیگر یزید و یزیدیان زمان و ماهیت واقعی حکومت باطل [اگر چه به نام اسلام باشد] را در هر شکل، قیافه و لباسی که باشند، تا ابد معرفی کرده و هویت واقعی‌شان را برای انسان‌ها آشکار نموده است، تا راه سعادت را از چاه هلاکت بشناسند. لذا دشمنان اسلام، به ویژه منافقین که می‌خواهند به نام اسلام مردم را از راه خدا منحرف نموده و در نتیجه به استعمار، استثمار و استحمار بکشانند، از ذکر این واقعه بسیار نگران، ناراحت و متضرر هستند. و چون هیچ پاسخ و توجیهی ندارند، سعی در پاک کردن اصل صورت مسئله می‌کنند.

ج – چنان چه بیان گردید، این شبهات همه ساله مطرح می‌گردد. بدیهی است اگر در امکانات امام حسین علیه‌السلام شتر ماده‌ای وجود می‌داشت و آن شتر نیز شیرده بود، آنان استفاده کرده بودند. بدیهی است که چاه آب حفر کرده و به آب نیز رسیدند، اما به فرمان عمر سعد آن چاه با یک یورش به جمع کوچک آنان، از دستشان خارج شد. و در مهر ماه هوا حتی در تهران هم گرم است، چه رسد به بندر عباس، اهواز، نجف، کربلا، عربستان ... و حاشیه‌ی خلیج فارس.

این حرف‌ها بسیار سبک است. هر کسی می‌داند که حتی چند ساعت دویدن بدون آب، و حتی در هوای پاییزی تشنگی‌آور است، چه رسد به یک روز جنگیدن.

سه روز از محاصره‌ی کامل آب گذشت، ذخایر موجود نیز [با توجه به این که منبع‌های 20 هزار لیتری نبودند] و بیش از 120 نفر از زن، کودک،‌ مرد، پیر، جوان و ... از آن استفاده می‌کردند، به پایان رسید. چاه نیز از دست‌شان خارج شد و خلاصه جنگ آغاز گردید.

فضای جنگ،‌ فضای شمشیر زدن، اسب تاختن، پیاده دویدن، گرد و خاک غلیظ خوردن، زخمی شدن، شهید شدن، درد، الم، غصه‌ خوردن برای تکه تکه شدن عزیزان در مقابل چشم، ترس، استرس، خشم و ... می‌باشد. پس حتی یک ساعت بی‌آبی، برای تشنگی مفرط کافیست. چه رسد به یک روز و آن روزی مانند عاشورا.

منبع : ایکس شبهه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.