تبیان، دستیار زندگی
ت روز گذشته با تاسف شدید در تشییع پیکر مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی شرکت کردم . حضور مردم در این تشییع از پیر و جوان ، کسبه و فرهنگی و زن و مرد به حدی بود که نمی توان آماری برای تشییع کنندگان ذکر و تعداد آنها ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادداشتی ازرسا از آیت الله نجمی صادق : دو نشییع جنازه متفاوت

روز گذشته با تاسف شدید در تشییع پیکر مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی شرکت کردم .

حضور مردم در این تشییع از پیر و جوان ، کسبه و فرهنگی و زن و مرد به حدی بود که نمی توان آماری برای تشییع کنندگان ذکر و تعداد آنها را ارزیابی کرد . فقط می توان گفت این تشییع مصداق کامل و معنای صحیح میلیونی بود که گوشه ای از آنرا مردم ایران از تلوزیون شاهد بودند . خداوند به این مردم متدین و حقشناس اجر و پاداش خیر عنایت کند .

به هنگام حضور در تشییع جنازه ، به یاد مراسم تشییع جنازه بزرگ مرجع شیعیان جهان ، حضرت آیت الله العظمی بروجردی افتادم که به جرات می توان گفت تعداد تشییع کنندگان آیت الله بروجردی به مقدار قابل توجهی کمتر از تشییع دیروز بود . گرچه هر دو شخصیت فقیهانی عالیقدر و مراجع عظیم الشانی بودند و به عالم اسلام خدمات ارزنده ای ارائه کرده بودند ولی مرجعیت عامه و جهانی حضرت آیت الله العظمی بروجردی جایگاه ویژه ای به ایشان بخشیده بود .

اما چگونه است که جمعیت تشییع کننده پیکر آیت الله تبریزی ، چندین و چندین برابر جمعیت تشییع کننده آیت الله بروجردی می باشد ؟ ایا امروز ارادت مردم به روحانیت و مرجعیت بیشتر شده است و یا عامل دیگری وجود دارد ؟

باید به صراحت گفت که عامل اصلی این تفاوت ، وجود دو نظام متفاوت است . نظام طاغوتی و نظام اسلامی .

پیکر آیت الله بروجردی در همان روز ارتحال تشییع و به خاک سپرده شد . قبل از ظهر اعلان گردید که چون هیات دولت و نخست وزیر در تشییع شرکت خواهند کرد ، لذا این مراسم به بعد از ظهر موکول می شود . طبیعی است مردم به هنگام ظهر برای نماز و نهار متفرق شدند و خود را برای تشییع جنازه عصر هنگام آماده می کردند . ساعت حدود 12 ظهر نخست وزیر وارد می شود و دستور حرکت جنازه را صادر می کند و عده بسیار کمی که در اطراف بیت حضور داشتند تابوت را حرکت می دهند و از کوچه و خیابان هم عده ای لاحق می شوند .

حکومت پهلوی از این برنامه دو هدف داشت. از یک طرف حضور هیات دولت را در مراسم به رخ مذهبی ها بکشد و از آن طرف برنامه را به شکلی پیاده کرد که این تشییع استقبال و نمود چندانی نداشته باشد و عظمت روحانیت و موقعیت مرجعیت در میان جامعه به صورت کمرنگی جلوه داده شود .

من هم حدود ساعت 2 بعد از ظهر مانند سایر مردم در حال حرکت به سوی بیت آیت الله العظمی بروجردی بودم که گفتند تشییع جنازه تمام شد!