تبیان، دستیار زندگی
هدف از این تحقیق اصلاح و بهبود بخشیدن نخ های بخیه بود که با ارتقای ویژگی های آن ها بتوان با مشکلات آن مقابله کرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخ بخیه نانو شده

هدف از این تحقیق اصلاح و بهبود بخشیدن نخ های بخیه بود که با ارتقای ویژگی های آن ها بتوان با مشکلات آن مقابله کرد.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: نخ بخیه نانو شده

نام ارائه دهنده/دهند گان: نازنین زهرا محمودی، مهدیه سپهری و المیرا علی احمدی

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: متوسطه اول امام صادق (ع)

مقدمه

نخ بخیه یکی از ابزاری است که در اتاق عمل زیاد استفاده می شود و برای بستن زخم بسیار مهم است. این نخ ها به دو دسته کلی: نخ های بخیه قابل جذب و غیر قابل جذب تقسیم می شوند. گروه اول طی یک دوره دو ماهه استحکام خود را از دست داده و جذب پوست می شوند. و همچنین شرایط ایده ال برای یک نخ بخیه واکنش پذیری پایین و دارای استحکام بالا و قابل استریل بودن است. مطلب بسیار مهم در مورد نخ بخیه آلرژی زا نبودن و همچنین انعطاف پذیر بودن نخ بخیه است.

بخیه از ورود عفونت به زخم جلوگیری می‌ کند، باعث مرتب و منظم زخم خوردن زخم ‌ها می ‌شود. نخ ‌های مورد استفاده در بیمارستان ‌ها، عبارتند از: «کاتگوت» یا «کتگوت» نوعی نخ طبیعی است که قابل جذب هم است، این نخ از روده چهار پایان ساخته می‌ شود و در مراحل تولید، روند کار به شکلی است که پس از به کار رفتن داخل بدن مشکلی به وجود نیاورد. یکی دیگر از روش های ساخت نخ بخیه استفاده از گیاه پالایی است.

گیاه پالایی نیز یک فناوری جدید برای درمان و تصفیه مکان های آلوده است. که گیاهان برای پاک سازی این مکان ها استفاده می شوند. یکی از ترکیبات گیاهی شامل: آب لیموترش (خاصیت ضدعفونی کنندگی و تسکین دهنده و التیام بخش است) و سرکه سیب که کاهنده چربی های اضافه پوست است و مانع رشد باکتری ها می شود. و همچنین ترکیبات داخل آویشن باعث خاصیت ضد باکتری آن می شود. و البته چیز دیگری که باید آن را جدی بگیریم خاصیت پلیمری نخ بخیه است.

نخ بخیه نانو شده

هدف

هدف از این تحقیق اصلاح و بهبود بخشیدن نخ های بخیه بود که با ارتقای ویژگی های آن ها بتوان با مشکلات آن مقابله کرد.

روش

دانش آموزان در پژوهش حاضر برای ساخت نخ بخیه نیاز به دو ماده نانو ذره نقره و نانو ذره روی نیاز داشتند. بنابراین اقدام به ساخت این دو نانو ذره کردند.

دانش آموزان برای ساخت نانو ذره که کارایی داشته باشد از ذره نقره با 10-100 نانومتر استفاده کردند. یرای این کار ابتدا نمک نقره را به قدری در آب حل کردند که شفاف شد و در مرحله بعدی برای به دست آوردن نانو نقره از کاهنده ای به نام سدیم بور هیدرید استفاده شده و آن را به محلول اضافه کردند تا نقره نانو شود. در این مرحله برای سنتز نقره می توان از گیاهان و جانورانی به جای ماده شیمیایی استفاده کرد که هم خواص نخ بخیه بهتر شود و هم از روش سبز این کار انجام شود. حال می توان از کیتین ماده ای که روی پوست اسکلت سخت پوستان است کمک گرفت. برای این کار باید کیتین را به کیت سان که خود نوعی آنتی باکتریال است به جای سدیم بورهیرید برای سنتز نانو نقره استفاده کرد.

دانش آموزان در مرحله بعد اقدام به ساخت نانوذره روی کردند. جهت این کار ایتدا 30 سی سی آب را به همراه 20 سی سی تری اتانول آمین سولفات را با استفاده از دستگاه هیتر استیرر با هم حل کردند. سپس 2 سی سی اتانول را قطره قطره به محلول در حین هم خوردن اضافه کردند. در این مرحله ذرات معلق بیشتری درون محلول مشاهده شد.

دانش آموزان محلول جدید را تا 2-3 ساعت گذاشتند هم بخورد در این حین 5/0 زینک استات دو آبه را به محلول قبلی اضافه کردند و محلول را با این ماده ترکیب کردند. در مرحله بعد، بعد از ترکیب این مواد باید قطره قطره 6 سی سی هیدروکسید آمینورا با پی اچ مناسب به محلول قبلی اضافه کرده تا رسوب هیدروکسید روی تشکیل شود. بعد از این که به طور کامل حل شد، 10 سی سی آب مقطر را به محلول اضافه کردند تا صاف و فیلتر شده و کاملا با آب شسته شود. بعد از آن در مدت 8 ساعت در دمای 95 درجه سانتی گراد محلول را خشک کردند و در مرحله بعد خشک شدن در دمای 500 درجه سانتی گراد به مدت 4 ساعت کلسینه شد. به این ترتیب یکی از مواد لازم یعنی نانو ذره روی آماده است. در نهایت ماده را روی نخ بخیه ریختند و آزمایش های لازم انجام شد.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت