تبیان، دستیار زندگی
واكاوی عملكرد چهار مدیر ارشد تلویزیون كه در دوران فراغت از مسولیت وارد عرصه تولید سریال شده اند. نتیجه فعالیت مهدی فرجی،محمود رضا تخشید، رحمان سیفی آزاد و محمد احسانی در این زمینه چه بوده است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیرانی كه بی كار نمی مانند

واكاوی عملكرد چهار مدیر ارشد تلویزیون كه در دوران فراغت از مسولیت وارد عرصه تولید سریال شده اند. نتیجه فعالیت مهدی فرجی،محمود رضا تخشید، رحمان سیفی آزاد و محمد احسانی در این زمینه چه بوده است؟

بخش سینما وتلویزیون تبیان
لژیونر

هفته پیش سریال «لژیونر» تمام شد؛ سریالی كه مهدی فرجی مدیر سابق شبكه یك تهیه كننده آن بود. كمی پیش تر «پرستاران» به پایان رسید كه تا 17 قسمت فصل اول آن نام محمود رضا تخشید مدیر اسبق مركز امور نمایشی سیما به عنوان كارگردان مشترك در تیتراژ نقش می بست. این شب ها نام محمد احسانی مدیر شبكه نسیم را می توان در تیتراژ سریال های «پنچری» و «گسل» در مقام مشاور پروژه دید. رحمان سیفی آزاد مدیر سابق مركز امور نمایشی سیما قصد دارد سریال فریدون جیرانی را تهیه كند.جمع این اتفاقات سر فصل تدوین گزارشی شده تا عملكرد مدیران تلویزیون در عرصه تولید را محك بزنیم. نكته مهم این كه فعالیت های غیر تلویزیونی آن ها مد نظر نیست و كاری نداریم مثلا كیفیت كار سیفی آزاد در عرصه نگارش، تهیه كنندگی و كارگردانی سینما چه بوده. و نكته دیگر این كه مدیران مذكور بعد از فراغت از مسولت های اجرایی در تلویزیون سراغ تولید رفته اند.

مهدی فرجی

سابقه مدیریت: مهدی فرجی از مدیران باسابقه تلویزیون محسوب می شود كه آخرین مسولیت او مدیریت شبكه یك است. با رفتن عزت الله ضرغامی و آمدن محمد سرافراز در سال 93 فرجی اعلام كرد به خاطر مسائل شخصی مجبور به واگذاری این مسولیت است. او پیش از این مدیر شبكه دو بود و سابقه مدیریت گروه فیلم و سریال شبكه یك و دو را در كارنامه دارد.

در عرصه تولید چه كرده؟ سال پیش مهدی فرجی با سریال «لژیونر» برای نخستین بار تهیه كنندگی را تجربه كرد. او پیش از این به عنوان مدیر تولید فعایت هایی داشته است.

ماحصل: از كیفیت سریال «لژیونر» نمی توان دفاع كرد. مسعود آب پرور قصد داشت یك سریال شاد با محوریت ورزش و مشكلات جوانان بسازد اما عنان كار از دستش در رفت. اصلا فیلمنامه پیمان عباسی قابلیت تبدیل به سریالی درخور و قابل دفاع ندارد. مهدی فرجی با سال ها تجربه چطور متوجه این مساله نشد؟ چرا نخواست فیلمنامه ای بهتر برای تهیه در دست بگیرد؟ اشاره كردیم او سال ها مدیر گروه فیلم و سریال شبكه یك بوده و حتما شم بالایی در تشخیص كیفیت فیلمنامه ها دارد. در عمل اما این را نشان نداد و نتیجه «لژیونر» یك سریال ضعیف شد كه برغم پخش سه شب در هفته از شبكه تهران مورد اسقبال بیننده ها قرار نگرفت. پیش تر به ضعف های اساسی سریال پرداخته ایم و نوشتیم فیلمنامه،شوخی ها، موقعیت ها، دیالوگ ها ، بازی ها و  كارگردانی  زیر استاندارد هستند.

محمود رضا تخشید

از سال پیش كه رحمان سیفی آزاد مسولیت مدیریتی در تلویزیون را كنار گذاشت به طور جدی تر وارد تولید شد و كارگردانی سینما را با فیلم «ماجان» تجربه كرد. او حالا قصد دارد یك سریال تلویزیونی برای فریدون جیرانی تهیه كند و قرار است روی آنتن شبكه تهران برود. فعلا «پاییز تنهایی» در مرحله پیش تولید است . این سریال تمی اجتماعی دارد و به مشكلات جوانان مثل ازدواج می پردازد.

سابقه مدیریت: محمود رضا تخشید جزو مدیران با سابقه تلویزیون است. در كارنامه او مدیریت گروه فیلم و سریال شبكه پنج،مدیریت گروه فیلم و سریال شبكه سه و مدیرکلی مركز امور نمایش سیما دیده می شود. بخاطر سریال هایی كه در مدت طولانی حضور او در شبكه پنج و سه تولید شد، محبوب طیف زیادی از هنرمندان بود اما حضورش در مركز نمایش سیما ثمر نداد. دلیل اصلی موازی كاری دوران ریاست محمد سرافراز و نیز عمر كوتاه مدیرت در این سمت است.

در عرصه تولید چه كرده؟ تخشید سال 94 از مدیریت مركز امور نمایش سیما دیده استعفا داد و مدتی از خبری نبود. سال 95 او تصمیم گرفت كارگردانی سریال تجربه كند و نامش به عنوان كارگردان مشترك كنار علیرضا افخمی در «پرستاران» قرار گرفت.

ماحصل: سری اول«پرستاران» یك سر و گردن بالاتر از فصل دوم می ایستد اما در كارنامه افخمی جایگاهی ندارد. او بعد از هفده قسمت جای خود را به شهرام شاه حسینی داد و تخشید هم از پروژه كناره گیری كرد. همزمان به این مساله واكنش نشان دادیم و گفتیم وقتی او كارگردان مشترك است چرا با رفتن افخمی ادامه سریال را بر عهده نگرفته. تخشید در گام نخست كارگردانی سریال تجربه ای ناموفق ثبت كرد و چه بسا این اندوخته در پروژه های بعد به كارش بیاید.

محمد احسانی

سابقه مدیریت: محمد احسانی از فرودین تا آذر سال 94 مدیر شبكه یك بود و بعد از آن استعفا داد. او پس از استعفا از سوی معاون وقت معاون سیما به عنوان مشاور این معاونت منصوب شد كه عمر این مسولیت هم دیری نپایید. احسانی حالا مدیر شبكه نسیم است كه خبر انتصابش 13 خرداد امسال رسانه ای شد.

در عرصه تولید چه كرده؟ وقتی محمد احسانی مدیریت شبكه یك را واگذار كرد، سراغ دو سریال رفت كه این شب ها روی آنتن شبكه یك و سه هستند. نام او در تیتراژ سریال های «گسل» علیرضا بذرافشان و «پنچری» برزو نیك نژاد به عنوان مشاور پروژه قید می شود. هر دو سریال دی ماه سال پیش كلید خوردند و طبعا در آن زمان احسانی مسولیت مدیریتی در تلویزیون نداشته است.

ماحصل: دقیقا نمی دانیم مشاور پروژه یعنی چه؟ حد و حدود تاثیرگذاری او در هر سریال چقدر است؟ آیا بدی و خوبی یك اثر به مشاور پروژه ربط دارد؟ فارغ از این پرسش ها، سریال های «گسل» و «پنچری» از نظر كیفی وضعیت متفاوت دارند. هر دو كمدی هستند اما دومی چنگی به دل نمی زند و همان طور كه پیش تر به طور مفصل نوشتیم در روایت یك داستان كمدی جذاب ناموق بوده است. «گسل» اما بخوبی توانسته پا توی كفش سیاست و سیاسون كند و تجربه ای تازه از كمدی سیاسی ثبت كند. هر چند سریال موجی كه باید ایجاد نكرده اما از نظر كیفی قابل دفاع است و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

رحمان سیفی آزاد

سابقه مدیریت: از مهم ترین مسولیت های رحمان سیفی آزاد می توان به مدیریت گروه فیلم و نمایش شبکه چهار، مدیر گروه مجموعه‌های تلویزیونی شبكه یك و مدیر مركز امور نمایشی سیما اشاره كرد. او سی ام آذر سال 94 جایگزین محمود رضا تخشید در این پست شد و سال پیش با استعفای محمد سرافراز این سمت كناره گیری كرد.

در عرصه تولید چه كرده؟ از سال پیش كه رحمان سیفی آزاد مسولیت مدیریتی در تلویزیون را كنار گذاشت به طور جدی تر وارد تولید شد و كارگردانی سینما را با فیلم «ماجان» تجربه كرد. او حالا قصد دارد یك سریال تلویزیونی برای فریدون جیرانی تهیه كند و قرار است روی آنتن شبكه تهران برود. فعلا «پاییز تنهایی» در مرحله پیش تولید است . این سریال تمی اجتماعی دارد و به مشكلات جوانان مثل ازدواج می پردازد.

ماحصل: سریال «پاییز تنهایی» به سرانجام نرسیده و فعلا نمی توان آن را قضاوت كرد. منتها پیشینه فریدون جیرانی این نوید را می دهد كه نتیجه مطلوب باشد. او با سریال های «مرگ تدریجی یك رویا» و «تعبیر وارونه یك رویا» توانسته بود رضایت نسبی بیننده ها را تامین كند. سیفی آزاد مشاور فیلمنامه «مرگ تدریجی یك رویا» بوده و فیلمنامه سریال های «كلبه سفید»، «آخرین گناه» و «دولت مخفی» (مشترك با داریوش ربیعی) را هم نوشته است. او در نگارش فیلمنامه های «قصه پریا» ،‌«من مادر هستم » و «خواب‌زده‌ها»همكاری داشته و تهیه كننده آخری هم بوده است.

منبع: هفت صبح/ احمد رنجبر