تبیان، دستیار زندگی

چرا متاهل ها خوشبخت تر از مجردها هستند؟

ازدواج است که به زندگی افرد معنا می‌دهد به همین دلیل خوشبخت‌ترین افراد دنیا از میان افرادی هستند که ازدواج کرده‌اند. از طرف دیگر تحقیقاتی وجود دارد که در کشورهای مختلف دنیا با ادیان مختلف انجام شده است و نشان می‌دهد که مذهبی‌ها، معتقدین به وجود خدا و با‌ایمان‌ها احساس رضایت و خوشبختی بیشتری دارند. پس براساس تحقیقات کاملاً علمی و عینی اکثر متأهل‌ها خوشبخت‌ هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متاهل ها ،خوشبختی، سلامت روان، سیستم ایمنی، زندگی مشترک،ازدواج

برای پاسخ دادن به این سؤال که «چرا باید ازدواج کنیم؟» باید از چند منظر بدانیم اصلاً چرا ازدواج ضروری است؛ مثلاً اولین مورد این است که من و شما به عنوان یک جوان مجرد با چه هدفی باید ازدواج کنیم؟ متأسفانه با توجه به تغییر شرایط کشور اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نه تنها اهداف ریز و فرعی ازدواج تغییر کرده بلکه امروز حتی هدف اصلی و مهم ازدواج هم تغییر کرده است به طوری که اهداف فرعی و ریز هدف اصلی ازدواج را تحت‌الشعاع قرار داده‌است. در حقیقت وقتی هم امروز جوان ایرانی نظری خوب یا بد در مورد ازدواج می‌دهد به اقتضای برداشتی است که او بر اساس تغییرات به هدف ازدواج کردن رسیده است. مثلاً تغییرات باعث شده است که هدف اصلی ازدواج کردن در نظر او رفع نیازهای جنسی شود پس او تصمیم می‌گیرد نیازش را به شکل دیگری رفع کند و قید ازدواج را بزند. حالا ما باید برای یک جوان در مرز ازدواج و حتی یک جوان مجرد از سن ازدواج گذشته توضیح بدهیم که اصلا چرا باید ازدواج کنیم؟

مطالعات انجام گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه ‌آكسفورد نشان داده كه افراد متاهلی كه در زندگی مشترك خود احساس خوشبختی می‌كنند، طول عمر بسیار بیشتری پس از جراحی قلب باز نسبت به افراد مجرد دارند

ما که هیچ، خلاف جریان طبیعت هیچ کس نمی‌تواند حرکت کند. اگر طبیعت جسم شما نفس کشیدن، غذا خوردن و تحرک است به عنوان یک انسان چند روز می‌توانید در مقابل این طبیعت وجودی مقاومت کنید؟ قطعاً در هر مورد چند ساعت تا چند روز و نه بیشتر! طبیعت آن چیزی است که ذات هر آفریده‌ای بر اساس آن شکل گرفته است. ازدواج و تشکیل خانواده جزو طبیعت ما انسان‌هاست. اگر غیر از این بود در ابتدای خلقت خداوند می‌توانست به راحتی سرشت زن و مرد را طوری پایه‌گذاری کند که بدون ازدواج تکثیر نسل کنند اما چطور طبیعت ما را رقم زد؟ با ازدواج اولین انسان‌ها. ازدواج باعث ماندگاری و بقای آدم و حوا شد. علاوه بر انسان، ما در بین سایر موجودات هم می‌بینیم که بقای آنها بر اساس طبیعتی به اسم ازدواج است. قطعاً بقا و تکثیر نسل از اهداف و آورده‌های ازدواج است، اما در این مبحث رویکرد ما صرفاً ازدواج بر اساس طبیعت و ذات آفرینش آدمی است تا بماند. این طبیعت در میان سایر موجودات اعم از حیوانات، گیاهان و سایر جانداران هم دیده می‌شود پس ازدواج طبیعت جهان هستی است که انسان نمی‌تواند و نباید در جهان به این بزرگی ساز مخالف بزند و طبیعت را حذف کند.

متأهل‌ها خوشبخت‌ترند

تعریف ما از خوشبختی با دیگری متفاوت است. اگر من خوشبختی را رفاه نسبی اقتصادی و کاری می‌بینم ممکن است دیگری خوشبختی را صرفاً در بچه‌دار شدن بداند و یک نفر سوم خوشبختی‌اش را محدود به مسافرت یا تملک کند. خلاصه اینکه خوشبختی نسبی است و معیارها و ملاک‌های خاص خودش را در ذهن هر فردی دارد، اما مهم این است که اگر ما از فردی پرسیدیم خوشبختی؟ او بر اساس همان معیارهای ذهنی و شخصی‌اش به ما جواب دهد که خوشبخت است یا نه. نتایج یک مطالعه در سال 2013 که در 17 کشور پیشرفته دنیا انجام شد نشان می‌دهد که «افراد متأهل بسیار خوشبخت‌تر از مجردها هستند». این یعنی اینکه در کشوری که ملاک دارایی، رفاه، شغل و سلامت در ایده‌آل‌ترین شرایط است و تقریباً همه از نظر اجتماعی و اقتصادی و سلامت در سطح عالی قرار دارند متأهل‌ها رضایت بیشتری از زندگی‌شان دارند اما چرا؟ مارتین سلیگمن، روانشناس برجسته دانشگاه پنسیلوانیا در این باره می‌گوید: ازدواج بیشتر از هر پیوند دیگری بین انسان‌ها، در خوشبختی آنها نقش دارد. ازدواج است که به زندگی افرد معنا می‌دهد به همین دلیل خوشبخت‌ترین افراد دنیا از میان افرادی هستند که ازدواج کرده‌اند. از طرف دیگر تحقیقاتی وجود دارد که در کشورهای مختلف دنیا با ادیان مختلف انجام شده است و نشان می‌دهد که مذهبی‌ها، معتقدین به وجود خدا و با‌ایمان‌ها احساس رضایت و خوشبختی بیشتری دارند. پس براساس تحقیقات کاملاً علمی و عینی اکثر متأهل‌ها خوشبخت‌ هستند.

متاهل ها از مجردها سالم ترند؟

قدیمی‌ها می‌گفتند آدم‌های متاهل نسبت به مجردها هم سالم‌تر هستند و هم بیشتر عمر می‌كنند، حالا هم تحقیقات نشان داده كه احتمالا این باور قدیمی درست است و در مورد اكثریت آدم‌ها صدق می‌كند. آخرین مطالعات انجام شده نشان داده كه سن اولین حمله قلبی در مردان مجرد پایین‌تر از مردان متاهل است و سن متوسط فوت بر اثر سكته قلبی و مغزی مردان و زنان متاهل بالاتر از سن متوسط زنان و مردان مجردی است كه به علت این سكته‌ها فوت می‌كنند. اما چرا؟

چرا متاهل‌ها بهتر هستند

دكتر فاگوندس می‌گوید: از قدیم در افسانه‌ها و روایت‌ها آمده كه اگر انسان‌ها نیمه گمشده خود را پیدا كنند، بیشتر عمر می‌كنند، شاید موضوع همان ازدواج باشد، در واقع شاید نكته اصلی سلامت افراد متاهل این است كه آنها حتی به خاطر همسر و فرزندان‌شان هم كه شده، بیشتر مراقب سلامت شان هستند.  در ضمن طبیعی است كه افراد متاهل به‌طور معمول هدفمندتر و منظم‌تر از افراد مجرد باشند. 

 مهم خوشبختی است

اما این‌ را یادتان باشد كه صرفا در دست كردن حلقه ازدواج شما را سالم نمی‌كند و به طول عمرتان نمی‌افزاید، مهم این است كه ازدواج همراه با خوشبختی می‌تواند عمری طولانی را برای شما به ارمغان بیاورد. مطالعات انجام گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه ‌آكسفورد نشان داده كه افراد متاهلی كه در زندگی مشترك خود احساس خوشبختی می‌كنند، طول عمر بسیار بیشتری پس از جراحی قلب باز نسبت به افراد مجرد دارند و البته باید این را هم متذكر شد كه در این مطالعه مشخص شد افراد مجرد هم نسبت به افراد متاهلی كه زندگی مشترك مناسبی ندارند، پس از جراحی قلب باز، طول عمر بیشتری دارند. 

بررسی‌های روانشناسان نشان می‌دهد که ازدواج تأثیر بسیار عمیقی روی سلامت روان دارد و حتی تأثیر‌گذاری آرامش و سلامت روانی یک نفر از زوجین بر دیگری بسیار زیاد است

 دكتر كی‌كات گلاسر، مسئول انجام این تحقیق می‌گوید: یكی از دلایل احتمالی این موضوع این است كه زندگی مشترك بد و نابسامان باعث اضطراب مزمن می‌شود كه روی سیستم ایمنی حالت تضعیف‌كننده دارد و در كل باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود... افرادی كه به‌طور معمول مشاجره و منازعه دارند سطح هورمون‌های استرس‌شان بالا می‌رود، زخم‌های‌شان دیرتر بهبود می‌یابد و عملكرد سلول‌های دفاعی آنها هم ضعیف‌تر است. جالب است بدانید كه در مطالعات ما مشخص شد در این مورد زنان آسیب‌‌پذیرتر از مردان هستند و سطح سلامت زنانی كه در یك زندگی مشترك نامناسب هستند از سطح سلامت شوهران آنها پایین‌تر است. 

زوج درمانی کنیم

وقتی حرف از سنت به میان می‌آید بسیاری از نسل جدید به تصور خودشان با تفکر مدرنی که دارند سریع اخم‌هایشان را درهم می‌کنند و اعتراض که چرا حرف از هر چیز می‌شود پای سنت را وسط می‌کشید! قبول! اصلاً حرف در مورد محاسن و اهداف ازدواج بهتر است با سند و مدرک علمی باشد که خیلی هم سنتی به نظر نرسد. مثلاً تحقیقات نشان می‌دهد که زوجین، زن و مرد متأهل در مقایسه با سایر افراد بهتر بیماری‌هایشان را درمان می‌کنند حتی زخم‌های متأهل‌ها بهتر و سریع‌تر از مجردها بهبود می‌یابد. رابطه خوب با همسر سیستم دفاعی بدن را به میزان قابل توجهی تقویت می‌کند. علاوه بر این بررسی‌های روانشناسان نشان می‌دهد که ازدواج تأثیر بسیار عمیقی روی سلامت روان دارد و حتی تأثیر‌گذاری آرامش و سلامت روانی یک نفر از زوجین بر دیگری بسیار زیاد است تا جایی که نتیجه یک مطالعه وسیع نشان می‌دهد متأهل‌ها کمتر در بیمارستان بستری می‌شوند و میزان مبتلایان به بیماری‌های روانی در میان متأهل‌ها بسیار اندک است. ازدواج سالم می‌تواند شما را از گرفتاری به بسیاری از ناراحتی‌های روانی از جمله افسردگی نجات دهد. البته جامعه‌شناسان هم معتقدند که اگر یک نفر دچار مشکلات رفتاری و آسیب‌های اجتماعی باشد و با فرد دیگری که ایده‌آل است ازدواج کند میزان خطاهای رفتار اجتماعی‌اش بسیار کاهش پیدا می‌کند.


منابع : افکار نیوز / سایت تحلیلی خبری 9 صبح 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.