تبیان، دستیار زندگی
رئیس بخش سیاسی روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، یوری باییو در مقاله ای هدف از حضور رئیس سازمان موساد در دیدار پوتین و نتانیاهو را بررسی کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسرائیل اطلاعاتی سری از ایران به پوتین داد!

رئیس بخش سیاسی روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، یوری باییو در مقاله ای هدف از حضور رئیس سازمان موساد در دیدار پوتین و نتانیاهو را بررسی کرده است.

سمیه جولایی- بخش سیاست تبیان
اسرائیل اطلاعاتی سری از ایران به پوتین داد!

در این مقاله آمده است: نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در دیدار کوتاهش با پوتین از سوخوی روسیه درباره نگرانی های خود با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین سخن گفت که همانا نقش رو به رشد تهران و موقعیت آن در سوریه و خاورمیانه است.

لازم به ذکر است که در این دیدار، به همراه نتانیاهو، رئیس موساد اسرائیل، یوسی كوهن و همچنین رئیس شورای امنیت ملی، مئیر بن شابات  در این جلسه شرکت داشتند. در چهارچوب این دیدار، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح مشکل را از کسانی که ان را ایجاد کرده اند، آغاز کرد و به نقش رو به رشد و فزاینده ایران در سوریه و خطر این حضور برای رژیم صهیونیستی و خاورمیانه و کل جهان اشاره کرد. وی در ادامه گفت که ایران گستره اش را نه فقط بر لبنان رسانده بلکه نفوذ قوی و قدرتمندی در عراق و یمن یافته است. نتانیاهو با پوتین بر اهمیت تلاش مشترک برای پیروزی بر تروریسم مخصوصاً گروه هایی مانند داعش و غیره تاکید کرد.

بریسکین از احتمال نشت و راهیابی جزییات مذاکرات از طریق گزارش های روزنامه ها در دیدار سوخوی روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تاس وی همچنین افزود: « نکته منفی این مسأله این است که پس از بازپس گیری این مناطق از داعش و پنهان شدن آنان، این ایران است که در این مناطق پیشروست. ما نمی توانیم فراموش کنیم که ایران همواره بر این که روزی اسرائیل از بین خواهد رفت تأکید می کند؛  از این رو دائماً سازمان های تروریستی را مسلح می کند و تروریسم را تحریک کرده و به آن ها می پیوندد. » لازم به ذکر است که دیدارهای بسیاری میان هر دو نفر، پوتین و نتانیاهو در دو سال گذشته صورت گرفته است تا درباره مسائل دو جانبه بحث و تبادل نظر کنند. در این دیدار، مساله حضور نظامیان ایرانی در سوریه و نیز نیروهای حزب الله مطرح شد که هر دو از سوی بشار اسد در حال جنگ در سوریه هستند. اما  در این دیدار خاص نتانیاهو به سوخو آمد تا توجه ولادیمیر پوتین را به عدم پذیرش توافقنامه آتش بس بین رؤسای جمهور روسیه و آمریکا از سوی رژیم صهیونیستی در حاشیه اجلاس G20 در هامبورگ جلب کند که شامل استان های دارا، سویدا و قونیترا بود، مجاور مرز اسرائیل-اردن که از روز 9 ژوئیه به اجرا گذاشته شده است.

با توجه به تأثیر تهران بر وضعیت سوریه پس از پایان جنگ داخلی در آن، تل آویو معتقد است که توافقنامه هامبورگ منافع امنیت اسرائیل و عامل ایران را به اندازه کافی منعکس نکرده است. بحث در اینجا نه تنها درباره نیاز به جلوگیری از حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شبه نظامیان شیعه و حزب الله در مجاورت مرزهای اسرائیل بلکه جلوگیری از حضور نیروهای ایران در سراسر سوریه است. رژیم صهیونیستی معتقد است تهران فرصت توسعه برنامه هسته ای خود را از سوریه دارد.

این روزنامه درباره دلیل اینکه چرا نتانیاهو رییس موساد را در لیست هیئت اسرائیلی می گوید: بنی بریسکین، تحلیل گر سیاسی اسرائیلی می گوید:« حضور یوسی کوهن در جلسه سوخو به عنوان فردی متخصص در زمینه امنیت لازم بود و قادر است که بهترین تصویر از وقایع منطقه ارائه دهد. نتانیاهو می خواست تا از زبان پوتین علل ترس و وحشت اسرائیل را بشنود. کوهن این معلومات و اطلاعاتی مخفی و محرمانه را به رییس جمهور روسیه منتقل کرد تا نشان دهد که اسراییل بیهوده بر طبق خطر نمی کوبد و آنچه می گوید خطرات جدی ایران برای منطقه خاورمیانه و جهان است. و نیز پوتین بر اساس همین اطلاعات امنیتی و سری، لازم است جایگاه و شرایط رژیم صهیونیستی را درک کند و تصمیماتی قاطع را در این زمینه اتخاذ کند. بریسکین از احتمال نشت و راهیابی جزییات مذاکرات از طریق گزارش های روزنامه ها در دیدار سوخوی روسیه خبر داد. به علاوه رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که توافق هر دو طرف در همه مسائل موجود در دستور کار به صورت صد در صد غیر ممکن است؛ اما مهم این است که هماهنگی مستمری میان هر دو دولت وجود داشته باشد. بریسکین توجه را به این نکته جلب می نماید که اسراییل می تواند نقش کانالی میان کرملین و کاخ سفید را در سایه بحران شدید روابط روسیه و امریکا را بازی کند، به ویژه این که به همراه هیئتی متشکل از نماینده جارید کوشنر و نماینده خاص دونالد ترامپ در مذاکرات بین المللی، جیسون گرینبلات در اینده نزدیک از رژیم صهیونیستی دیدار خواهند کرد. و این نزدیکی و کوتاهی زمانی میان دو دیدار نمایندگان امریکایی با سران رژیم صهیونیستی و گروه سوخو نشان از احتمال ارتباط و انتقال نامه هایی از راه های غیر مستقیم دارد.