تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتاب هایی درباره شهید سید علی اندرزگو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
در سالروز شهادت سید علی اندرزگو؛

معرفی کتاب هایی درباره شهید سید علی اندرزگو

«سردار سرفراز»، «ستاره شمال» و «دار بر دوش» از کتابهای نوشته شده درباره شهید اندرزگو هستند.

معرفی کتاب هایی درباره شهید سید علی اندرزگو
در سالروز شهادت سید علی اندرزگو در این نوشته به معرفی برخی کتابها درباره ایشان می پردازیم.
معرفی کتاب هایی درباره شهید سید علی اندرزگو

«سردار سرفراز، شهید حجت الاسلام و المسلمین سید علی اندرزگو»:

این کتاب هشتمین كتاب از سری كتاب‌های یاران امام به روایت اسناد ساواك است كه مركز بررسی اسناد تاریخی به منظور معرفی زندگی مبارزاتی رجال و شخصیت‌های فعال در انقلاب اسلامی‌‌، چاپ و منتشر كرده است.كتاب حاضر شامل دو بخش مقدمه یا مدخل پژوهشی و اسناد است.
در مقدمه یا مدخل پزوهشی، ابتدا شمه‌ای از زندگی و مبارزات سید علی اندرزگو به صورت مختصر بیان شده و در بخش دوم كتاب نیز اسناد زندگی مبارزاتی وی از تاریخ 1/11/43 تا 21/11/1357 در 499 صفحه آمده است. همچنین تعدادی تصویر نیز در پایان كتاب آمده است.
مركز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات كتاب «سردارسرفراز، شهید حجت الاسلام و المسلمین سید علی اندرزگو» را در 524 صفحه در سال1377 منتشر کرده است.
معرفی کتاب هایی درباره شهید سید علی اندرزگو

سه شهید:

حمید داودآبادی یکی از نویسنده‌‌های فعال در عرصه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس که آثار بسیاری در این زمینه ها از او منتشر شده، در یکی از تازه‌ترین آثارش به روایت زندگی سه شهید انقلاب اسلامی پرداخته است. او در کتاب «سه شهید» که مصاحبه با خانواده‌های شهیدان طیب حاج رضایی، سیدعلی اندرزگو و محمدعلی رجایی است، به این شهدا پرداخته است. در این کتاب در مصاحبه‌ای که با همسر شهید اندرزگو دارد ناگفته های بسیاری از زبان همسر شهید اندرزگو بیان می‌شود که برای مخاطب علاقه‌مند به تاریخ انقلاب جذاب است.
تغییر چهره و فرار از شگردهای شهید اندرزگو بوده و همین مسئله سبب شده تا در اسناد ساواک او را با عنوان «سرفراز» بنامند. در این کتاب که دو مصاحبه دیگر نیز در آن هست همسر شهید اندرزگو از زندگی و سختی‌هایی که در همراهی شهید اندرزگو تحمل کرده می‌گوید. در این کتاب نویسنده کوشیده تصویری از شهید اندرزگو، مبارز خستگی‌ناپذیر روزهای انقلاب به خواننده ارائه کند که باید گفت در این امر موفق بوده است.
«کبری سیل سپور» در این مصاحبه از نحوه آشنایی و ازدواج با شهید سید علی اندرزگو سخن آغاز می‌کند و در ادامه به روند مبارزاتی شهید اندرزگو و ارتباطاتش در این مسیر اشاره می کند. تعقیب و گریزها و رفت و آمدها در لسان همسر شهید آنقدر جذاب و روان است و مولف نیز کوشیده تا لحن اصلی را حفظ کند که خواننده نمی‌تواند کتاب را زمین بگذارد.
انتشارات شهید کاظمی کتاب «سه شهید» نوشته حمید داودآبادی رابا قیمت 10 هزار تومان منتشر کرده است.
معرفی کتاب هایی درباره شهید سید علی اندرزگو

دار بر دوش (رمان تاریخی – زندگینامه داستانی شهید سید علی اندرزگو)

زندگینامه مبارزاتی و دائما در تعقیب و گریز شهید سید علی اندرزگو که به مرد هزار چهره مبارزات علیه رژیم پهلوی شهره است و اقدامات مخاطره آمیزی چون ترور حسنعلی منصور ( نخست وزیر وقت) و برنامه ریزی برای ترور محمد رضا شاه در کارنامه مبارزاتی اش به چشم می خورد ، شاید بیشتر از همه ی هم رزمان دیگرش در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ، قابلیت پرداخت های ادبی و هنری را داشته باشد ، یعقوب توکلی نیز از این فرصت بخوبی بهره برده و با قلمی شیوا و روان در غالب یک رمان ساده ، کوتاه و گاها طنازانه به روایتگری بخش هایی از زندگی شجاعانه شهید سید علی اندرزگو می پردازد .
این کتاب نوشته یعقوب توکلی است که در سال ۱۳۹۱ در ۱۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

دیگر آثار منتشر شده درباره شهید اندرزگو:

1- گذری بر زندگی‌ شهید حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی اندرزگو؛ نوشته محمدجواد هوشیارحاجیان‌یزدی (آوای كلك - 160 صفحه - چاپ 1 سال 1390 - 2000 نسخه - 39000 ریال؛)
2- شهید سیدعلی اندرزگو، زمانه و زندگی؛(- كتاب سبز - 30 صفحه - چاپ 1 سال 1389 - 1000 نسخه - 9000 ریال)
3- به كی می‌گن قهرمان: روایتی داستانی از زندگی شهید سیدعلی اندرزگو؛ نوشته نرگس آبیار(شركت انتشارات سوره مهر - 96 صفحه - چاپ 1 سال 1388 - 2500 نسخه - 16000 ریال)
4- فضیلت‌های ماندگار: مفاخر شهدای روحانیت خراسان: شهید حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اندرزگو؛ نوشته محمدجواد هوشیارحاجیان‌یزدی (سخن‌ گستر - 144 صفحه - چاپ 1 سال 1386 - 2000 نسخه - 15000 ریال)
5- شهید اندرزگو؛ نوشته رضا زنگی‌آبادی(سازمان‌ پژوهش ‌و برنامه ‌ریزی ‌آموزشی، ‌انتشارات ‌مدرسه 74 صفحه - چاپ 1 سال 1385 - 3000 نسخه - 5000 ریال)
6- ستاره شمال: زندگی‌نامه داستانی شهید سیدعلی اندرزگو؛ نوشته ناهید سلمانی(سوره مهر - 192 صفحه - چاپ 1 سال 1381 - 4400 نسخه - 11000 ریال)
7- سفر صبح: زندگینامه شهید سیدعلی اندرزگو؛ نوشته محمد عزیزی(نشر شاهد - 454 صفحه - چاپ 1 سال 1379 - 3000 نسخه - 14000 ریال)؛
8- حماسه شهید اندرزگو (بر اساس اسناد و خاطرات(؛ تدوین: مركز اسناد انقلاب اسلامی (مركز اسناد انقلاب اسلامی - 268 صفحه - چاپ 1 سال 1379 - 3000 نسخه - 10000 ریال)./ ۹۲۵/ ۳۰۲/ش

منابع:

http://www.iichstore.ir
http://www.nlai.ir
سایت نشر شهید کاظمی
منبع: خبرگزاری رسا