تبیان، دستیار زندگی
نوشیدن آب برای داشتن بدنی سالم ضروری است. بسیاری از کارشناسان سلامت و زیبایی عقیده دارند نوشیدن آب، برای پاک کردن بدن از سموم، سرحال بودن و داشتن پوستی نرم و جوان مهم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

۱۰ فایده‌ی شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم

نوشیدن آب برای داشتن بدنی سالم ضروری است. بسیاری از کارشناسان سلامت و زیبایی عقیده دارند نوشیدن آب، برای پاک کردن بدن از سموم، سرحال بودن و داشتن پوستی نرم و جوان مهم است.

مریم مرادیان _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

فواید نوشیدن آب گرم

شروع روز با یک لیوان آب، روتینی است که خیلی از افراد آگاه و سالم، پیوسته به آن وفادارند. نوشیدن یک لیوان آب، به‌عنوان اولین کار صبحگاهی، عادت بسیار خوبی است، اما یک لیوان آب گرم یا یک لیوان آب سرد؟

پزشکان توصیه می‌کنند صبح بعد از بیدار شدن از خواب، یک لیوان آب گرم بنوشیم، حتی اگر با ذائقه‌مان جور در نیاید. شما می‌توانید آب را به تنهایی بنوشید و یا با کمی آبلیموی تازه مزه‌دارش کنید. البته نوشیدن آب، تنها محدود به صبح نمی‌شود. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا بفهمید نوشیدن آب در طول روز، چه تأثیری بر بدنتان دارد.

۱. بهبود گوارش

برای بهتر شدن وضعیت گوارشتان، مرتباً آب گرم بنوشید. آب ولرم، غدد گوارشی را تحریک می‌کند تا عملکرد مناسبی داشته باشند و غذا بهتر تجزیه شود، بنابراین سیستم هاضمه مجبور نیست به سختی کار کند و ضمناً انرژی کمتری برای فرایند گوارش صرف می‌شود.

ضمناً، به بدن کمک می‌کند تا از اسیدهای اضافی رها شده و اسید معده را خنثی می‌کند. آن‌هایی که گوارش ضعیفی دارند می‌توانند روزشان را با نوشیدن آب گرم شروع کرده و با نوشیدن آب گرم هم آن را به پایان برسانند.

۲. برطرف کردن یبوست

نوشیدن مرتب آب گرم با معده‌ی خالی به بهبود وضع مزاج کمک کرده و برای برطرف کردن یبوست مفید است. یبوست معمولاً به دلیل کمبود آب در روده‌ها ایجاد می‌شود که می‌تواند مدفوع را سفت و خشک کرده و عبورش را با سختی روبرو کند. نوشیدن آب گرم، دفع مزاج را نرم و بدون دردسر می‌کند و از درد و نفخ و احساس ناراحتی ناشی از یبوست می‌کاهد. هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب، یک لیوان آب گرم بنوشید، می‌توانید از کمی عسل و آبلیمو هم استفاده کنید.

۳. تسکین گلودرد

نوشیدن آب گرم همچنین می‌تواند با دفع سموم و مواد مضر، بدنتان را پاکسازی کند. وقتی شما چند فنجان آب گرم می‌نوشید، دمای بدنتان بالا می‌رود، سپس عرق می‌کنید تا بدن را خنک کنید. عرق هم سموم جمع شده در بدن را دفع می‌کند

گلودرد مشکلی است که همراه با درد و خارش در حلق بوده و معمولاً به دلیل سرماخوردگی یا عفونت ایجاد می‌شود. نوشیدن آب گرم، گلودرد را تسکین داده و احساس بهتری به شما می‌دهد.

آب گرم به رقیق شدن ترشحات و دفع آن‌ها از سیستم تنفسی کمک می‌کند.

۴. برطرف کردن گرفتگی بینی

نوشیدن آب گرم، یک راهکار طبیعی عالی برای درمان گرفتگی بینی است. آب گرم، حفره‌های بینی را تمیز کرده و احتقان را برطرف می‌کند.

وقتی شما آب گرم می‌نوشید، ترشحات ایجاد شده در حفره‌های بینی و سیستم تنفسی، رقیق شده و در نتیجه احتمال اینکه ویروس‌ها و باکتری‌ها در آنجا رشد کنند بسیار کمتر می‌شود. همچنین نوشیدن آب گرم، بدنتان را سم‌زدایی می‌کند یعنی بدنتان با دفع سموم می‌تواند پروسه‌ی بهبودی‌تان را تسریع کند.

۵. کاهش وزن اضافی

آن‌هایی که رژیم‌های سختی می‌گیرند و مرتباً ورزش می‌کنند تا وزن کم کنند می‌توانند با نوشیدن آب گرم به جای آب سرد، از فواید زیاد بهره‌مند شوند. آب گرم باعث افزایش دمای مرکزی بدن شده که نتیجتاً سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد. افزایش سرعت متابولیسم هم به بدن کمک می‌کند تا کالری بیشتری بسوزاند.

آب گرم به تجزیه‌ی بافت چربی هم کمک می‌کند. می‌توانید به یک لیوان آب گرمتان، کمی هم آبلیمو اضافه کنید؛ فیبر پکتین که در لیمو وجود دارد، به کنترل اشتها کمک کرده و در نتیجه میل شما به غذاهای چرب و ناسالم کمتر خواهد شد.

٦. کاهش سرعت فرایند پیری

همان‌طور که گفته شد نوشیدن آب گرم برای پوستتان خوب است، چون سموم را دفع می‌کند، سموم و آلودگی‌ها می‌توانند موجب پیری زودرس و سایر مشکلات شوند. ضمناً نوشیدن آب گرم، سلول‌های پوست را ترمیم می‌کند، از این رو پوستتان جوان‌سازی شده و انعطاف‌پذیری بهتری پیدا می‌کند.

فواید نوشیدن آب گرم

٧. سم‌زدایی بدن

نوشیدن آب گرم همچنین می‌تواند با دفع سموم و مواد مضر، بدنتان را پاکسازی کند. وقتی شما چند فنجان آب گرم می‌نوشید، دمای بدنتان بالا می‌رود، سپس عرق می‌کنید تا بدن را خنک کنید. عرق هم سموم جمع شده در بدن را دفع می‌کند.

مصرف روزانه‌ی آب گرم، پوستتان را هم پاکسازی می‌کند، در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌ها پوستی چون آکنه و جوش کم می‌شود. نوشیدن آب به طور کلی برای سم‌زدایی و پاکسازی آلودگی‌ها از بدن خوب است.

٨. تسکین دردهای قاعدگی

شاید عجیب به نظر برسد اما نوشیدن آب گرم برای پیشگیری و تسکین دردهای ناخوشایند قاعدگی مفید است. آب گرم باعث شل شدن عضلات منقبض در رحم شده که در نتیجه تسکین فوری از این اسپاسم‌ها ایجاد خواهد شد. ضمناً نوشیدن آب گرم در دوران قاعدگی، از انباشت آب در بدن جلوگیری کرده و از نفخ‌های دردناک حین قاعدگی کم می‌کند.

٩. بهبود جریان خون

نوشیدن آب گرم، یک راهکار طبیعی عالی برای درمان گرفتگی بینی است. آب گرم، حفره‌های بینی را تمیز کرده و احتقان را برطرف می‌کند. وقتی شما آب گرم می‌نوشید، ترشحات ایجاد شده در حفره‌های بینی و سیستم تنفسی، رقیق شده و در نتیجه احتمال اینکه ویروس‌ها و باکتری‌ها در آنجا رشد کنند بسیار کمتر می‌شود

نوشیدن آب گرم کمک می‌کند تا خون، جریان بهتری در بدن داشته باشد؛ که برای خون‌رسانی در تمام بدن جهت انتقال اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌ها و اندام‌ها مهم است. جریان خوب مناسب برای عملکرد عضلانی و عصبی نیز اهمیت دارد.

زمانی که شما آب گرم می‌نوشید، بافت‌های چربی در بدن، می‌سوزند و چربی‌های ایجاد شده در سیستم عصبی نیز تجزیه می‌شوند. از نوشیدن آب خیلی سرد پرهیز کنید چون باعث انسداد سیاهرگ‌ها می‌شود.

۱۰. کمک به خواب بهتر

اگر برای خوابیدن مشکل دارید، قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان آب گرم بنوشید. آب گرم دمای درون بدن را بالا برده در نتیجه بدن، ریلکس شده، اعصابتان آرام شده و به راحتی به خواب می‌روید. صبح که از خواب بیدار شوید، احساس طراوت و شادابی خواهید داشت.

چند نکته

. همیشه آب ولرم بنوشید، چون آب خیلی گرم ممکن است به بافت‌های دهان و مری آسیب بزند.

. بعد از جوشاندن آب، اجازه دهید خنک شود و سپس بنوشید.

. همیشه هنگام غذا خوردن هم آب ولرم بنوشید، چون نوشیدن آب سرد باعث می‌شود بدنتان به انرژی بیشتری جهت افزایش دما نیاز پیدا کند که منجر به اختلال در فرایند گوارش می‌شود.

. بعد از تمرین و ورزش آب گرم ننوشید چون دمای بدن در این زمان، بالاست.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.