تبیان، دستیار زندگی
طلاب جدیدالورود در برابر مشکلات و محدودیت‌ها صبور باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاب جدیدالورود در برابر مشکلات و محدودیت‌ها صبور باشند

حجت الاسلام قائمی از علم و تقوا به عنوان دو بال پرواز در مسیر طلبگی یاد کرد و از طلاب جدید الورود خواست که از زخم زبان ها در این مسیر نهرساند.

طلاب جدیدالورود در برابر مشکلات و محدودیت‌ها صبور باشند
‌با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه تأکید کرد: اگر طلبه دو مسأله را مد نظر داشته باشد و رعایت کند هیچگاه در هویت خود دچار تحیر نمی شود؛ نخست شناخت هدف طلبگی و دوم رعایت آداب و ذی طلبه بودن است.
استاد درس اخلاق حوزه علمیه افزود: در بخش نخست از ابتدا باید برای طلبه روشن بشود که پایان کار طلبگی چیست؟ اصلا طلبه بودن به چه معنا است و چه مسائلی طلبه را از حقیقت اصلی اش دور می کند؟ بنابراین باید بدانیم که خیلی از ورودی های به حوزه هرچند در خانواده های مذهبی و دینی تربیت شده اند ولی به دلیل عدم آشنایی با فضای طلبگی برای تحصیل در حوزه مناسب نیستند.
وی با تصریح بر این که طلبگی با شغل های دیگر تفاوت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: اگر از یک بقال یا نانوا یا مسافر کش سؤال شود که برای چه کار می کند؟ می گوید برای گذراندن زندگی و کسب روزی حلال که هدف مبارکی هم هست، اما طلبه نباید به این عرصه به عنوان یک شغل نگاه کند، بلکه طلبگی مسؤولیت خطیر ادامه دادن راه انبیاء و ائمه معصومین است.
حجت الاسلام والمسلمین قائمی افزود: همه افراد برای تأمین معاش به دنبال شغل می روند ولی طلبه برای رسیدن به هدف خلقت وارد این عرصه می شود؛ این که بداند برای چه خلق شده و چه هدفی برای خلقت او وجود دارد؟ و بتواند آن را به دیگران انتقال بدهد، همچنانکه امام علی(ع) می فرماید: «خدا رحمت کند انسانی که بداند از کجا آمده، در کجا هست و به کجا رهسپار می شود».
وی با اشاره به آیات و روایاتی در مورد هدف خلقت انسان ابراز داشت: عبودیت، معرفت به خدا و رسیدن به کمال در آیات و وروایات انگیزه آفرینش انسان معرفی شده است و در روایتی از امام باقر(ع) می خوانیم که «تمام کمال یک چیز است؛ شناخت دین، صبر در برابر مشکلات و میانه روی در امور» که به عقیده من همین سه امر اگر مدنظر طلاب باشد برای آنها کافی است.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: طلبه ای که وارد حوزه می شود، فردی است که می خواهد در مرحله نخست دین را بشناسد و راه سربازی امام زمان(عج) را پی بگیرد؛ طلبه در این راه با مشکلات و محدودیت هایی مواجه می شود، زخم زبان می شنود و با محرومیت همراه خواهد بود که باید صبر کند و همچنین در برابر سختی ها و بلاها راه میانه را در پیش بگیرد.
وی با اشاره به آیه 122 سوره توبه عنوان داشت: در این آیه که به آیه «نَفر» نیز معروف است تمام هدف طلبگی مطرح شده است که به تعبیر مرحوم صفایی حائری طلبه طبق این آیه باید به دنبال بارگیری و بازدهی باشد، یعنی خودش معارف را کسب کند و بتواند به مردم انتقال دهد؛ خودش هدف خلقت یعنی عبودیت و معرفت را درک کرده و به دیگران نیز تبلیغ کند.
حجت الاسلام والمسلمین قائمی به آداب و ذی طلبگی نیز اشاره کرد و یادآور شد: من بارها به طلاب گفته ام که شما همچون پرنده ای هستید که همواره باید با دو بال علم و تقوا حرکت کنید؛ طلبه باید جدی درس بخواند، مطالعه و مباحثه را سرلوحه خود قرار دهد و بداند که علم با راحت طلبی به دست نمی آید.
وی ادامه داد: هر انسانی که در هر رشته ای فعالیت می کند می تواند بدون تقوا و دین هم موفق باشد، در فیزیک و شیمی انسان بی دین هم به بزرگترین موفقیت ها می رسد ولی طلبگی بدون تقوا اصلا امکان ندارد؛ دوری از گناه و معصیت و تلاش برای کسب معنویات با نماز شب و نماز جماعت، ارتباط با امام زمان(عج) و امور عبادی باید عادت طلبه شده و بعد از کسب معرفت ها برای حفظ آنها بکوشد
منبع: خبرگزاری رسا