تبیان، دستیار زندگی
نخست وزیر عراق، اقدام شورای استانداری کرکوک مبنی بر تصویب مشارکت این استان در همه پرسی استقلال منطقه کردستان را غیرقانونی دانست. .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشارکت کرکوک در همه‌پرسی کردستان غیرقانونی است

نخست‌وزیر عراق، اقدام شورای استانداری کرکوک مبنی بر تصویب مشارکت این استان در همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان را غیرقانونی دانست.

بخش سیاست تبیان
مشارکت کرکوک در همه‌پرسی کردستان غیرقانونی است

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که تصمیم شورای استانداری کرکوک مبنی بر پیوستن به روند همه‌پرسی منطقه کردستان امری مردود و اشتباه است. این تصمیم غیرقانونی و بی‌ارزش است.

وی طی یک کنفرانس خبری در مقر اقامتش در بغداد پس از نشست هیأت دولت گفت: این تصمیم شورای استانداری کرکوک به توسعه شکاف و اختلافات میان و بغداد دامن می‌زند. این در حالی است که دیروز، اکثریت اعضای شورای استانی کرکوک در شمال بغداد، به مشارکت در همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان رای دادند.

شورای عالی همه‌پرسی در منطقه کردستان، پیش از این اعلام کرده بود که برگزاری همه‌پرسی در مناطق مورد منازعه یا استانهای دیگر، با درخواست شوراهای استانداری و مناطق مذکور، میسر خواهد شد. از سوی دیگر، «عبدالسلام برواری» از رهبران حزب دموکراتیک کردستان اعلام کرد که این اقدام شورای استانداری کرکوک کاملا قانونی است و هیچ بندی در قانون اساسی وجود ندارد که استان یا منطقه‌ای در عراق را از شرکت در همه‌پرسی منع کند.

وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اظهار داشت: این دولت عراق است که به قانون اساسی پایبند نبوده و ماده 140 قانون اساسی درباره مناطق مورد منازعه را اجرایی نکرده است.

نمایندگان ترکمانی و عرب در کرکوک پیش از این، اقدام شورای استانداری کرکوک را پیش بینی و اعلام کرده بودند که این اقدام را تحریم می‌کنند و مخالف برگزاری همه‌پرسی در کرکوک هستند و به همین دلیل از نخست‌وزیر و دولت فدرال عراق خواسته بودند که مداخله کند.


منبع: فارس