تبیان، دستیار زندگی
این پروژه با هدف بررسی نیاز روحانی موجودات به ویژه گیاهان انجام شد. دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در بررسی تاثیر آیت الکرسی با صدای مرد و زن بر رشد گیاه لوبیا داشتند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تاثیر آیات قرآن (آیت الکرسی) با صدای زن و مرد بر رشد، ماندگاری و سرعت جوانه زنی گیاه لوبیا از خاک

این پروژه با هدف بررسی نیاز روحانی موجودات به ویژه گیاهان انجام شد. دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در بررسی تاثیر آیت الکرسی با صدای مرد و زن بر رشد گیاه لوبیا داشتند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی تاثیر آیات قرآن (آیت الکرسی) با صدای زن و مرد بر رشد، ماندگاری و سرعت جوانه زنی گیاه لوبیا از خاک

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی تاثیر آیات قرآن (آیت الکرسی) با صدای زن و مرد بر رشد، ماندگاری و سرعت جوانه زنی گیاه لوبیا از خاک

نام ارائه دهنده/دهند گان: سپهر، سینابقیان

زمینه و نوع پروژه: کشاورزی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: شهیدخوانساری

مقدمه

آیة الکرسی، نام یک یا چند آیه از قرآن است که به عقیده مسلمانان خواندن آن بسیار ثواب داشته و شخص را از بلایا دور می‌ کند. شیعیان در نماز وحشت آن را می‌ خوانند. طبق اکثریت روایات و احادیث و منابع، آیه ۲۵۵ از سوره بقره قرآن است. هر چند در بعضی روایات آمده است که علاوه بر آیه ۲۵۵، بهتر است آیات ۲۵۶ و ۲۵۷ سوره بقره هم خوانده شود. همچنین طبق نظر بیشتر مراجع شیعه، در نماز وحشت بهتر است هر سه آیه (۲۵۵ تا ۲۵۷) تلاوت شود.

بررسی تاثیر آیات قرآن (آیت الکرسی) با صدای زن و مرد بر رشد، ماندگاری و سرعت جوانه زنی گیاه لوبیا از خاک

هدف

این پروژه با هدف بررسی نیاز روحانی موجودات به ویژه گیاهان انجام شد. دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در بررسی تاثیر آیت الکرسی با صدای مرد و زن بر رشد گیاه لوبیا داشتند.

در زمینه آثار صدا بر رشد گیاه می توان موارد زیر را ذکر کرد:

1. موسیقی موجب می شود که گیاه به مقدار شصت الی صد درصد اکسیژن بیشتر از حد متعارف آزاد کند و در نتیجه به مقدار بیشتری رشد می کند و مقدار فراوان تری گل یا میوه می دهد.

2. تحریکات مکرر موسیقی موجب ایجاد تغیرات مثبت در کروموزوم های سلولی پاره ای از گیاهان می شود.

3. صدا قطعا بر متابولیسم گیاهان تاثیر دارد. آیات قرآن نیز یکی از بهترین موسیقی ها برای گیاهان و یا هر موجود زنده ای هست که به بهترین نحو نیاز روحانی آنان را برآورده می سازد.

روش

دانش آموزان ابتدا اطلاعات زیادی را درباره تاثیر صدا بر گیاهان از منابع مختلف کسب کردند سپس پروژه آزمایشی تحقیقاتی خود را در سه مرحله شروع کردند. دانش آموزان ابتدا سه ظرف هم اندازه و دارای برچسب مرد، زن و سکوت انتخاب کردند به این معنی که برای مرد آیت الکرسی با صدای مرد، برای زن، آیت الکرسی با صدای زن و برای سکوت اصلا صدایی پخش نشد. آیات قرآن به وسیله تبلت پخش شد. دانش آموزان در هر ظرف هفت دانه لوبیا چیتی را به مدت دو روز در آب خیساندند و مرتبا آب آن ها را عوض کردند. پس از آن لوبیاها را به مدت هفت روز در دستمال مرطوب گذاشتند تا این که مقداری ریشه و جوانه زدند آن گاه آن ها را در گلدان های هم اندازه و در عمق حدودا سه سانتی متری کاشتند از همان روز اول که دانه های لوبیا را در آب خیساندند در مقابل پنجره پرنور گذاشند و هر روز آیت الکرسی برایشان پخش کردند و مرتبا با دوربین از آن ها عکس گرفتند همه رویدادها و تغییرات را در دفتر کار نما یادداشت کردند، آزمایش را سه بار تکرار کردند در هر بار آزمایش دو بار طول ساقه ها را با متر فلزی اندازه گیری کردند، یک نکته مهم این که دمای اتاق برای همه گلدان ها یکسان نبود همه پشت یک پنجره بودند ولی بعضی از گلدان ها نزدیک فن خاموش و برخی از آن دور بودند که چون بدنه فن خاموش گرم بود در نتیجه بر روی دمای نقاط مختلف پشت پنجره تاثیر می گذاشت نوع خاکی که برای آزمایش مرحله سوم استفاده شد به طور اتفاقی با دو مرحله قبل متفاوت بود نکته دیگر این که میزان و دمای آب آبیاری در هر سه مرحله و برای همه گلدان ها یکسان بود ولی زمان آبیاری از لحاظ صبح، ظهر یا شب بودن یکسان نبود. ماندگاری آن های که صدای زن برایشان پخش شده بود بیشتر و در نهایت ماندگاری کم تر از همه در گیاهانی بودکه اصلا آیات قرآن برایشان پخش نشده بود. از نظر طول ساقه در هر دو بار اندازه گیری طول ساقه در آزمایش اول و سوم طول ساقه گیاهانی که آیات قرآن با صدای مرد برایشان پخش شد، از همه بیشتر، سپس گیاهانی که آیات قرآن با صدای زن برایشان پخش شده بود و گیاهان لوبیائی که از صوت قرآن بی بهره بوده اند، کم ترین طول ساقه را داشتند.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت