تبیان، دستیار زندگی
سکسکه در نوزادان بسیار شایع است. مطالعات نشان می دهد که در واقع سکســکه کردن می تواند از هفته ششم بعد از لقاح شروع شود. وقتی معده در اثر گریه یا خنده، پر از هوا شود یا شیر نوشیده می شود، منبسط شده و باعث کشش عصبی می شــود که به د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های رفع سکسکه نوزادان

سکسکه در نوزادان بسیار شایع است. مطالعات نشان می دهد که در واقع سکســکه کردن می تواند از هفته ششم بعد از لقاح شروع شود. وقتی معده در اثر گریه یا خنده، پر از هوا شود یا شیر نوشیده می شود، منبسط شده و باعث کشش عصبی می شــود که به دیافراگم متصل است. این حالت باعث تغییر فرم این ماهیچه و عامل به وجود آمدن حرکــت های غیرقابل کنترل آن است.

بخش سلامت تبیان
سکسکه، نوزاد،شیر خوردن، معده، گرسنگی

صدای ناشی از سکســکه نیز در واقع صدایی اســت که در اثر بسته شدن ناگهانی نای، بعد از هر اسپاسم به وجود می آید. سکســکه می تواند ناشــی از یک ناراحتی خفیف تا یک دلیل پزشــکی جدی و یک بیماری زمینه ای باشــد. گرچه به طور کلی سکســکه کــردن نوزادان نگران کننده نیست. اغلب والدین، دلواپس سکســکه نوزادانشان هســتند و می خواهند راهی برای کمک به آنها پیدا کنند. شما میتوانید با تنظیم و بررسی الگوی تغذیه‌ای او برای کاهش بلع هوا و جلوگیری از سکسکه راههای مناسبی را بیابید.

سکســکه موقعی رخ می دهد که نوزاد زیادتر از حد معمــول در هر نوبت شــیر بخورد و با اتســاع ســریع معده، عضــات دیافراگم دچار اسپاسم می شــوند

1-به زمانی که سکسکه رخ میدهد توجه کنید، بررســی زمان وقوع آن، به شما کمک میکند تا دریابید که آیا سکسکه در زمان های خاصی روی میدهد؟ مدت و زمان هر بار سکسکه را یادداشت کنید و توجه کنید که آیا سکسکه در طول زمان تغذیه و یا مدت کمی بعد از آن به وجود می‌آید؟ یادداشت های خود را بررسی کنید و به دنبال یک عامل باشید، به عنوان مثال: فرزندم همیشه بعد از شیر خوردن دچار سکسکه میشود!

2-برنامه شــیر خوردن نوزادتــان را تنظیم کنید. به فرزندتان با دفعات بیشــتر و حجم کمتر شیر دهید. سکســکه موقعی رخ می دهد که نوزاد زیادتر از حد معمــول در هر نوبت شــیر بخورد و با اتســاع ســریع معده، عضــات دیافراگم دچار اسپاسم می شــوند. غذا با حجم کم، مشکلات گوارشی را کاهش می دهد.

3-بــه نوزادتان کمــک کنید تــا آروغ بزند. معمولا بعد از 60 تا 90 ســی سی شیر خوردن و یا قبل از اینکه شــیر دادن از سینه دیگر را شروع کنید. باید کمک کنید تا کودک شما آروغ بزند. این کار باعث کاهش فشار معده او خواهد شــد. برای این منظور ابتدا نوزاد را به صورت عمودی یا در حالت ایستاده بر روی سینه قرار داده به طوری که ســرنوزاد روی شانه و یا کمی بالاتر ازآن قرار گیرد و ســپس پشــتش را به آرامی مالش دهید و یا ضرباتی آهسته به پشت او بزنید. شیر دادن را تا زمانی که آروغ نزده قطع کنید.

4-مانع بلع هوا شــوید. بلعیدن بیش از حد هوا می تواند منجر به اتســاع معده و سکسکه شود. به صدای مکیدن شیر فرزندتان گوش دهید. اگر خیلی سریع شیر را بمکد ممکن اســت هوا نیز همراه آن وارد معده شــود، پس فاصله شیر دادن را کوتاه کنید تا در هر جلسه آرام تر شیر بخورد و با ولع شیر را ننوشد.

اگر خیلی سریع شیر را بمکد ممکن اســت هوا نیز همراه آن وارد معده شــود، پس فاصله شیر دادن را کوتاه کنید تا در هر جلسه آرام تر شیر بخورد و با ولع شیر را ننوشد

5- کنترل کنید تا وضعیت شــیر دادنتان مناسب باشــد، یعنی نوزاد باید روبرو و در تماس نزدیک با بدن شــما باشــد. لب تحتانی او کاملا به بیرون برگشته و لب ها، هاله دور سینه را بپوشــاند. اگر نوزاد درست ســینه را نگرفته باشد و یا نوک ســینه را بگیرد، هوای زیادی را بلع خواهد کرد. اگر به او با شیشه شیر می‌دهید، شیشه باید با زاویه 45 درجه در دهانش قرار گیرد تا هوا در داخل بطری بالا رفته و بلع نشود. هم چنین نوزادتان را باید در وضعیت نیمه نشســته نگه داریــد(زاویه 30 تا 45 درجه) تا فشار بر روی دیافراگم کاهش یابد.

6-اگر نوزاد شما به طور مداوم سکسکه می کند، غذا دادن را قطع نکنید. 5 تا 10 دقیقه صبر کنید و اگر هم چنان سکسکه ادامه یافت، سعی کنید شیر دادن را دوباره شــروع کنید.این کار ممکن است باعث قطع سکسکه شود.

7-به نشانه های گرســنگی توجه کنید. قبل از اینکه فرزندتان خیلی گرسنه شــود به او شیر بدهید. یک نوزاد آرام خیلی آهســته تر شــیر می خورد تا یک نوزاد گرســنه، و نوزاد موقع ناآرامی و گریه، هوای بیشتری می‌بلعد.

8-با یک پزشک مشورت کنید. اگر نوزادتان سابقه شــب بیداری، اســتفراغ و درد معده همراه با سکسکه دارد، ممکن است نشانه های بیماری ریفالکس معده به مری (GERD )باشد، در این صورت باید توسط پزشک متخصص اطفال ویزیت شــده تا دارو و توصیه های مناســب را برای درمان بیماری دریافت نمایید.


منبع : ماهنامه کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.