تبیان، دستیار زندگی
کم آبی ، عامل لخته شدن خون بعد از زایمان است. به علت افزایش وزن مادر حرکات بدنی او کندتر شده و حجم و فشار رحم باعث میشود حرکت خون در عروق پاها کاهش یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مضرات کم آبی در دوران بارداری

کم آبی ، عامل لخته شدن خون بعد از زایمان است. به علت افزایش وزن مادر حرکات بدنی او کندتر شده و حجم و فشار رحم باعث میشود حرکت خون در عروق پاها کاهش یابد.

بخش سلامت تبیان
کم آبی، بارداری، لخته شدن خون، واریس

سنجری ، دبیر و نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران: از طرف دیگر زایمان موجب ایجاد صدمه بافتی میشــود لذا بدیهی است و در بارداری امکان لخته شدن خون در عروق افزایش پیدا میکند. محل ایجاد خون لخته شده یا ً سیاهرگ های عمقی پشت پا است که به آن ً در سیاهرگهای عمقی مخصوصا ترومبوز غالبا ترومبوز وریدی عمقی گفته میشــود. وی تصریح کرد: گاهی لخته‌ها از سیاهرگ‌های عمقی کنده شده و با جریان خون به ریه‌ها میرسد و منجر به انســداد جریان خون ریه‌ها شده که نتیجه آن ایجاد تنگی نفس شدید و حتی مرگ است به این پدیده آمبولی ریه گفته میشود که آمبولی چهارمین عامل مرگ و میر مادران در ایران است.

بعد از زایمان یا سزارین هر زمان که فرد اجازه خوردن پیدا کرد از مایعات کافی اســتفاده کرده چرا که کم آبی فاکتور مستعد کننده برای ایجاد لخته خون و عوارض بعدی آن است.

سنجری گفت: زنانی که سابقه فردی یا خانوادگی لخته شدن خون در عروق را دارند، سیگار میکشند، در سنین بالای 35 سالگی باردار میشوند، چاق هستند، یا سیاهرگ‌های واریسی واضح دارند یا مشکلات حرکتی یا بیماریهای طبی مانند قلبی - عروقی، کلیوی و مشــابه دارند. بیشــتر در معرض ابتلا به آمبولی هستند. وی افزود: همچنین در بارداریهای ســوم و بیشتر، حاملگی‌های چندقلو، استفراغ‌های شدید بارداری که به بی‌آبی شدید منجر میشود، فشار خون بارداری، زایمانهای طول کشیده، زایمان با دستگاه (فورسپس)، سزارین و عفونت پس از زایمان، شرایط افزایش احتمال ترومبوز و در نتیجه آمبولی بیشتر میشود.

سنجری می افزاید: برای پیشگیری از آمبولی وزن مناســب داشته باشید و به فعالیت بدنی پرداخته، مایعات فراوان نوشیده و در صورت نیاز از داروهای ضد انعقاد زیر نظر پزشک استفاده کرد. نیز می باید به جهت جلوگیری از بی‌تحرک شــدن خون در پاها حین جراحی وسایلی دور پاها قرار میگیرد که خون را در داخل آنها به جریان میاندازد و بعد از عمل نیز استفاده از جوراب‌های واریس و ورزش‌های مخصوص برای جلوگیری از لخته شدن خون و احتمال ایجاد ترومبوز باید استفاده شود. وی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که بعد از زایمان یا سزارین هر زمان که فرد اجازه خوردن پیدا کرد از مایعات کافی اســتفاده کرده چرا که کم آبی فاکتور مستعد کننده برای ایجاد لخته خون و عوارض بعدی آن است.


منبع : ماهنامه کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.