تبیان، دستیار زندگی
ند معاون آموزشی تربیتی، سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از كشور گفت: طبق فتوای علمای افغانستان در بسیاری از شهرهای افغانستان داشتن ماهواره منوط به مشاهده كانال‌های تلویزیون ایران است.  به گزارش مركز خبر حوزه علمی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علمای افغانستان تنها تماشای تلویزیون ایران را شرعی می‌دانند

معاون آموزشی تربیتی، سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از كشور گفت: طبق فتوای علمای افغانستان در بسیاری از شهرهای افغانستان داشتن ماهواره منوط به مشاهده كانال‌های تلویزیون ایران است.

به گزارش مركز خبر حوزه علمیه قم، معاون آموزشی تربیتی، سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از كشور با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت‌های فرهنگی مطابق با تعالیم اسلامی در افغانستان تصریح كرد: عمق نیاز و ضرورت استمرار فعالیت‌های فرهنگی در این كشور اقتضا می‌كند با تشكیل كمیته عالی برنامه‌ریزی و هماهنگی در امور افغانستان، فعالیت‌های لازم از سوی دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی در این كشور منسجم شود، زیرا تحولات فرهنگی و سیاسی افغانستان به طور فزاینده بر كشور ما تاثیرگذار است.
وی فعالیت‌های آمریكا در افغانستان را بسیار عمیق و با برنامه‌ریزی دقیق عنوان كرد و افزود: آمریكا درصدد راه‌اندازی دانشگاهی در این كشور است كه نمونه آن تنها در خود آمریكا پیدا می‌شود و برای مقابله با این تهاجم عظیم فرهنگی باید تدابیر مناسب اندیشیده شود
تشیع خاطرنشان كرد: با توجه به حدود سی سال اشغال نظامی و جنگ‌های داخلی، بسیاری از مراكز فرهنگی و آموزشی در این كشور از بین رفته‌آند و مدارس علمیه از حداقل امكانات محروم می‌باشند، در این شرایط بایستی هر چه سریع‌تر مدارس و مراكز فرهنگی بازسازی و تجدید بنا شوند تا با توسعه تعالیم اصیل اسلامی از گسترش فرهنگ مبتذل غربی جلوگیری شود
معاون آموزش تربیتی، سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از كشور گفت: اشتیاق دختران افغانی شیعه به تحصیل در علوم دینی بسیار زیاد است و اقامت طولانی مدت آنان در ایران زمینه مناسبی را برای افزایش آگاهی‌های مذهبی بوجود آورده است، هر چند مدارس موجود جوابگوی این اشتیاق وافر نیستند و صرف‌نظر از مشكلاتی كه برای برخی از آنها بوجود آمده است، باید با همت نهادهای فرهنگی ایران، مدارس علمیه مورد نیاز تاسیس گردد و با توجه به تبلیغات گسترده غرب، انتشار مجلاتی ویژه بانوان در این كشور اجتناب‌ناپذیر است.
این كارشناس امور آموزشی، برنامه درسی مدارس علمیه افغانستان را كاملا سنتی و قدیمی عنوان كرد و اظهار داشت: برگزاری دوره‌های دانش افزایی، مدرسین افغانی را قادر خواهد ساخت با آشنایی نسبت به سبك‌های جدید آموزشی، تدریس كند و با روش‌های نوین طراحی سئوالات و برگزاری امتحانات آشنا شوند.
وی یادآور شد: اكثر مدارس علمیه این كشور در زمینه دروس عمومی فعالیت می‌كنند، اما هیچ كدام فعالیت تخصصی ندارند كه باید با تاسیس رشته‌های قرآن و تفسیر، فلسفه، كلام، فقه و حقوق و ادیان و مذاهب، زمینه را برای شكوفایی بیشتر و كاربردی كردن فعالیت‌های طلاب در دولت ایجاد كرد.
معاون آموزشی سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از كشور، با اشاره به زمینه مناسب برای فعالیت در زمینه امور قرآنی در كشور افغانستان اضافه كرد: فعالیت‌های قرآنی برای نزدیكی و همدلی شیعه و سنی، بسیار اهمیت دارد، خصوصا فرزندان اهل سنت و شیعه بطور مشترك در كلاس‌های قرآنی شركت می‌كنند، همچنین جهت رسمی شدن آموزش‌های قرآنی تاسیس دانشكده الهیات و علوم قرآنی، در این كشور ضروری است.
تشیع، با بیان اینكه در بسیاری از شهرهای افغانستان، طبق فتوای علما داشتن ماهواره منوط به مشاهده كانال‌های تلویزیون ایران است تصریح كرد: اینترنت بدون هیچ‌گونه محدودیت و فیلتری در دسترس است و اكثر مردم دارای ماهواره هستند، ولی با این وجود برنامه‌های تلویزیونی ایران به دلیل محتوای سالم و مذهبی و زبان فارسی آن بیشترین بیننده را به خود اختصاص داده است.