تبیان، دستیار زندگی
«زیباترین جاده های کشور، ناامن ترین ها هستند. گردنه حیران و جاده اسالم ـ خلخال شاید یک دهه نیست که محور گردشگری شده اند، اما همواره در فهرست خطرناک ترین محورهای مواصلاتی کشور بوده اند.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استانِ گردنه‌های زیبا، اندر خم یک کوچه است...

«زیباترین جاده‌های کشور، ناامن‌ترین‌ها هستند. گردنه حیران و جاده اسالم ـ خلخال شاید یک دهه نیست که محور گردشگری شده‌اند، اما همواره در فهرست خطرناک‌ترین محورهای مواصلاتی کشور بوده‌اند.»

بخش گردشگری تبیان
جاده اسالم به خلخال

علیرضا حسن‌پور - کارشناس کمیته‌های تخصصی گردشگری اردبیل ـ بر این باور است که استان اردبیل با وجود زیباترین جاده‌ها، ۱۱۰ چشمه آب معدنی شناخته شده که دمای گمترین آن فقط ۶ درجه، کمتر از گرم‌ترین چشمه آب معدنی جهان در آمریکا است و با داشتن یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های دنیا پس از اورست، روی قله سبلان با ۴۸۱۱ متر ارتفاع و با وجود دریاچه آب شیرین نئور و قزل‌آلاهای رنگین کمانی‌اش و زندگی پویای ایل شاهسون در دشت‌ها و کوهپایه‌های اطراف آن، هنوز نتوانسته مقصد پایدار برای گردشگران باشد.

معاون گردشگری اردبیل اواخر سال گذشته به استناد آخرین گزارش مرکز آمار ایران مربوط به بهار سال ۹۳، اعلام کرده بود؛ اردبیل از نظر تعداد سفر به تفکیک استان‌های بازدید شده و استان مقصد، رتبه‌ی یازدهم کشور را دارد.

حسن‌پور، کارشناس اکوتوریسم این استان اما بخشی از درجا زدن‌های اردبیل را به وضعیت نامناسب راه‌ها و زیرساخت حمل و نقل در استان اردبیل، نسبت می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: زیرساخت در گردشگری خیلی مهم است، محدودیت‌هایی که این استان دارد اجازه نداده اردبیل مقصد پایدار در گردشگری شود.

او، «راه» را یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های گردشگری می‌داند و اظهار می‌کند: متاسفانه اردبیل نه تنها با چالش‌هایی در حمل و نقل جاده‌ای روبه‌رو است و از ناوگان ریلی محروم شده، که تنها فرودگاه آن نیز به خاطر مکان‌یابی نادرست، قابلیت استفاده در کل سال را ندارد.

وی اضافه می‌کند: این فرودگاه اوایل دهه ۷۰، پس از استان شدن اردبیل، احداث شد که مکان‌یابی نادرست آن سبب شده در نیمه دوم سال، فرود پروازها با مشکل روبرو شود.

کارشناس کمیته‌های تخصص گردشگری در استان اردبیل همچنین نسبت به ناامنی برخی جاده‌های این استان که اتفاقا جزو محورهای شاخص گردشگری هستند، هشدار می‌دهد و می‌گوید: تمام راه‌های مواصلاتی اردبیل از گردنه‌ها می‌گذرد؛ حیران، خلخال، سرچم که با وجود زیبایی کم نظیرشان، اما با ناامنی‌هایی روبرو هستند، چرا که دقیقا زمان برف و سرما این جاده‌ها قابل استفاده نیستند و پایین‌ترین سطح ایمنی را دارند.

جاده اسالم به خلخال

حسن‌پور به رویکرد مثبت مسؤولان به گردشگری اشاره کرد و افزود: گردشگری لفظی و کلامی همیشه مورد توجه بوده است، اما زمان تخصیص اعتبار که می‌شود، اولویت آن پایین می‌آید.

وی اضافه می‌کند: اولویت نخست استان اردبیل همیشه کشاورزی بوده، درحالیکه با توجه به ظرفیت‌های طبیعی استان باید گردشگری باشد. اردبیل به غیر از کویر و دریا که البته با آن هم ۵۰ کیلومتر فاصله دارد، هرآنچه بخواهیید دارد. تنوع اقلیمی، طبیعی و مذهبی، ‌ حتی اختلاف دمایی آن قابل توجه است. سبلان هم یکی از هفت قطب اصلی گردشگری کشور به شمار می‌آید که اگر تنها برای همین یک جاذبه، برنامه‌ریزی کنیم استان کلی از آن منتفع می‌شود.

این کارشناس گردشگری ادامه می‌دهد: می‌توانیم به تناسب توانمندی‌های موجود، در این استان مقصد گردشگری تعریف کنیم، ولی متاسفانه همه آن‌ها روی کاغذ است. تا زمانی که اعتباری به این طرح‌ها و ایده‌ها تخصیص ندهند، همه آن‌ها در حد حرف باقی می‌ماند.

حسن‌پور می‌گوید: اعتبارت استان‌ها معمولا به دو صورت ملی و استانی تخصیص داده می‌شود، ولی معمولا یا آن را با تاخیر می‌دهند که فرصت برای پیگیری طرح‌ها محدود است، یا کمتر از رقمی که تعیین کرده‌اند، اعتبار می‌دهند.


منبع: ایسنا