تبیان، دستیار زندگی
امروزه تفوق اقتصادی کشورهای استعمارگر، بلای جان ملتها شده و آنان برای رهایی از این سلطه درهم شکننده، به سیاست های استغنایی متعددی از جمله اقتصاد مقاومتی روی آورده اند تا هر یک به فراخور شرایط اقلیمی و مردمی خود، هجمه دشمنان را دفع کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرانی ثروتمند با اقتصاد مقاومتی!

امروزه تفوق اقتصادی کشورهای استعمارگر، بلای جان ملتها شده و آنان برای رهایی از این سلطه درهم شکننده، به سیاست‌های استغنایی متعددی از جمله " اقتصاد مقاومتی" روی آورده‌اند تا هر یک به فراخور شرایط اقلیمی و مردمی خود، هجمه دشمنان را دفع کنند.

فرآوری: صدیقه شریفی- بخش اقتصاد تبیان
ایرانی ثروتمند با اقتصاد مقاومتی!

اقتصادی که در پی «مقاوم‌سازی، آسیب‌زدایی، خلل‌گیری و ترمیم» ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی و نیزمتوجه «هجمه‌شناسی،‌ آفندشناسی و پدافندشناسی» در برابر دشمن است را "اقتصاد مقاومتی" می‌گوییم.

مثلا در کشور ما، باید ابتدا بررسی کنیم که حمله به اقتصاد ایران و اخلال در آن چگونه و با چه ابزارهایی صورت می‌گیرد و بر اساس آنها استراتژی مقاومت خود را تدوین و اجرا کنیم. بدیهی است تا "آفند" دشمن شناخته نشود، مقاومت متناسب با آن نیز طراحی و اجرا نخواهد شد. البته در نهایت ما در پی «اقتصاد ایده‌آلی» هستیم مشتمل بر اقتصاد کارآفرینی و ریسک ‌پذیری و نوآوری که هم اسلامی باشد و هم ما را به جایگاه اقتصاد اول منطقه برساند؛ اقتصادی که برای جهان اسلام الهام‌بخش و کارآمد بوده و زمینه‌ساز تشکیل «تمدن بزرگ اسلامی» را فراهم کند.

تولیدکنندگان داخلی از دولت توقع دارند قانونی که تصویب شده است را اجرایی کند و اجازه ندهد برخی‌ که به دنبال منافع خود هستند مبلغ کالاهای خارجی شوند.

این مدل قبلا در کشورهای توسعه ‌یافته در برهه‌هایی از تاریخ اقتصادی آزموده شده و آن‌ها با این تدبیرمجبور به مقاوم‌سازی ساختارهای اقتصادی خود شدند. مثلاً غرب پس از دو شوک نفتی 1979 و 1983 میلادی، اقدام به جایگزینی سوخت‌های فسیلی با سایر سوخت‌های نوین کرد؛ به‌طوری که امروزه با قیمت‌های بالای یک ‌صد دلار نیز دچار شوک نفتی نمی‌شود. بنا براین ما امروز فقط نیازمند عزمی ملی برای اجرای این پروژه‌ی ملی و ارزشی هستیم.

اهداف اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی اشاره به ساختاری نظام مند دارد که در آن تهدیدات به فرصت ها بدل شده و زمینه رشد و توسعه اقتصادی و نهایتا عدالت اجتماعی از دل آن به وقوع خواهد پیوست. تحقق اقتصاد مقاومتی سبب قطع وابستگی و جلوگیری از فشارهای اقتصادی دشمنان خواهد شد وبا تاکید بر ارائه آزادی عمل بیشتر به مردم و اقتصاد داخلی و حتی افزایش برنامه های توسعه ای سعی می نماید خود را در مقابل توطئه های دشمنان و حتی رقبای اقتصادی مقاوم کند، تا شرایط اقتصادی که بعضاً از جانب رقبا بر اقتصاد ملی تحمیل می شود، نتواند زمینه تسلط آنان را بر کشور فراهم کند.اقتصاد مقاومتی در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته قرار می‌گیرد قتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است و نمی‌پذیرد که صرفاً مصرف‌کننده باشد، منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصاد سلطه ایستادگی می‌کند. با وجود تحریم های اقتصادی، ما در حال حاضر به نوعی درگیر جنگ اقتصادی هستیم که با وجود اقتصاد مقاومتی می توان در مقابل تهدیدها مقاومت نمود و ازهم پاشیدگی اقتصادی که از اهداف دشمن است، جلوگیری کرد. تا در پایان یک جنگ اقتصادی همچنان پابرجا باشد و متلاشی نشود. در چنین شرایطی لازم است تا زمینه های مختلف دارای نوعی استقلال اقتصادی غیرشکننده باشیم و در عین حال پاسخگو در زمینه های مختلف تا در بخش های واقعی و مالی و… به خودکفایی برسیم .

آیا "ریاضت اقتصادی" و "اقتصاد مقاومتی" یکی هستند؟

برخی از مردم اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی را یکی می دانند و یا تصور می کنند اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است در حالی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. ریاضت اقتصادی طرحی است که دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی دست می‌زنند. این طرح گاهی به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد. اینکه بر اقتصاد و شرایط بحران زده‌اش ریاضت و سختی تحمیل شود، در ظاهر اصلا کار خوشایندی به نظر نمی رسد، اما می‌تواند به بازیابی درازمدت اقتصاد کمک کند.

اجزای اقتصاد مقاومتی

در حال حاضر ظرفیت‌های مناسب کشور برای اجرای اقتصاد مقاومتی شرایط بسیار مناسبی را فراهم آورده است. وجود مصادیقی همانند «ظرفیت‌ های معدنی کشور»، « صنایع تبدیلی و روستایی»، «ظرفیت‌ های کشاورزی»، «سرمایه انسانی مناسب»، « بازار داخلی 70 میلیونی»، « داشتن بازار از کشورهای همسایه»، « تجربه‌ های مدیریتی متراکم»، «موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران» و« داشتن زیرساخت‌ های اساسی » را می توان نام برد. فراموش نشود که اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است؛ پس ضرورت دارد که مردم وارد این عرصه شوند. البته نهادهای اقتصادی مردمی و سازمان‌های مردم‌ نهاد می‌توانند نقش بسیار پررنگ و تعیین‌ کننده‌ای داشته باشند. اگر فضا را برای حضور جوانان مؤمن و خلاّق ایران اسلامی در عرصه‌ی اقتصادی فراهم کنیم، قطعاً تحولات مثبتی را در این عرصه شاهد خواهیم بود.

خرید کالای ایرانی،شکوفایی اقتصاد سالم

تولید کالا از ارکان اقتصادی هر کشور است، وقتی مقام معظم رهبری، بارها تاکید کردند که باید با همه ظرفیت موضوع اقتصاد مقاومتی را در داخل دنبال کنیم، این بدان معناست که باید به کالای ایرانی اهمیت داد. مصرف کالاهای با‌کیفیت داخلی که شکوفایی اقتصاد را در پی دارد، اهمیت به تلاش کارگر ایرانی، رونق بازار و دلگرمی و همبستگی را به همراه می ‌آور .

مقام معظم رهبری در این مورد فرمودند: "عزیزان من! شما وقتی که یک جنس داخلی را خرید می‌کنید به‌جای جنس تولید خارجی، هم به همین اندازه کار و اشتغال ایجاد کرده‌اید، هم کارگر ایرانی را وادار کرده‌اید به اینکه ابتکار خودش را بیاورد میدان؛ جنس داخلی که مصرف شد، آن کننده‌ی کار، ابتکاراتی دارد، این ابتکارات را روز‌به‌روز افزایش خواهد داد؛ شما وقتی که جنس داخلی مصرف میکنید، ثروت ملّی را افزایش داده‌اید. در گذشته، در دوران طاغوت، ترجیح مصرف خارجی به‌عنوان یک سنّت بود؛ سراغ جنس که می‌رفتند، [میپرسیدند] داخلی است یا خارجی؟ اگر خارجی بود، بیشتر به آن رغبت داشتند؛ این باید برگردد و به ‌عکس بشود."

مصرف تولید داخلی می ‌تواند از نقاط اشتراک و تعلقات سرزمینی کشور عزیزمان باشد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار و آبادانی هر سرزمینی میزان تولیدات مردم آن سرزمین است. با خرید کالای ایرانی بازار کسب و کار داخلی رونق می‌ گیرد و با افزایش تقاضا، تولید، افزایش می‌ یابد، در نتیجه اشتغال ایجاد می ‌شود و بیکاری کاهش می‌ یابد و در نهایت با افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه، کشور به رشد اقتصادی دست می‌ یابد؛ از طرفی کاهش قاچاق و واردات اجناس بی‌ کیفیت خارجی اتفاق می‌افتد. در این میان چیزی که به زندگی همه افراد مربوط است شکسته شدن قیمت‌هاست.

تاثیر رسانه ها در فرهنگ سازی خرید کالای ایرانی

.  امروزه بسیاری از خانواده ها با معضل بیکاری به نوعی دست و پنجه نرم می ‌کنند که این مشکل خود زمینه ساز معضلات اجتماعی بسیاری است. لذا رسانه‌ ها باید خانواده ‌ها را به هنگام خرید کالا به این موضوع توجه دهند که یکی از عوارض خرید کالای خارجی، بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی است و با خرید کالای ایرانی آنها چه خدمتی به کشور خود می ‌کنند.

برای ترغیب مردم به خرید کالاهای ایرانی باید از کار فرهنگی، تبلیغات و آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و حتی کودکان بهره جست و از تاثیر رسانه‌ های دیداری و شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده کرد. در این میان آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صدا و سیما، دستگاه های آموزش عالی، مطبوعات و تبلیغات شهری.... می‌توانند نقش مهم و ارزنده خود را در این راه ایفا کنند. اطلاع رسانی از طریق رسانه ‌ها به خصوص صدا وسیما در خصوص فواید خرید کالای ایرانی و عوارض خرید کالای خارجی برای کشور، می‌ تواند مردم را به خرید تولیدات داخلی ترغیب کند.

آیا صدا وسیما با اقتصاد مقاومتی همسواست؟

پیام های بازرگانی در صدا وسیما سرشار ازتبلیغ های پرزرق وبرقی است که علاوه بر آن که بنظر میرسد فقط کالای ایرانی را تبلیغ نمیکند ،بلکه به مخاطب القا میکند که جذابیت ودوام اجناس خارجی بیشتر است. حال برای این که از واقعیت این امر مطلع شویم، به چند مطلب گریز میزنیم.

اول آن که چندی است فراخوانی مبنی بر پخش رایگان آگهی‌های محصولات و خدمات ایرانی به عنوان «طرح تشویقی پخش آگهی رایگان تلویزیونی و رادیویی» به منظور ترویج اشتغال و حمایت از واحدهای تولیدی و خدماتی ایرانی، موقعیتی را در اختیار تولیدکنندگان کالا و خدمات ایرانی در شبکه‌های صدا و سیما قرار داده که می‌تواند به پویایی اقتصاد ملی کمک شایانی کند.

شبکه" ایران کالا" هم که از اوایل اسفند ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرده و آگهی های صاحبان مشاغل و کارخانه ها به صورت رایگان در این شبکه روی آنتن می برد، می‌تواند مقدمه‌ای برای معرفی و تبلیغ این شبکه  باشد و به مرور صاحبان کالا و خدمات و مخاطبان آنها را به سمت خود هدایت کند.

دوم ، تبلیغ کالای خارجی چرا؟  این سوال شاید بارها ذهن بینندگان ومخاطبان هوشمند سیما را آزرده باشد اما به گفته مدیر امورآگهی این سازمان ،خیلی از کالاهای خارجی که در صدا و سیما اجازه  تبلیغ پیدامی‌کنند ،کالا‌های داخلی با نام خارجی هستند وتمام مستندات ایرانی بودن این کالاها  موجود است که در صورت لزوم ارائه می گردد.کالاهای مانند ال‌جی، سامسونگ، سونی و .. در ایران و از طریق جذب سرمایه گذاری‌های خارجی تولید می‌شود. بطور مثال محل تولید محصولات ال‌جی دربیرجند است و این دسته از کالاها با اسامی خارجی، جزو کالای خارجی به حساب نمی‌آیند و  براساس مصوبه هیئت دولت، این دسته از کالا‌ها در تولید ناخالص ملی موثر هستند.زیرا شرکت‌های یاد شده در ایران سرمایه گذاری کرده‌اند . مانند شرکت تولید کننده مواد بهداشتی یونیلور که در دشت قزوین سرمایه گذاری کرده و علاوه بر تولید داخلی از این محل صادرات نیز دارد.

البته در نهایت ما در پی «اقتصاد ایده‌آلی» هستیم مشتمل بر اقتصاد کارآفرینی و ریسک ‌پذیری و نوآوری که هم اسلامی باشد و هم ما را به جایگاه اقتصاد اول منطقه برساند؛ اقتصادی که برای جهان اسلام الهام‌بخش و کارآمد بوده و زمینه‌ساز تشکیل «تمدن بزرگ اسلامی» را فراهم کند.

اما این توضیحات دردی از احیا وتبلیغ برای اقتصاد مقاومتی را درمان نمیکند چرا که قرار شد همگی دست در دست یکدیگر داده وتولید واشتغال ملی حمایت کنیم. پس توقع داریم تا رسانه ملی اولا در معرفی تولید کننده گان داخلی ،اصناف وکارخانه های مختلف در سراسر کشورمان، بکوشد و با ارائه گزارش آگهی از این مجامع ومحصولات آنها به مخاطبین خود بینش وآگاهی مثبت ومشوق بدهد . ثانیا این که ازتبلیغ برای کاالاهای خارجی بکاهد.  چرا که مونتاژ داخلی هرچند شاید اشتغال زا باشد اما در تحکیم اقتصاد مقاومتی نقشی ندارد.

رقبا در کمین نشسته اند

با این تفاسیر بنظر می رسد رقبا برای گرفتن بازار ایران سال‌ها است که تلاش می‌کنند و ذائقه مردم را به سمت کالاهای خارجی میبرند . آن‌ها با تبلیغات گسترده و بعضا دروغین خود مردم را به مشتریانی تبدیل می‌کنند که همواره برای خرید کالاهای خارجی احساس نیاز کنند.برندهای خارجی برای احاطه بازار و تبلیغ کالاهای خود از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و متاسفانه بخش‌هایی با آن‌ها همراه هستند که هنوز درک درستی از تولید داخلی ندارند. در کارگروه حمایت از تولید، توقف تبلیغ کالاهای خارجی تصویب و ابلاغ شده اما تاکنون این قانون اجرایی نشده است و همواره می‌بینیم که برندهای خارجی با گرفتن بهترین فضاهای شهری و کالاهای خود را به مردم معرفی می‌کنند.

تولیدکنندگان داخلی از دولت توقع دارند قانونی که تصویب شده است را اجرایی کند و اجازه ندهد برخی‌ که به دنبال منافع خود هستند مبلغ کالاهای خارجی شوند. چرا که اگر موضوع خرید کالای ایرانی در بین مردم نهادینه شود دیگر شاهد افزایش نرخ بیکاری در کشور نخواهیم بود.

کشورهایی تمایل به حضور و گرفتن بازار ایران دارند که خودشان برای تحریم بی‌چون و چرای کشورمان بارها اقدام کردند. آن‌ها با تحریم‌های پولی و مالی که هدفشان تنگ کردن عرصه بر فعالیت‌های اقتصادی است قصد دارند ایران را به کشوری مصرف‌کننده تبدیل کنند تا تولید ایرانی به خواب ابدی فرو رود.
منابع: خبرگزاری صدا وسیما /باشگاه خبرنگاران جوان/سایت آیت الله خامنه ای