تبیان، دستیار زندگی
یم انجمن قلم حوزه علمیه قم، به منظور زمینه سازی برای تعمیق مباحث ادبی و هنری در حوزه‌های علمیه در سال 1382 تأسیس شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رسا، انجمن قلم حوزه علمیه قم، در دی‌ماه سال 1382 به تصویب كمیسیون انجمن‌های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با انجمن قلم حوزه علمیه قم آشنا شویم

انجمن قلم حوزه علمیه قم، به منظور زمینه سازی برای تعمیق مباحث ادبی و هنری در حوزه‌های علمیه در سال 1382 تأسیس شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رسا، انجمن قلم حوزه علمیه قم، در دی‌ماه سال 1382 به تصویب كمیسیون انجمن‌های علمی حوزه رسید و اولین مجمع عمومی آن در اردیبهشت 83 به منظور انتخاب اعضای هیأت مدیره، بازرسان و گزارش عملكرد سالانه انجمن تشكیل گردید.
بر اساس گزارش دفتر ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، در حال حاضر رضا بابایی مدیر این انجمن است و تركیب هیأت مدیره آن از آقایان؛ ابراهیم احمدیان، محمد اسفندیاری، احمد امامی، رضا بابایی و مجتبی تونه‌ای تشكیل شده است.
آقایان سید علی حسینی و رضا حمیدی نیز بازرسان انجمن می‌باشند.
انجمن قلم حوزه اهداف ذیل را جهت فعالیت خویش تعریف و تبیین نموده است؛
1. زمینه‌سازی برای تعمیق و توسعه مباحث ادبی و هنری در حوزه‌های علمیه؛
2. آموزش و پرورش نیروهای انسانی مناسب؛
3. ایجاد زمینه مناسب برای تضارب آرا و گفت‌وگوهای علمی در زمینه مورد نظر؛
4. سامان‌بخشی به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه مربوط؛
5. گسترش دامنه فعالیت‌های قلمی در میان نویسندگان اسلامی؛
6. تشكیل كتابخانه تخصصی؛
7. نشر آثار ادبی؛
8. برگزاری جلسات نقد و بررسی كتاب؛
9. حمایت معنوی از نویسندگان و شاعران حوزوی؛
10. حضور فعال در مجامع علمی؛
11. گنجاندن دروس ادبی در برنامه‌ای رسمی حوزه و مدیریت علمی آن‌ها؛
12. تهیه و نشر جزوه‌های آموزشی؛
این انجمن در راستای تحقق اهداف خود بخش‌های؛ آموزش، پژوهش، طرح و برنامه، اداری مالی، روابط عمومی و بین‌الملل، انتشارات و نشریه داخلی و شعر را با وظایف معین تشكیل داده است.
انجمن قلم حوزه، از هنگام تأسیس تاكنون موارد ذیل را در كارنامه عملكرد خود ثبت نموده است؛
برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی با موضوعات؛ ادبیات دینی، ادبیات دینی با گرایش انقلاب اسلامی، زبان علمی در تألیفات دینی، آسیب شناسی نثر دینی، ریشه‌یابی آسیب‌های ادبیات دینی، همایش و فراخوان مقاله با موضوع؛ دلتنگی‌های خود را ندبه كنید و نقد و بررسی آثار ادبی حوزه.
فعالیت‌های انتشاراتی این انجمن را نیز می توان در این عناوین خلاصه كرد: چهارعنوان كتاب؛ «منبرهای دیجیتال»، «لوازم‌التحریر»، «آیین پژوهش، نگارش و ویرایش»، «آسیب‌شناسی نثر دینی» تهیه و تنظیم خبرنامه انجمن «نگارستان»، مجموعه‌ای از جزوات نویسندگی با عناوین مختلف.
سایر فعالیت‌ها؛
انجمن قلم حوزه همچنین كارگاه‌های آموزشی با موضوعات؛ نویسندگی و مهارت‌های قلمی و كلاس‌های آموزشی با موضوعات؛ نویسندگی و ویرایش، روش تحقیق، طرح جامع نویسندگی و آموزش نویسندگی را برگزار کرده است.
بر اساس این گزارش، ارتباط و تعامل با معاونت پژوهشی حوزه، معاونت فرهنگی ـ هنری دفتر تبلیغات اسلامی، خانه پژوهش، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه اصفهان، دانشكده الهدی و كتاب سال حوزه از برنامه‌های دیگر این انجمن است.
همچنین می توان به عقد قرارداد پژوهشی با مراكز گوناگون توسط این مركز اشاره كرد كه برخی از آن ها عبارت است؛ بازنویسی مصاحبه‌های پروژه اصول با معاونت پژوهشی حوزه، حدیث انتظار در ادب فارسی با شبكه چهار سیمای جمهوری اسلامی، داوری در ادبیات كتاب با همایش كتاب سال حوزه، تنظیم بروشور و حدیث‌نامه قلم، تنظیم جزوه هندسه كتاب، ارزیابی برخی آثار پژوهشكده حوزه و دانشگاه از لحاظ نگارش و ویرایش، تنظیم جزوه درسی برای گروه فلسفه و كلام مدرسه حجتیه. تولیدات نرم‌افزاری لوح فشرده نویسندگی با هدف ارتقای مهارت‌های قلمی دانش‌پژوهان.
انجمن قلم حوزه برای فعالیت‌های آینده برنامه‌های ذیل را در دستور كار خود قرار داده است؛ نشست‌های علمی با موضوعات؛ زبان علمی در تألیفات دینی، نثر معیار، مهارت‌های قلمی در آثار اسلامی، نقد ادبی، بررسی كتاب برگزیده حوزه، نقد خودآموز نویسندگی، زبان باز زبان بسته، نقد كلاس‌های نویسندگی، نگارش و ویرایش در حوزه.
همچنین همایش‌های علمی با موضوعات؛ تأثیر قرآن بر ادب فارسی، ویرایش و نگارش در حوزه و برگزاری كارگاه‌ها و كلاس‌های آموزشی با موضوعات؛ نویسندگی، ویرایش، وبلاگ‌نویسی و نقد از برنامه های آینده این مركز پژوهشی می باشد.